Att va söta, men lika som bär; va e de o ha?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
fisk

Att va söta, men lika som bär; va e de o ha?

Post by fisk »

Citat från en gammal serie som gick på barnprogrammen på 1:an för en massa år sedan (trasdockorna), jag tänkte föra vidare diskussionen hit, hur kommer det sig att människor i allmänhet är så fast vid att allt skall vara så normalt? Jag inser tanken bakom det hela, att det beror på att annorlunda skrämmer de flesta, att de tvivlar på sin egen identitet eller känner sig utmanade och därför känner att de behöver hävda sitt eget existensberättigande... men kan man inte se förbi det?

En serie provokativa påståenden, som ofta leder till uttalanden såsom: "Det är inte normalt", att fundera över:

1. "Jag har varit vaken i 13 timmar och spelat spel, jävlar vad roligt jag hade."

2. "Jag är satanist."

3. "Jag tror på Gud." (ett ganska accepterat uttalande dock)

4. "Jag är bisexuell."

5. "Jag är homosexuell."

6. "Jag sminkar mig, för att det är snyggt." /som kille

7. "Jag sminkar mig inte, för det är naturligt." /som tjej

8. "Jag snusar." /som tjej

9. "Jag dansar balett." /som kille

10. "Fotbolls VM?, Så jävla ointressant!" /som kille

11. "Jag klär mig BARA i svart, för det är det ENDA som är snyggt!"

12. "Som muslim bär jag höckle för att det är i min religion" /som kvinna

Så, varför blir DU så provocerad av det som är annorlunda? Det finns säkert någon nu som vill hävda att INGET av ovanstående påståenden var provokativt... det är jag övertygad om. Jag tror dock att det är en minoritet som inte blir provocerad av minst ETT av de uttalanden som var däruppe... hur många poäng får DU, och varför; tror du?
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

10. "Fotbolls VM?, Så jävla ointressant!" /som kille
11. "Jag klär mig BARA i svart, för det är det ENDA som är snyggt!"

mig i ett nötskal? :P
jag stör mig inte så mycket på andra, det är deras ensak om dom vill vara "annorlunda".
sen det där om att sminka sig vill jag tillägga att jag inte tycker om smink, tycker att tjejer i regel ser bättre ut utan.
jstrom
Posts: 1732
Joined: 2002-05-28 22:18:35
Location: Göteborg
Contact:

Post by jstrom »

va e det för onormalt med #10?? ;D
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Så jäkla provokativa var de väl inte? Värre än att jag kan tänkas muttra "IQ badboll" om ett par, men på det stora hela så finns det betydligt värre saker att kläcka ur sig IMO...

Grunden torde bestå i att vi är flockdjur. Flocken håller ihop, och hjuälper varandra att överleva omvärlden. För att fungera ihop så måste flocken ha utvecklade system för kommunikation och social interaktion. Problemen vi har med "annorlunda" människor kan då länkas huvudsakligen till två mekanismer. Dels så kan annorlunda beteende bryta mot de mäönster vi är vana vid för de sociala funktionerna. Detta kan antingen leda till förvirring, varvid det undermedvetna ofta antar det värsta och börjar förbereda oss på flykt/strid lite lätt. Eller så kan det antyda att flocken inte riktigt fungerar ordentligt, vilket kan vara högst traumatisk för en varelse som har det inpräntat i DNA-koden att utan flock så är du rökt. Även här börjar kan en viss stridsberedskap förmodligen uppstå, då vi eventuellt kan bli tvunga att eliminera vissa störande element i flocken, eller tvingas slåss för att inte bli eliminerade.

Nummer två är att ett annorlunda beteende kan tyda på tillhörighet till en annan flock. Detta gör att vi än en gång sätts i stridsberedskap, då en revirstrid kan vara nä
ra förestående.

Många av de här mekanismerna och reaktionerna är hos oss människor väl avtrubbade och/eller dolda, men skrapar man lite på ytan så brukar de vara rätt så lätta att finna.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

10 och 11 ibland 6
none

Re: Att va söta, men lika som bär; va e de o ha?

Post by none »

fisk wrote:Citat från en gammal serie som gick på barnprogrammen på 1:an för en massa år sedan (trasdockorna), jag tänkte föra vidare diskussionen hit, hur kommer det sig att människor i allmänhet är så fast vid att allt skall vara så normalt? Jag inser tanken bakom det hela, att det beror på att annorlunda skrämmer de flesta, att de tvivlar på sin egen identitet eller känner sig utmanade och därför känner att de behöver hävda sitt eget existensberättigande... men kan man inte se förbi det?

En serie provokativa påståenden, som ofta leder till uttalanden såsom: "Det är inte normalt", att fundera över:

1. "Jag har varit vaken i 13 timmar och spelat spel, jävlar vad roligt jag hade."

"Ut och skåda vår vackra natur för faen! :) )

2. "Jag är satanist."

