Blu-ray disc ?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Bland de ROMalternativ som finns kan jag inte komma på något billigare. Pratar vi ändringsbara lagringsmedier har den väl alltid haft en tveksam plats.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

HLC wrote:Bland de ROMalternativ som finns kan jag inte komma på något billigare. Pratar vi ändringsbara lagringsmedier har den väl alltid haft en tveksam plats.
Jag tänkte snarare på distribution över nätet.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

nem wrote:Jag tänkte snarare på distribution över nätet.
Mjo men det måste alltid lagras på något sätt. Att använda lagringsalternativ som hårddiskar som enda sätt känns iaf för egen del som en något oattraktiv lösning. Jag gillar vetskapen att köper jag något med informationen inhammrad på en glasskiva så försvinner det inte i första taget. Diskussionen ROM vs ickeROM är väl, åtminstone för egen del, mer sentimental. Att det egentligen är slöseri på resurser kan jag förvisso hålla med om.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Att distrubuera saker via nätet är inte alls dumt, men det finns nackdelar med det också, jämfört att köpa programmet/spelet/musiken/filmen på CD, DVD eller någon annan form av media.
Säg exempelvis att du har en laptop, du är på semester och har med laptopen. Det blir en dag eller två med uselt väder. Vädret sätter käppar i hjulet för dina planer och du har inte så mycket och göra. Du är uttråkad. Du bestämmer dig för att åka in till någon lokal affär och se om de har något kul PC spel du kan fördriva dagen med.

Okej om spelet är på CD eller DVD så är det inget problem så länge din dator har en CD/DVD läsare. Men om du istället ska köpa det över nätet så måste du ha en internetuppkoppling. Att gå till bibliotek eller dylikt kanske fungerar för att surfa men de kanske inte tillåter att man laddar hem filer. Datorn kanske har integrerat 56K modem och du kanske kan hitta någon telelina att koppla upp dig med mot att du betalar för det. Men att ladda hem den där 583MB installations filen på 56K modem är inte så kul...

Visst på en del hotell, flygplatser och andra ställen kan det finnas Wifi anslutningar som man kan använda antingen gratis eller mot betalning. Det kan även gå att hitta någon privatperson som kör okrypterat som man kan snylta av. Men utbyggnaden och tillgängligheten av wifi nät är imho inte så stor ännu att man kan lita på att få en wifi anslutning mer eller mindre överallt, säg i samma grad som man kan få gsm täckning. Gprs och umts (3G) är också möjliga alternativ med åtminstånde bättre tillgänglighet än wifi. Men priser och tillgänglighet är inte så bra att man kan räkna med att mer eller mindre alla har det. Dessutom tar det ganska lång tid att ladda hem flera hundra MB och kan som sagt bli dyrt. Speciellt om du befinner dig utomlands. Dessutom är det inte alla som har "bredband" hemma. Vissa kan inte ens få.

En annan fundering, behöver jag stå för backup om jag laddar hem det över internet eller får jag ladda hem programmet/spelet/filmen/albumet igen gratis om jag får en hårddiskkrash?


Jag säger inte att skivor är perfekt. Men har man dem kvar kan man ominstallera om man får hårddiskkrash. Visst man får ändå ta backup på en del dokument och personliga filer och så. Men har man allt annat på skivor kanske det bara rör sig om några gigabyte.
Man behöver inte vara hemma vid sin bredbandsanslutning när man köper något utan man kan befinna sig på annan ort och ta med skivorna hem sen.


En annan fundering som framförallt gäller musik. Visst hade det varit bra om man kunde lyssna på webradio/podcasts (streaming, ej nerladdat och bränt på skiva) och sånt i bilen istället för bara vanlig radio och CD (eller kasset/minidisc osv). Men hur bra fungerar det När du susar fram i 124km/h på motorvägen?


Skivor är relativt lätt att ta med sig (så länge det inte rör sig om allt för många), men att ta med sig sin stationära bredbandsanslutning är svårare och ibland kan någon av faktorerna pris, tillgänglighet, handover (vid bilkörning eller tåg åkning) eller kapacitet göra att än så länge så är inte de trådlösa alternativen tillräckligt bra.
grimmer
Posts: 145
Joined: 2006-02-06 12:39:20

Hello

Post by grimmer »

Hej. Jag är insatt och jobbar i branchen med datalagring, jag kan säga såhär. DVD, blueray osv kommer vara en spottloska på marken jämfört med vad som komma skall om ca 2 år, kanske till och med tillgängligt för rika om 18 mån.

