Problem med återinstallation av XP.

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Är ganska säker på att de är problemet. Kondensatorerna på bilderna ser inte så friska ut iaf. om dom inte är problemet är de bara en tidsfråga innan dom skulle bli ett problem.
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Har köpt ett ny moderkort nu!

Processorn satt dock fast i kylpastan på kylflänsen.
Lyckades få i sär det och kleta dit lite ny pasta.

När jag byggt ihop allt igen så händer det igenting när jag trycker på power knappen. Tror att processorn stryk med..

Vad tror ni?
hjarterkung
Posts: 170
Joined: 2005-03-08 18:24:59

Post by hjarterkung »

innan du satte på ny kylpasta, gjorde du rent ordentligt. man skall helst ta t-spirt och en bomullstuss och försiktigt torka av processorn så den är helt ren.

kolla igenom så alla sladdar och allt sitter precis som de ska. kolla så minnerna sitter på plats samt att alla sladdar från nätagget sitter i ordentligt.
kan ju till och med va så enkelt att du glömt strömsladden där bak:)
AMD Athlon64 3500+ || A-DATA 2x512Mb || Point of View GeForce 7800GT 256Mb || Hårdvara i detalj || Enhetshanteraren ||
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Jag gjorde rent med bomullstrasa och T sprit.
Processorn satt så klistrad att jag fick lirka loss den med ett rakblad.
Sen gjorde jag den helt ren. Det märkliga var att jag lossade processorn och sen satt det en tunn metall film kvar på kylflänsen, i pastan, som jag lossade.

Eftersom att datorn är HELT död borde det väll inte kunna bero på att processorn/kylpasta/kylfläns inte sitter 100%.. Det borde väll i sånt fall resultera i att processorn snabbt överhettas. Nu går det ju inte ens att starta trots att jag dubbelt kollat alla kablar.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Fläktarna snurrar inte ens igång eller?
Kollat så att Power-knappen sitter på rätt "byglar" ?
tänkte eftersom det var ett nytt moderkort och det ibland kan vara lite knivigt att se, vet jag eftersom jag själv många gånger har gjort fel med.
Inga dioder på det nya moderkortet som lyser?
Du har möjligtvis ingen möjlighet att prova med ett nytt nätaggregat ifall ingenting fungerar?
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Fläktar snurar inte, ingeting lyser (ser iof. inga diodrar).
Jag har köpt ett nytt likadant moderkort som jag hade inna, var smart och fotade hur poerknapps kablarna satt. Ska dubbel kolla att de sitter rätt när jag kommer hem.

Har prövar med 2 olika nätagg..

Rent teoretiskt, om processorn strykit med, skulle fläktar och allt vara dött då?? :-/
hjarterkung
Posts: 170
Joined: 2005-03-08 18:24:59

Post by hjarterkung »

om allt är rätt inkopplat och nätagget fungerar så borde fläktarna snurra igång oavsett processor, tror jag rätta mig någon gärna.
samt att dioder på moderkortet borde lysa ifall det är kopplat ström till det...
låter skumt, jag får tanken över att något är felkopplat att något sitter löst eller liknande. dubbelkolla för säkerhets skull. aldrig roligt att upptäcka att problemet hela tiden varit att man råkat missa en liten pin på någon kontakt och då ägnat månader åt att banka huvudet i väggen av ilska :)
AMD Athlon64 3500+ || A-DATA 2x512Mb || Point of View GeForce 7800GT 256Mb || Hårdvara i detalj || Enhetshanteraren ||
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Mycket riktigt!

Jag HADE kopplat en sladd fel.
Nu snurrade samtliga fläktar igång, cd/dvd gick att öppna. Dioder lyste upp hela härligheten och det karaktäriskikta knarret från hårdisken hördes i bakgrunden. MEN det klassiska nu startar jag 'pipet' kom aldrig från datorn. Inget händer.. Skärmen är svart.

Kan man koppla processorn fel?
Kan jag ha gjor fel när jag klämde dit kylflänsen??
Jag tycker det verkar konstigt..

Om man läser hur allt började strula (d.v.s. i början av tråden) kan då inte tro att det är processorn som strulat hela tiden?
Är det ett troligt scenario?
hjarterkung
Posts: 170
Joined: 2005-03-08 18:24:59

Post by hjarterkung »

den där symtomen känner jag igen. jag hade liknande. allt startade men skärmen var svart.
jag såg då att ett av minnena satt dåligt i sin slot. men jag var även på grafikkortet och tog ut det och satte i det igen. vet inte vad det var som var felet men det löste sig iallfall.

processorn kan jag inget om och har ingen aning om det är den det kan vara fel på.
AMD Athlon64 3500+ || A-DATA 2x512Mb || Point of View GeForce 7800GT 256Mb || Hårdvara i detalj || Enhetshanteraren ||
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Jag har bytt moderkort, testat ett alternativt grafikort samt kontrollerat minnena och andra anslutningar i och med bytet av moderkortet.

Så frågan är vad som återstår att testa.
Trist o köpa en ny processor om det inte är det som är felet..
Det är därför jag vill kolla lite innan jag köper en och testar.
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Så nu funkar allting.
Det var moderkortet som det var fel på.
Efter att ha bytt det SAMT satt tillbaka processorn på ett korrekt sätt så funka det!! ;D

Tack ska ni ha för hjälpen!
hjarterkung
Posts: 170
Joined: 2005-03-08 18:24:59

Post by hjarterkung »

härligt att höra!! kul att du nu kan vara online igen :)

men bytte du inte moderkortet innan? vad var det som du gjorde nu för att få igång allt igen? var processorn felmonterad?
AMD Athlon64 3500+ || A-DATA 2x512Mb || Point of View GeForce 7800GT 256Mb || Hårdvara i detalj || Enhetshanteraren ||
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Processorn var fel monterad, tog bort den och satte dit den igen så var saken biff!
User avatar
Svenke
Posts: 68
Joined: 2006-03-12 17:27:05

Post by Svenke »

Enda problemet jag har kvar nu är att jag inte lyckas hitta vad/var jag ska ladda hem för drivrutiner för ljud.

Jag har intergrerat ljud i mitt moder kort. (SOLTEK SL-58ERV2)
Vet att det är REALTEK nånting jag ska ladda ner men jag får det inte att funka. Finns liksom så mycket att välja på från realteks hemsida..
Post Reply