1 fråga o 1 problem.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
_kalleballe
Posts: 2
Joined: 2006-02-22 10:22:12

1 fråga o 1 problem.

Post by _kalleballe »

Problemet: Min kompis har nyss köpt en nya dator på komplett, http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316970 Han ville att jag skulle plocka ihop den och så gjorde jag. Har dock ganska lite erfarenheter av hårdvara men jag följde en guide plus att jag läste varenda lite micrometer på moderkortets manual. När allting var ihopsatt så startade jag datorn - och den startade faktiskt :) NU till problemet: den hittar inte hårddisken! Primary master i bois är cd/dvd enheten. primary slave, secondary master/slave står tomma. Jag har sökt efter hårddisken i bois men inget händer. Till hårddisken fick vi en diskett men drivrutiner, fast sladden till floppydisken passade inte i moderkortet(?), så jag brände filerna från disketten till en bootbar cd men detta hjälpte inte mycket. Dessutom så klickar disken ganska högt när datorn startar fast det står på dess recensioner att den är tyst.

Fråga:
För min egen del så hade jag tänkt att införskaffa ett nytt moderkort samt processor. Jag vet att det ska vara ett amd 64 3500+ men jag vet inte om det ska vara ett socket 754 eller ett socket 939. Hur stor är prestanda skillnaden mellan dessa och är den här skillnaden värd pengarna?
Följdfråga: Hur viktigt är det med Windows 64-edition samt hur mycket kostar detta och är det en expansion eller ett nytt OS?
Beklagar eventuella stavfel och är tacksam för alla svar :)
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Primary master i bois är cd/dvd enheten
Har du kollat så att disken och DVDspelaren är rätt byglade? Låter som om du har byglat båda som master och satt dom på samma kabel, alternativt satt dom på varsin kabel, men byglat disken fel.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Till hårddisken fick vi en diskett men drivrutiner, fast sladden till floppydisken passade inte i moderkortet(?)
Skulle du kunna förklara lite bättre än mer att den inte passar. Lika informativt som att någon säger att de inte kan starta datorn när de trycker på power-knappen, men de säger inte att de är och trycker på microns powerknapp.
så jag brände filerna från disketten till en bootbar cd men detta hjälpte inte mycket.
I allmänhet så är det Windows som håller kvar diskettstationen vid liv, speciellt nu när SATA kom.
User avatar
RainMan
Posts: 24
Joined: 2005-11-23 20:04:13

Re: 1 fråga o 1 problem.

Post by RainMan »

_kalleballe wrote: Till hårddisken fick vi en diskett men drivrutiner.
Du behöver inga drivrutiner till hårddisken
_kalleballe wrote:Dessutom så klickar disken ganska högt när datorn startar fast det står på dess recensioner att den är tyst.
Jag har en maxtor som också den ska vara tyst och är så MEN inte under uppstart...
För övrigt så håller jag med Ghlargh

När det gäller din fråga så, socket 754 är ju för Sempron och 939 för Athlon processorn (är inte säker på att 3500 finns till Sempron) så det är naturligtvis en stor skillnad i prestanda men om du inte ska lira några grafikintensiva spel eller hålla på med videoredigering kanske det inte spelar någon roll, Windows 64 är ett nytt OS men viktigt?? vet ej - pris sök på google för aktuellt.

Lycka till!
"Allt är inte svart eller vitt, det finns en grå vardag också"
User avatar
iddiJEWTEN
Posts: 752
Joined: 2005-08-08 13:51:50
Location: Östersund

Post by iddiJEWTEN »

du behöver visst drivrutiner till SATA-Diskar...däremot till IDE-diskar behövs inte drivrutiner.....
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

St0ni3 wrote:du behöver visst drivrutiner till SATA-Diskar...däremot till IDE-diskar behövs inte drivrutiner.....
SATA är även IDE det med. IDE (ntegrated Drive Electronics) är bara en de facto-standard.

Man kan behöva trycka på F6 och ha en diskett med SATA-driver när man installerar windows på en SATA-disk.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
_kalleballe
Posts: 2
Joined: 2006-02-22 10:22:12

Re: 1 fråga o 1 problem.

Post by _kalleballe »

Har du kollat så att disken och DVDspelaren är rätt byglade? Låter som om du har byglat båda som master och satt dom på samma kabel, alternativt satt dom på varsin kabel, men byglat disken fel.
Jag har byglat hårddisken och dvdenheten enligt bilderna på båda och har olika sladdar för var och en. Dom kan förövrigt inte sitta på samma kabel, det är en SATA 2 disk. Även om hårddisken inte var byglad som primary master så borde man väll ha hittat den som primary slave?
socket 754 är ju för Sempron
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316500
Vad har denna för socket då?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Han menar nog att om man vill ha en A64 så köper man idag 939 för att det är så pass mycket bättre än 754. Har man däremot lite pengar och/eller inte behov av den prestanda 939 och A64 har så köper men 754 och sempron.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
RainMan
Posts: 24
Joined: 2005-11-23 20:04:13

Re: 1 fråga o 1 problem.

Post by RainMan »

_kalleballe wrote:
[socket 754 är ju för Sempron
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=316500
Vad har denna för socket då?
Mycket riktigt men det är ju inte de nya modellerna vilket jag trodde att du skulle köpa...
För en fullständig kontroll om vilka processorer som finns till vilka socklar:
http://www.amdcompare.com/us-en/desktop/
"Allt är inte svart eller vitt, det finns en grå vardag också"
Post Reply