Starta egen FTP-server

Avdelningen för programmering, nätverk samt alternativa OS.
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Starta egen FTP-server

Post by meminus »

Jag skulle änska öppna upp en FTP-server, där min egendator är själva servern. Bara på kul så där...

har varit ute på nätet o fabblat och hittat lite grejjer, men det enda programmet jag lyckas finna som fungerar (har inte fått igång det, men jag antar att det fungerar om man vet hur man ska göra) är WS FTP Server och kostar lite drygt 3000Kr inget jag vill peta ut för att skicka bilder meallan mina polers..

Finns det några gratis FTP-server-program? (har sökt och sökt...men)
Och sedan; hur får man det att fungera med adresser o sådant?

Någon som känner sig godhjärtad? ^^
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

tackar :)
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

tänk bara på att om du tillåter anonym upload till en läsbar mapp så finns det många som vill lägga sina warez där - och då leechar du inte lika bra själv - hmm, jag menar då kan du uppleva instabilitet i internetåtkomsten .. ;)
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Kan också tipsa om Cerberus FTP Server
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Vilket IP-nummer ska jag använda?
eller domän?

bara hitta på något domän eller ta mitt ip som jag har i windows?

Idiot Guide Please!
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

FileZilla gillar jag bäst.

Du måste först ta reda på vad du har för IP ut mot nätet, är det en fast IP har du tur. Du behöver då bara binda den till ett domännamn via DNS (en namnserver, såna som håller koll på alla domännamn på nätet), ett domännamn som du antingen köper hos Loopiaeller någon annan som säljer domäner, typ hererjag.se -- eller en subdomän som du lånar av någon gratistjänst, typ hererjag.dyndns.org...

I vilket fall: har du en dynamiskt tilldelad IP-adress, dvs en som ständigt förändras, måste du uppdatera domännamnet så att det pekar till rätt IP. Detta kan åstadkommas automatiskt med program som kopplar upp mot DNSen ifråga och ändrar till ditt IP när det förändras, eller så kan du ändra manuellt de gånger det händer, om du märker att det inte händer så ofta för att du ofta har datorn igång (vilket man ju ofta har när man kör en FTP-server).
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Jag har skapat ett "subdomän-namn" på dyndns.org (minus.b0ne.com, enkelt o säkert bra)

jag har lyckats få ifatt på serverna att den går online etc etc...men det går väldigt segt. Jag kan logga in, men sen står det bara "Startar FTP-överföring" (gör detta i Firefox) andvänder mig av Gene6 FTP server (Trial änsålänge)

Ska ge mig in på Filezilla lite mer


---

Kan bara starta server på 127.0.0.1 (routern om jag förstått rätt)
kan inte starta server på mitt externa ip 82.225.91.xx

---


Alltså om jag startar en server (vilket jag troligvis har gjort) så är det på
adressen minus.b0ne.com

filezilla FTP client hittar "servern" men det tar evigheter, om alls, att komma in......timed out
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

bara ett tips till : guildFTPd

Om du har router kan grejen att kontakta externa ipt istället för det interna göra att det blir ganska segt, (jag har det i alla fall så)
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

SpiXx^Orginalet wrote: Om du har router kan grejen att kontakta externa ipt istället för det interna göra att det blir ganska segt, (jag har det i alla fall så)
Så det är bara för mig det blir segt?
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Du måste sätta upp port forwarding i din router, till port 21 på din dator. Ange ditt interna IP. Titta på portforward.com --> http://www.portforward.com/english/appl ... Pindex.htm
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

mnus wrote:Så det är bara för mig det blir segt?
Ja så är det i alla fall för mig, om man testar på min externa från en annan ip adress så funkar det utmärkt.
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Branstrom wrote:Du måste sätta upp port forwarding i din router, till port 21 på din dator. Ange ditt interna IP. Titta på portforward.com -->
jag har öppnat port 21 till IP mitt internet-IP (81.225.91.xx) med det är fel? Det skall vara IP till routern eller det jag använder på lan?

har nu ändrat det till mitt lan-ip 192.168.1.33
få se om et funkar
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Branstrom wrote:Du måste sätta upp port forwarding i din router, till port 21 på din dator. Ange ditt interna IP. Titta på portforward.com -->
jag har öppnat port 21 till IP mitt internet-IP (81.225.91.xx) med det är fel? Det skall vara IP till routern eller det jag använder på lan?

har nu ändrat det till mitt lan-ip 192.168.1.33
få se om et funkar

---

mjo jag kommer in på den..

är det nu så att "ni" ska ansluta på mitt externa IP?
desvärre ändras ju det varje gång jag stänger av datorn (ingen 24/7-server detta, hobby o lek änsålänge)

hursomhelst, kan man på ngt sätt få det att vara samma ip, eller ngn form av adress hela tiden?
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

skaffa en no-ip.info eller dyn.dns.com?
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

mnus wrote:Jag har skapat ett "subdomän-namn" på dyndns.org (minus.b0ne.com, enkelt o säkert bra)
har gjort, men verkar inte fungera, kan inte ansluta till den. Hur ska man länka IP:t i ex. dyndns - till internt ip?
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

mnus wrote:har gjort, men verkar inte fungera, kan inte ansluta till den. Hur ska man länka IP:t i ex. dyndns - till internt ip?
Du måste givetvis anvädnda ditt externa ip, det interna ser juh bara de som sitter inom ditt nätverk där hemma.

