ide till en gammal c64

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

ide till en gammal c64

Post by Dreamblade »

jag har just kommit över en gammal c64. den är helt paj men jag har mätt upp t-bordet och det är helt ok. jag vill ah nån elektronik i den men vet inte vad. har ni nån ide. de ända jag kunde komma på var antingen en pc/mac eller ha den som jätte fjärkontroll till tv´n
kom med ider
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Låter som en bra start på ett nano-ITX-projekt. Vet inte riktigt hur rymlig en C64 är inuti, men får du in ett moderkort på 17 x 17 cm kan du köpa ett hyffsat billigt mini-ITX-kort och knöla in. Annars är det nano-ITX som gäller (12 x 12 cm). Tangentbordet blir dock en utmaning att få till så att det fungerar med en PC.

PS. Är SID-chippet kvar/helt?
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Post by Dreamblade »

Illuwatar wrote:Låter som en bra start på ett nano-ITX-projekt. Vet inte riktigt hur rymlig en C64 är inuti, men får du in ett moderkort på 17 x 17 cm kan du köpa ett hyffsat billigt mini-ITX-kort och knöla in. Annars är det nano-ITX som gäller (12 x 12 cm). Tangentbordet blir dock en utmaning att få till så att det fungerar med en PC.

PS. Är SID-chippet kvar/helt?
jag tror att det går knöla ner ett mini itx. ett micro funkar ju oxo. Nej SID-chippet är inte kvar
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Här är en grej för att koppla in C64-tangentbordet till PS/2:

C=key
Post Reply