Gratis radio/irriterande högtalare

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Liu Kang
Posts: 175
Joined: 2003-08-06 20:46:38
Location: Fagersta

Gratis radio/irriterande högtalare

Post by Liu Kang »

Det här kan låta tokigt men mina nya högtalare verkar ta emot radiosignaler!

Jag kan höra nån som snackar på antingen tyska eller ryska väldigt lågt från högtalarna, detta även om jag stänger av datorn men behåller strömmen till högtalarna!

Man blev nojjig i kanske 5 min innan man pressa fram en lungnande förklaring :D


Har detta hänt er?
AMD Barton 2500+ @2150Mhz, 1024 Mb Ram 333Mhz, Sapphire R9800Pro 128Mb(Zalman VF700CU), 2st Maxtor, 120Gb+160GB
User avatar
stealth
Hedersbit
Posts: 3364
Joined: 2003-03-11 13:33:10
Location: Göteborg
Contact:

Post by stealth »

Kan inte den exakta tekniska förklaringen, det får Ghlargh fixa. Tills dess:

1. Högtalarna är inte korrekt jordade, så magnetiska fält runtomkring påverkar dem och generar ljud.

2. Det finns vissa högtalare på marknaden som kommer med en liten radio, de är sällsynta men de finns.

3. Någon av era hushållsapparater sänder ut stark elektromagnetisk strålning och påverkar högtalarnas elektronik.
Grundare av webbyrån We made you look http://wemadeyoulook.at
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Dåligt konstruerade förstärkare kan plocka upp radiosignaler under vissa omständigheter, jag har själv ägt ett slutsteg som tar upp AM27MHz från ganska svaga sändare.

Är din dator jordad? Om inte, testa att jorda den.

Bor du nära en tysk radiomast? Om du gör det, flytta.

Om jordning inte hjälper för att bli av med dina ovälkomna signaler, lämna tillbaks högtalarna till säljaren under den del av konsumentskyddslagen som ger dig rätt att returnera produkter som av en privatperson köpts av ett företag om dom inte alls gör det dom är ämnade för, eller har så allvarliga fel att dom inte kan användas till sitt ändamål.
Ett par högtalare som plockar upp radiosändningar måste räknas hit.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Detta problem är tydligen ganska vanligt hos gitarrförstärkare också. Orsakerna är primärt följande:

1. Hög känslighet i ingångssteget
2. Långa kablar
3. Dålig konstruktion av förstärkaren (skärmning & jordning)
4. Dåliga kablar

Det man kan göra är att se till att allt som skall jordas är jordat samt använda kablar som inte är längre än nödvändigt. Själva förstärkarna i högtalarna är inte mycket att göra med såvida man inte vill bygga eget.

Edit: prova med att kortsluta ingångarna på högtalarna (koppla bort ljudkällan först). Om detta får radion att tystna är problemet ganska uppenbart - kontrollera kablarna och anslutningarna samt ljudkällan. Om det inte hjälper är det något knas med förstärkarna i högtalarna - gå då och använd garantin.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Man kan annars linda kablarna i ferritpärlor som tar upp HF-störningar och bör även ta hand om de AM-signaler dina högtalare tenderar att ta emot.
stealth wrote:2. Det finns vissa högtalare på marknaden som kommer med en liten radio, de är sällsynta men de finns.
Det har jag aldrig hört talas om, varför skulle en högtalartillverkare slösa komponenter på en radiomottagare i högtalaren som inte användaren kan använda? Nån slags spion-grej eller?
Kan inget om mycket
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Gratis radio/irriterande högtalare

Post by xianze »

Liu Kang wrote:Det här kan låta tokigt men mina nya högtalare verkar ta emot radiosignaler!

Jag kan höra nån som snackar på antingen tyska eller ryska väldigt lågt från högtalarna, detta även om jag stänger av datorn men behåller strömmen till högtalarna!

Man blev nojjig i kanske 5 min innan man pressa fram en lungnande förklaring :D


Har detta hänt er?
Kan du inte jämföra med någon gammal kortvågsradio och se om du hittar vilken station det är du tar emot? vore kul att veta om inte annat...
Annars kan du navigera till http://www.ssa.se/sektion_hf/ finns massa text om avstörning. (Är från början avsett till radioamatörer, men lite vettig information finns där allt att hämta)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
Post Reply