Här snackar vi inte gigabytes, utan terabytes.
Mekaniska gamla hårddiskar kommer inte vara värt många kronor
när detta lanseras kan jag säga. Dagens minneskort kommer kasseras för att ingen vill ha det längre.

Det många inte vet om minneskort är att dom har en kraftigt begränsad livslängd. Att ha låt oss säga 200 Gb på på ett SD kort med dagens teknik är omöjlig på atom nivå, även om det gick så skulle tillverkningsprocessen bli så avancerad att priserna skulle vara skyhöga.

Men var icke lessna, ny teknik är som sagt på gång. Den har extremt lång livslängd och rymmer ofantliga mängder data. Detta med filöverföringshastighet som är på 1 GB sekunden (!!!) och DET till att börja med. Det här kommer revolutionera datormarknaden och få bort flaskhalsen i datorerna.
Nr1: Athlon64 3500+, 2Gb, 1,5 TbHd, GF 6600GT.

Nr2: 2x2 GHz AMD Turion, 4Gb, 320 GbHd, ATI Xpress 1200.

Nr3: Intel P4 2.5 GHz, 1Gb, 450 GbHd, GF2 Ultra.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Säkerligen. Och får man fråga vilken denna teknik är som ska revolutionera datormarknaden och eliminera flaskhalsar?

Vanligtvis när man hypar vaporware så hårt brukar det vara någon form av varumärke inblandat...
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
grimmer
Posts: 145
Joined: 2006-02-06 12:39:20

Post by grimmer »

Lägg till mig på msn doom2alex@hotmail.com

Så ska jag förklara ordagrant exakt hur tekniken funkar osv.
Nr1: Athlon64 3500+, 2Gb, 1,5 TbHd, GF 6600GT.

Nr2: 2x2 GHz AMD Turion, 4Gb, 320 GbHd, ATI Xpress 1200.

Nr3: Intel P4 2.5 GHz, 1Gb, 450 GbHd, GF2 Ultra.
grimmer
Posts: 145
Joined: 2006-02-06 12:39:20

Post by grimmer »

Förresten vad menas med hyperware och varumärke?
Nr1: Athlon64 3500+, 2Gb, 1,5 TbHd, GF 6600GT.

Nr2: 2x2 GHz AMD Turion, 4Gb, 320 GbHd, ATI Xpress 1200.

Nr3: Intel P4 2.5 GHz, 1Gb, 450 GbHd, GF2 Ultra.
grimmer
Posts: 145
Joined: 2006-02-06 12:39:20

Post by grimmer »

Alltså vad menar du med den kommentaren, det känns som att du är lite negativt inställd.
Nr1: Athlon64 3500+, 2Gb, 1,5 TbHd, GF 6600GT.

Nr2: 2x2 GHz AMD Turion, 4Gb, 320 GbHd, ATI Xpress 1200.

Nr3: Intel P4 2.5 GHz, 1Gb, 450 GbHd, GF2 Ultra.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag använder mig inte av IM, allra minst msn.

Min inställning kan måhända uppfattas som negativ, det är inte meningen, dock får jag tillstå att jag är skeptisk av naturen. Sannolikt kommer det sig av min utbildning inom ämnet. Man blir ganska snabbt luttrad av allt man läser om The Next Big Thing™ som kommer Real Soon Now™.

Men jag ska inte vara den som avfärdar dig och den här fantastiska tekniken utan att ens ha fått reda på vilken det är. Du kanske kan förklara här i ett inlägg, eller länka till någon förklaring?

För ordförklaringar, se wikipedia:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vaporware
http://en.wikipedia.org/wiki/Trademark
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Flashminnen har enligt vad jag läst ganska fin livslängd, dock klarar dom ett begränsat antal skrivningar.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
grimmer
Posts: 145
Joined: 2006-02-06 12:39:20

Post by grimmer »

Jag är själv rätt kritisk och brukar tycka att inget stort genombrott kommer men nu har jag personligen träffat de större fiskarna i sammanhanget, t.ex. Verbatim. Och fått veta både det ena och det andra.

Det handlar om en helt ny teknik där allt lagras på holografisk väg.
På så vis kan man skapa massa olika lager och säkerställa data på ett nytt sätt.

Läs mer på:
http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/ ... 95.dbp.asp

http://www.engadget.com/2005/01/06/inph ... cal-drive/
Nr1: Athlon64 3500+, 2Gb, 1,5 TbHd, GF 6600GT.