Har för mig att det skall finnas program som skall sköta uppdateringen av realationen mellan den ipadress du har för tillfället och ditt hostname.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

jag ger upp.... har hållt på att försöka få igån denna j'''a server nu i tre dagar...det går inte.

har flippat runt på en jädra massa olika forum/siter/guides etc etc... följer allt till punkt o prickar men inte faan fungerar det för det

hur jag än gör, vad jag än skriver in så funkar det itne

tack för att ni försökte...jag är totalt n00b på detta och ska inte pilla i det, så är det :D
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

elvenman wrote:Du måste givetvis anvädnda ditt externa ip
det är ju det som är problemet här, det är självklart för er men inte för mig..
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

För att vi har varit där du är men inte gett upp så lätt, sedan tog det inte lång tid innan allt funkade och man var några kunskaper och erfarenheter rikare.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

mnus wrote:
mjo jag kommer in på den..

är det nu så att "ni" ska ansluta på mitt externa IP?
desvärre ändras ju det varje gång jag stänger av datorn (ingen 24/7-server detta, hobby o lek änsålänge)

hursomhelst, kan man på ngt sätt få det att vara samma ip, eller ngn form av adress hela tiden?
Just, du kom in på den just då för att du anslöt till rätt IP - ditt externa IP. Det är det som syns ut mot nätet. Domännamnet var just då kopplat helt rätt, till det IP som var aktuellt.

Ditt interna IP syns bara för de som sitter bakom din router, de som är i samma LAN alltså.

Ditt externa IP är dock dynamiskt tilldelat, som jag nämnde i mitt tidigare inlägg, och du måste således antingen

* installera ett program som hela tiden uppdaterar domännamnet att peka mot rätt IP varje gång du blir tilldelad ett annat IP. Ett sånt program finns här: http://www.dyndns.com/support/clients/

* beställa en tjänst för fast IP från din internetleverantör
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Tack för er hjälp än en gång.

Jag gav upp...men gav mig faan på att fixa skiten!

Bearbetade det ni skrivit och sökte åter igen på nätet efter information.

Hursomhelst jag fick igång det - här hemma. Allt hänge på en liten "bock" som kallades "Enable Security", bock ut och nu funkar det.
Lite roligt är det, för att NU funkar det även med "Security Enabled" i bockad :S

Skapade ett subdomän, där mitt IP (externa) är länkat (på ngt konstikg vis) - ftp://subdomän = woalla :D

Allt hängde nog på en dålig dag tror jag.


Men jag behöver egentligen servern på det lilla företaget jag jobbar på.

Jag kan ansluta till servern och allt är frid och fröjd. Men jag kan inte få upp några mappar "Could not recieve directory list" (använder FileZilla client)

för att jag delar ut C: ?

Porten är visserligen ändrad till 677 (spelar ingen roll vilken port servern lyssnar på va?) pga att port 21 var "upptagen" - tittat över det mesta i routern, men inget port forward på port 21. Alla andra serverprogram jag testat avinstallerade etc etc.

Vad kan ligga och använda port 21?

danke
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

du bör kolla upp vad som snor din 21, men det där med list är ganska vanligt om du missat att ställa in / <-------root :D då kommer inget att synas kör du guild så är det antagligen det du missat.
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

får spana på detta
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
User avatar
meminus
Posts: 1055
Joined: 2003-01-18 2:02:36
Location: Snål-land
Contact:

Post by meminus »

Jag kan inte starta servern om jag använder port 21
står följande i loggen:

Tue 28Mar06 19:26:24 - Starting FTP Server...
[1] Tue 28Mar06 19:26:25 - SERVER IS NOT LISTENING ON IP 192.168.0.182: Port number 21 already in use!
[1] Tue 28Mar06 19:26:38 - SERVER IS NOT LISTENING ON IP 192.168.0.182: Port number 21 already in use!
[1] Tue 28Mar06 19:26:38 - SERVER IS NOT LISTENING ON IP 192.168.0.182: Port number 21 already in use!
[1] Tue 28Mar06 19:26:40 - SERVER IS NOT LISTENING ON IP 192.168.0.182: Port number 21 already in use!


Letar efter vad som kan ligga på port 21 men hittar inget. Ingenting är "Port Forward" på port 21

Servern startar om jag använder en annan port - men användaren kommer då inte åt filerna (loggas in o allt är jätte bra, men inga filer)

"Could Not Recieve Directory List"

Kollade på Spixx alternativ och det står C:/
och kollar man i "Aktivitets fönstret" är användaren inne på C:/

skumt eller?
"Varje gång en PC dör får en ängel sina vingar"
"Drivrutiner är rutiner som driver en till vansinne"
Post Reply