Windows Vista!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
landahl
Posts: 353
Joined: 2005-02-03 3:16:40

Windows Vista!

Post by landahl »

Enligt vad jag har läst på nätet så kommer windows vista ut i slutet av detta året. Jag tänkte uppgradera datorn i sommar med det senaste och bästa grafikkortet men när jag hörde om vista så blev jag fundersam. Det ska tydligen komma nya grafikkort när windows vista släpps som stöder directx 10. Är det inte bättre att vänta till slutet av året och uppgradera med vista och de nya kortet som stödjer directx 10 eller ska ja skaffa ett i sommar?
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Lugna dig lite, Vista släpps inte på ett tag!
Dagens hårdvara går att köra med vista (beroende på vad du har för system nu?).

Jag skulle föreslå att du väntar tills de nya grafikkorten etc kommer ut i samband med Vista.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
volvo killen
Posts: 227
Joined: 2005-10-14 20:56:59

Post by volvo killen »

Hej behöver ju nt göra en till tråd så jag undrar om någon vet när Vista ska släppas?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Volvo killen wrote:Hej behöver ju nt göra en till tråd så jag undrar om någon vet när Vista ska släppas?
Någon gång under hösten.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
volvo killen
Posts: 227
Joined: 2005-10-14 20:56:59

Post by volvo killen »

Okej tackar ;D ,då får man väl vänta med att bygga datan då
volvo killen
Posts: 227
Joined: 2005-10-14 20:56:59

Post by volvo killen »

hej igen, undrar om man måste ha directX.10 på grafikkortet sen när vista kommer ut?
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Volvo killen wrote:hej igen, undrar om man måste ha directX.10 på grafikkortet sen när vista kommer ut?
Båda dina frågar har det funnit svar på tidigare i samma tråd. Läs innan du frågar.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
volvo killen
Posts: 227
Joined: 2005-10-14 20:56:59

Post by volvo killen »

ok
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Varför är det sådant liv kring Vista egentligen? Varför ska man ens ha det?
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

_JesteR_ wrote:Varför är det sådant liv kring Vista egentligen? Varför ska man ens ha det?
Det är nytt och Microsoft kopierar Apple åter igen. Fast nu finns ju MacOSX till PC så det gör Windows "onödigt".

Livet kring Vista beror mestadels kring 3D-renderade mojset (som använder OpenGL. Dumma Microsoft.) och TCPA/NGSCB eller vad det nu heter. Sedan är det nytt OS och nytt OS från Microsoft för privatpersoner gör att just privatpersoner bara måste köra det, bara för att det är det nyaste och fräckaste.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Själv tänker jag i alla fall köra XP så långt det går 8)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

_JesteR_ wrote:Själv tänker jag i alla fall köra XP så långt det går 8)
Tänkte jag också göra tills jag hörde att de jävlarna kommer tvinga oss att använda Vista för spel. ;(
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Nitro wrote:Tänkte jag också göra tills jag hörde att de jävlarna kommer tvinga oss att använda Vista för spel. ;(
Det är bara Microsoft-producerade spel, i alla fall vad jag har hört. Som Halo t.ex. Som tur är så är Halo inget höjdarspel ;D
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
KlosterKatten
Posts: 440
Joined: 2005-11-05 15:44:59
Location: Sthlm

Post by KlosterKatten »

_JesteR_ wrote:
Nitro wrote:Tänkte jag också göra tills jag hörde att de jävlarna kommer tvinga oss att använda Vista för spel. ;(
Det är bara Microsoft-producerade spel, i alla fall vad jag har hört. Som Halo t.ex. Som tur är så är Halo inget höjdarspel ;D
Crytech ska använda DirectX 10 som endast kommer finnas till Vista, säger en hel del.
Tjock, tjockare, TJOCKIS !
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Det blir väl tyvärr ett måste om man vill kunna spela de senaste spelen framöver :( Jag fasas över alla storebrorfasoner som Microsoft implementerat i vista.
Vista kommer inte i närheten av min arbetsstation.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Alltså hela grejen att man måste uppgradera sin burk för att kunna köra Vista fullt ut är helt gay. Istället för att utveckla ett buggfritt OS så lägger dom in bara massa "flashiga" saker som ska locka okunniga användare.