Nr2: 2x2 GHz AMD Turion, 4Gb, 320 GbHd, ATI Xpress 1200.

Nr3: Intel P4 2.5 GHz, 1Gb, 450 GbHd, GF2 Ultra.
grimmer
Posts: 145
Joined: 2006-02-06 12:39:20

Post by grimmer »

Ang flashminnen, visst dom har lång livslängd om du är försiktiga om dom. Men det sitter kiselbaserade minnen i dom, och ju fetare minne du har på flashkort desto känsligare är dom. När flash minnen 2 Gb var nytt så fick tillverkaren tillbaka närapå allt dom tillverkat. Det var massa "buggar" i hur dom flashkorten var uppbyggda.
Sen har dom begränsat antal skrivningar till sig, samt att dom är väldigt slöa. Inte i närheten av en hårddisk eller en holograf disk.
Flash minnen är nåt som är på väg ut, de flesta vet bara inte om det än.

Holografiska minneskort kommer till att BÖRJA med rymma hela 30 GB!!
Det kommer aldrig flash i närheten av och kommer aldrig göra.
Tänk er att ha minneskort med 30 GB som dessutom skriver i 1 gb sek, jämfört mot ett SD kort på 512 mb som skriver 10-20 mb sek.

Jag har märkt att många "datanördar" är lite bakåtsträvande, vill gärna hålla fast vid äldre teknik och visa "det går visst med det här och det här". Osv, men jag kan sätta min vänstra kula på att holograf eran kommer ta över allt vad hårddiskar och flashminnen heter.
Nr1: Athlon64 3500+, 2Gb, 1,5 TbHd, GF 6600GT.

Nr2: 2x2 GHz AMD Turion, 4Gb, 320 GbHd, ATI Xpress 1200.

Nr3: Intel P4 2.5 GHz, 1Gb, 450 GbHd, GF2 Ultra.
grimmer
Posts: 145
Joined: 2006-02-06 12:39:20

Post by grimmer »

BY THE WAY
som tillägg kan sägas att kisel är en bristvara nu, dom hinner inte ta fram så mkt som behövs. Dessutom skiljer kisel i kvalite från kisel till kisel. Så det är egentligen ur dom två synpunkterna inte ett bra ämne att hålla på med.
Förmodligen så kommer holografiska minnen ersätta de flesta minnestyper som finns idag. Tänk er holografiska minnen i ram, grafikkort, hårddisk osv osv. Det kommer bli fruktansvärda hastigheter man kommer upp i. Tekniken vi har idag är samma gamla som 80 talet bara det att den är väldigt förfinad och förbättrad. Visserligen påminner HVD om DVD men det är endå en stor skillnad i tekniken och hur det är uppbyggt, CD och DVD är ju väldigt lika annars.
Nr1: Athlon64 3500+, 2Gb, 1,5 TbHd, GF 6600GT.

Nr2: 2x2 GHz AMD Turion, 4Gb, 320 GbHd, ATI Xpress 1200.

Nr3: Intel P4 2.5 GHz, 1Gb, 450 GbHd, GF2 Ultra.
grimmer
Posts: 145
Joined: 2006-02-06 12:39:20

Post by grimmer »

BEHOLD! THE HOLOGRAPHIC MEMORY CARD!

http://www.cdrinfo.com/images/uploaded/ ... _Drive.jpg
Nr1: Athlon64 3500+, 2Gb, 1,5 TbHd, GF 6600GT.

Nr2: 2x2 GHz AMD Turion, 4Gb, 320 GbHd, ATI Xpress 1200.

Nr3: Intel P4 2.5 GHz, 1Gb, 450 GbHd, GF2 Ultra.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

grimmer wrote:BEHOLD! THE HOLOGRAPHIC MEMORY CARD!

http://www.cdrinfo.com/images/uploaded/ ... _Drive.jpg
Oooooh, det där ser repsäkert ut...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
grimmer
Posts: 145
Joined: 2006-02-06 12:39:20

Post by grimmer »

Finns i diskett variant också om man vill ha det.
Nr1: Athlon64 3500+, 2Gb, 1,5 TbHd, GF 6600GT.

Nr2: 2x2 GHz AMD Turion, 4Gb, 320 GbHd, ATI Xpress 1200.

Nr3: Intel P4 2.5 GHz, 1Gb, 450 GbHd, GF2 Ultra.
grimmer
Posts: 145
Joined: 2006-02-06 12:39:20

Post by grimmer »

Men "Oooooh, det där ser repsäkert ut..."

