Inget ljud!

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Hediin
Posts: 10
Joined: 2006-03-02 23:42:48

Inget ljud!

Post by Hediin »

Får inte igång ljudet på min nya dator som ja byggt själv. använder integrerat ljudkort på mitt MSI K8N SLI moderkort. Det står i manualen till mitt moderkort att det ska medfölja drivrutiner till ljudkortet, AC97, men kan inte hitta nåt om det på skivan. testade att ladda ner drivrutinen men det funkade ändå inte. Så jag prövade att avinstallera drivrutinen i enhetshanteraren(Den hade ett gult utropstecken på sig), men nu vet jag inte hur jag installerar den igen!

Har prövat att ladda ner drivrutiner men dom säger att mitt moderkort inte stöder det(AC97) även fast det ska medfölja på moderkortets cd skiva. det beror nog på att jag avinstallerade den "defekta" drivrutinen innan. men det är väl inte kört för det?

är inte så erfaren när det gäller drivrutiner och sånt, så vore tacksam om nån hade en ide!
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Citat från MSI:s egna sida om ditt moderkort:
http://www.msi.com.tw/program/products/ ... hp?UID=641
• Creative sound Blaster Live 24-bit onboard audio
- 24-bit / 96KHz audio quality
- 100db SNR clarity
- Up to 7.1 CH Surround Sound, Dolby Digital ready
Länk till drivrutinssidan för ditt moderkort:
http://www.msi.com.tw/program/support/d ... 641&kind=1


En annan notis kanske, senaste versionen av drivrutiner till ditt moderkort:
http://www.nvidia.com/object/nforce_nf4 ... _6.70.html
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Mjukvaruproblem.

*flyttar*
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Hediin
Posts: 10
Joined: 2006-03-02 23:42:48

Post by Hediin »

har prövat allt nu från att ladda ner hundratals ljuddrivrutiner och ominstallerat och hållt på.. fattar inte vad som är fel! Om jag kollar i enhetshanteraren verkar det inte finnas någon styrenhet med mixer och sånt, utan bara codecs. Ingen som har nån aning vad detta kan bero på?

hjälp tack, börjar bli desperat!!
Dajbo
Posts: 79
Joined: 2004-07-03 12:04:40

Post by Dajbo »

har haft exakt samma problem. ac97 förjänar dödsstraff. har nu precis formatterat och ber för bättre tider.

Mitt tips är att installera chipset/moderkort drivrutiner innan du installerar realtechs senaste.

Nu ska vi se om jag får ordning på mitt. vi kanske kan feedbacka varandra om du har lust. nåväl, min msn är didasdidas@hot...

lycka till
MvH
Nr. 2
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Dajbo wrote:har haft exakt samma problem. ac97 förjänar dödsstraff. har nu precis formatterat och ber för bättre tider.

Mitt tips är att installera chipset/moderkort drivrutiner innan du installerar realtechs senaste.

Nu ska vi se om jag får ordning på mitt. vi kanske kan feedbacka varandra om du har lust. nåväl, min msn är didasdidas@hot...

lycka till
Fast han har ett Creative-ljudkort integrerat, enligt den faktan jag hittade, så Realtek-drivrutiner gör ingen större nytta där inte. :)
Post Reply