USCH :[
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

jag hoppas fler går över till Linux och börjar kräva att speltillverkarna släpper linuxversioner av sina spel.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Fenix wrote:jag hoppas fler går över till Linux och börjar kräva att speltillverkarna släpper linuxversioner av sina spel.
Själv hoppas jag på att Linux blir mer användarvänligt än vad det är nu. Jag använde Linux i ca. 6 veckor och det är verkligen en dröm om man kan använda det riktigt. Men som du säger, tillverkarna bör anpassa spelen även till Linux.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

_JesteR_ wrote:
Nitro wrote:Tänkte jag också göra tills jag hörde att de jävlarna kommer tvinga oss att använda Vista för spel. ;(
Det är bara Microsoft-producerade spel, i alla fall vad jag har hört. Som Halo t.ex. Som tur är så är Halo inget höjdarspel ;D
Till PC är det verkligen inte något höjdarspel, men på xboxen är det super!
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

egar wrote:Till PC är det verkligen inte något höjdarspel, men på xboxen är det super!
Tv-spel bör spelas på konsol, däri ligger också min lösning på dilemmat. Alternativa operativsystem för min PC och spel på min xbox alt. ps3, står fortfarande i valet och kvalet men Sony tycks ju inte ha någon brådska heller.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

_JesteR_ wrote:Själv hoppas jag på att Linux blir mer användarvänligt än vad det är nu. Jag använde Linux i ca. 6 veckor och det är verkligen en dröm om man kan använda det riktigt. Men som du säger, tillverkarna bör anpassa spelen även till Linux.
Jag tycker ubuntu var enkelt och trevligt.. men det man saknar är ju bekvämligheten som finns i Windows.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Fluffy wrote:Det är nytt och Microsoft kopierar Apple åter igen. Fast nu finns ju MacOSX till PC så det gör Windows "onödigt".

Livet kring Vista beror mestadels kring 3D-renderade mojset (som använder OpenGL. Dumma Microsoft.) och TCPA/NGSCB eller vad det nu heter. Sedan är det nytt OS och nytt OS från Microsoft för privatpersoner gör att just privatpersoner bara måste köra det, bara för att det är det nyaste och fräckaste.
Har du använt Visat?

Att de skulle kopiera Apple (Mac OS X) förstår jag verkligen inte. Visst, de använder 3d-rendering men det hör väl bara framtiden till? Designen på operativsystemet påminner inte om Mac OS X vad jag kan se.

Jag ser stor anledning att byta, smidigare system, smarta finesser, förhoppningsvis stabilare och bra mycket snyggare! Det är det första nya operativsystemet från Microsoft för privatpersoner på fem år(!).

Det som är kass då? TCPA har jag inte märkt av i hittils släppta betor men däremot är det klart krävande - min laptop (Pentium M 1.6, 512MB ram och FX5200) får ju klart kämpa. Jag tror det mesta ligger runt ramet och det går ju att uppgradera men hur som helst; Vista är inget för gamla datorer.

En till tanke; med tanke på att Mac OS X inte finns officiellt till PC så tjänar vi som har en pc-dator bara på att Microsoft kopierar Mac OS X?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

benjamin wrote:förhoppningsvis stabilare
Drömma går ju ;)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

_JesteR_ wrote:Drömma går ju ;)
Jag har upplevt att betorna av Vista är stabila :-)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

benjamin wrote:Jag har upplevt att betorna av Vista är stabila :-)
Vi får ju se hur det blir när den kommer, om det verkligen blir ett stabilt OS så är Microsoft värda beröm. Annars är Vista helt poänglöst.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
Post Reply