"Ja, det är tydligen poppis nu"

3. "Jag tror på Gud." (ett ganska accepterat uttalande dock)

"Det är som att tro på påskharen"

4. "Jag är bisexuell."

"Ja, det är också ganska inne just nu"

5. "Jag är homosexuell."

"Va, det med?"

6. "Jag sminkar mig, för att det är snyggt." /som kille

"Jaha, det kan väll vara bra att man månar om sitt yttre"

7. "Jag sminkar mig inte, för det är naturligt." /som tjej

"Du gör som du vill, var såsom du själv trivs"

8. "Jag snusar." /som tjej

"jaha?"

9. "Jag dansar balett." /som kille

"Coolt, dansa på"

"Hej din lille

"?"

10. "Fotbolls VM?, Så jävla ointressant!" /som kille

"För att man har penis ska man gilla fotboll?"

11. "Jag klär mig BARA i svart, för det är det ENDA som är snyggt!"

"Jo, synnerligen populärt. Säg mig, du känner dig svart i själen? Så avspeglas det på din klädsel. Alternativt känner du ständig sorg, och aldrig glädje"

12. "Som muslim bär jag höckle för att det är i min religion" /som kvinna

"Jasså?"

Så, varför blir DU så provocerad av det som är annorlunda? Det finns säkert någon nu som vill hävda att INGET av ovanstående påståenden var provokativt... det är jag övertygad om. Jag tror dock att det är en minoritet som inte blir provocerad av minst ETT av de uttalanden som var däruppe... hur många poäng får DU, och varför; tror du?
Jag blir provocerad av det annorlunda för att det mesta som är annorlunda är inte annorlunda på riktigt. Det är bara ett genomskinligt försök att vara något man inte kan vara.
Allt enligt mig, inget som säger att jag har rätt.
Men det är bara mina primitivt djupt rotade tankar som spontant kom upp i mitt huvud.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag är nog ganska övertygad om att aiwass teori delvis är svaret på
fisks frågor, sedan har det ju att göra med fördomar och hela den biten
( se tråden "Text..." - där detta diskuterades - för mina åsikter i den frågan.. ).
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
t3o
Posts: 1195
Joined: 2002-03-09 15:33:23
Location: Egby boysens och möckleby meckarnas öland
Contact:

Post by t3o »

"Jag snusar." /som tjej
Har hört det många gånger... 8)
Vill du köra starcraft mot mej? På battle.net heter jag Swoomp och är oftast inne i swe-1, swe-2, tw, eller xtc
Axeflower
Posts: 947
Joined: 2002-03-07 23:06:58
Location: Kalmar
Contact:

Post by Axeflower »

Skulle vilja påstå att jag inte bli något speciellt provocerad utav något av det där faktiskt. Eller hur menar du med provocerad? Att jag reagerar på det eller?
Själv har jag en ganska lös defenition av vad jag själv anser som "normalt". Jag vet dock vad de flesta i det här samhället ser som "normalt" tror jag.
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

med provocerad tror jag att han menar att man på något sätt blir lite nojjig av den personens komentar.

Om någon säger någon av de där komentarerna, så väcks det kanske en instinkt som kan göra att man inte vill ha med personen att göra, eller att man på ett ganska allvarligt sätt försöker prata vett i personen i fråga.. alltså att man genast vill "få honom/henne att sluta dumma sig"...

tro det eller ej, så är nummer tolv ganska provocerande för mig... jag skulle genast börja bli lite näsvis och frågig, börja fråga henne om hon verkligen trivs med det?? varför ska en religion som är inpräglad i dig pga dina föräldrar få dig att ha slöja o blablabla... jag blir bara galen av det.... och jag vet ärligt talat inte riktigt vad som är felet på att bära slöja... jag vet inte vad som driver mig till det. Kanske bara ren instinkt?
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Post by Maqe2 »

Kame_boy wrote:med provocerad tror jag att han menar att man på något sätt blir lite nojjig av den personens komentar.

Om någon säger någon av de där komentarerna, så väcks det kanske en instinkt som kan göra att man inte vill ha med personen att göra, eller att man på ett ganska allvarligt sätt försöker prata vett i personen i fråga.. alltså att man genast vill "få honom/henne att sluta dumma sig"...

tro det eller ej, så är nummer tolv ganska provocerande för mig... jag skulle genast börja bli lite näsvis och frågig, börja fråga henne om hon verkligen trivs med det?? varför ska en religion som är inpräglad i dig pga dina föräldrar få dig att ha slöja o blablabla... jag blir bara galen av det.... och jag vet ärligt talat inte riktigt vad som är felet på att bära slöja... jag vet inte vad som driver mig till det. Kanske bara ren instinkt?
Jag håller med dig ang. 12...
det var väl den enda jag reagerade på...

Jag tycker synd om så många människor, men man måste ibland inse var gränserna går...
Post Reply