Var det det mest negativa du kunde komma på eller?
Lät lite tanigt. HVD kommer utklassa allt!
Nr1: Athlon64 3500+, 2Gb, 1,5 TbHd, GF 6600GT.

Nr2: 2x2 GHz AMD Turion, 4Gb, 320 GbHd, ATI Xpress 1200.

Nr3: Intel P4 2.5 GHz, 1Gb, 450 GbHd, GF2 Ultra.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

grimmer wrote:Men "Oooooh, det där ser repsäkert ut..."

Var det det mest negativa du kunde komma på eller?
Lät lite tanigt. HVD kommer utklassa allt!
Det får vi väl se när det kommer ut på marknaden...
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Alla såna här nya tekniker låter jättefantastiska när man pratar om dom innan prototypstadiet, sen kommer man på detaljer som antingen gör att priserna går upp eller så kommer man på nåt som gör att prylen inte går att massproducera.

Utöver detta finns faktumet att man ALDRIG gör något bättre än det behöver vara, det kommer innebära att även om man kan göra en disk som är 100TB kommer man inte tillverka en sådan, man kommer tillverka en disk som är på sin höjd 2TB och sedan sakta släppa större storlekar och snabbare varianter över åren.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

grimmer wrote:som tillägg kan sägas att kisel är en bristvara nu
Well... Det där skulle jag nog kunna känna att jag kan dementera. Kisel är ett mycket vanligt grundämne som finns i stora kvantiteter på jorden och som aldrig någonsin kommer att vara en bristvara.

Jag tänkte även sticka ut hakan vad gäller "holografiska minnen". Det handlar inte om revolution. Inte ens lika mycket revolution som permanenta halvledarminnen en gång innebar. Det är enkom en evolution från vår vanliga laserbaserade CD-skiva. Men visst, det kan komma att innebära mycket högre densitet och därmed överföringskapacitet.

Fortfarande tror jag dock att Blu-Ray kommer att ersättas av nätdistribution snarare än ett nytt format som slår på samma breda front som DVD.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
grimmer
Posts: 145
Joined: 2006-02-06 12:39:20

Post by grimmer »

Ghlargh : 2 Tb duger nog bra för vem som helst.

Sen ligger det inte i prototypstadiet, det finns och fungerar redan idag. Men ska förfinas, förbättras och framförallt bli billigare.
Ni vet ju hur lång tid det tog innan CD skivan användes till datorer, uppfanns 1979 men kom till datorer med brännare ca 1997, HVD kommer gå mkt snabbare än så.

Ang kisel så har dom svårt att få fram det lika snabbt som det behövs, det är en bristvara just nu även om det finns hur mkt som helst att hämta. Ring och fråga vilken datorbutik som helst varför dom inte har alla processorer i sortimentet.
Nr1: Athlon64 3500+, 2Gb, 1,5 TbHd, GF 6600GT.

Nr2: 2x2 GHz AMD Turion, 4Gb, 320 GbHd, ATI Xpress 1200.

Nr3: Intel P4 2.5 GHz, 1Gb, 450 GbHd, GF2 Ultra.
grimmer
Posts: 145
Joined: 2006-02-06 12:39:20

Post by grimmer »

Bara för att det finns massa kisel så innebär det ju inte att processorer poppar upp av sig själv, det är en tillverkningsprocess där emellan också.

Ni är väldigt negativa till HVD, men det roliga är att jag VET att det kommer slå inom ca 2 år. Verbatim t.ex. har redan HVD skivor helt klara för tillverkning och att leverera, man väntar bara på att det ska släppas billiga brännare till dom. Det är brännarna som tar tid på sig.
Nr1: Athlon64 3500+, 2Gb, 1,5 TbHd, GF 6600GT.

Nr2: 2x2 GHz AMD Turion, 4Gb, 320 GbHd, ATI Xpress 1200.

Nr3: Intel P4 2.5 GHz, 1Gb, 450 GbHd, GF2 Ultra.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det är inte kisel som är bristvara, det är i så fall den typ av kisel-legering som används till att göra halvledare som är bristvara, och antagligen specifikt dom stora klumpar som behövs för att göra dom relativt stora runda skivor som används vid produktion av flerfunktionschip.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Leon
Posts: 57
Joined: 2005-11-04 11:11:18

Post by Leon »

Jag vill bara säga en sak:

;D ;D ;D LÄNGE LEVE KASSETTBANDSPELAREN!!!! ;D ;D ;D
Cascade-kyld Commodore 64 med extra kassettbandspelare!
Post Reply