Rippa musik från CD till iPod är inte fair-use

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Ajaj wrote:lither, det är en endast en bråkdel av vad du betalar för skivan som artisten i slutändan får.
Nja, det där är ju långt ifrån sant. Dessutom skiljer det otroligt från skivbolag till skivbolag.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Ajaj wrote:egar, så din relation till musik är att du kan köpa en skiva, sätta in den i datorn och sedan få ett rootkit på köpet, helt gratis! Trevlig relation.
Ja den är alldeles underbar. Mig veterligen så har jag ännu inte fått något rootkit i burken.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

egar wrote:Ja den är alldeles underbar. Mig veterligen så har jag ännu inte fått något rootkit i burken.
Det är det som är det gulliga, du vet inte om du fått det utan ett speciellt verktyg eftersom rootkitet gömmer sig.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Ghlargh wrote:
egar wrote:Ja den är alldeles underbar. Mig veterligen så har jag ännu inte fått något rootkit i burken.
Det är det som är det gulliga, du vet inte om du fått det utan ett speciellt verktyg eftersom rootkitet gömmer sig.
No shit Sherlock!?
Nu vet jag inte hur bra F-Secures Blacklight är på att hitta det här rootkitet men när jag körde det för någon vecka sedan så hade jag inget rootkit på datorn.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

egar wrote:No shit Sherlock!?
Nu vet jag inte hur bra F-Secures Blacklight är på att hitta det här rootkitet men när jag körde det för någon vecka sedan så hade jag inget rootkit på datorn.
Vilket antivirusbolag var det som hade ändrat sin scanner på förfrågan från skivbolagen, så programmet inte skulle hitta rootkitet som "destruktiv kod"
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Alltså, jag tycker branchen är sjuk. De får fan sluta vara så jävla giriga och börja göra musiken attraktiv att köpa. De retar bara upp folk med det de gör och det får en motsatt effekt. De gör allt för att låsa oss på nåt sätt och eliminera alternativen istället för att föra en sund konkurans. Jag gillar alternativ som allofmp3.com Det är lagligt i Ryssland men det råder delade meningar om det är lagligt i Sverige att köpa därifrån. Personligen skiter jag i det eftersom branchen gör allt för att motarbeta mig så kastar jag gärna grus i deras giriga pengamaskineri. De ska inte få lura mig på några pengar och låter man sig göra det så är det skapligt blåögt. Vi är inga slavar utan vi kan se att det de gör är fel. Jag kan köpa tex från allofmp3 för jag vet att de betalar pengar till artisterna och att de har licens. Det är allt jag behöver veta. Om någon jävla bolagsnisse kommer och säger att jag gör fel skiter jag väl i för jag vet ju varför han säger så. Han vill bara ha mina pengar givetvis. Viktigt för mig är snarare att mitt samvete är rent och jag anser att jag har det i behåll när jag handlar på exempelvis allofmp3.

Branchen kan dra åthelvete som de håller på. Jag ska betala pengar till dem men sedan efter köpet så ska de hålla kvar sin äckliga järnhand och kontrollera vad jag sedan gör med grejerna jag nyss köpt. Vill jag spela skiten i min mp3-spelare så har de drm för sådant, tanken där att jag ska köpa skiten dubbelt för att jag vill lyssna på två olika ställen. De är onekligen sjuka i huvudet och de har lika mycket pengar i huvudet som Paris Hilton har sex. De skulle kunna visa lite medkänsla och samexistens med andra istället för att lura av folk vartenda öre. Jag säger att det är dags att sätta ner foten och inte köpa mer skivor med DRM än det är nödvändigt.

Jag vågar heller inte sia om hur det kommer bli med HD-DVD och Blu-Ray när det kommer heller. Kommer bli ett helvete. Läge att bojkotta där också kanske. Sådana här människor måste tvingas till förändring. Istället accepterar vi skiten och köper det. Så de får utrymme att hållas. Vad jag menar är att folket har en underskattad förmåga, nämligen förmågan att bojkotta. Vi utnyttjar den aldrig och det är en bidragande faktor till att vi istället får gnälla över hur jävla dåligt och sjukt allting är. Men vi gör sällan nåt åt det, kanske någonstans så är det kanske så att vi accepterar det ändå. Men vi kan avstå från att köpa deras skit och då måste de ändra sin strategi. Alternativet är att de går i konkurs. Det är det vi borde göra när vi får signaler om att något är fel. Det de ger oss motsvarar inte våra önskemål och krav så varför ska de ha våra pengar då?
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Känns lite tråkigt både med CD-skivor och mp3, för cd-skivor kommer väl antagligen ha dött ut inom 10-20 år. Därför ser jag helst att jag köper musik på vinyl. Tycker om soundet mer än på cd-skivor, fast sådant är väl personligt. även om RIAA stiftar någon ondskefull lag så står det väl ändå i sveriges lilla lagbok att man får kopiera musik för eget bruk, alltså inget att hänga läpp på? bara jobbigt att gå omkring och oroa sig över massa saker.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

CD kommer ändå att dö ut om några år, så det är lika bra att köpa musik på ett format som redan är så gott som dött? :D
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Förövrigt så skulle det inte förvåna mig om de jävlarna blockerat access till allofmp3.com nu, det har stått bad gateway hela dagen när man försökt komma in på den. Om de har gjort det så är det ganska taskigt för alla dem som har pengar innestående hos dem.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Nä alltså jag känner att det är väldigt 2005 att revoltera mot skivbolagen.

Jag gillar världen om den är. Om allting bara stannade som det är just nu så skulle jag vara lycklig. Men självklart är ju jag antagligen lyckligt lottad*.


*Observera att jag inte på något sätt har gott om pengar eller har rika föräldrar. Jag lever ett Svensson-liv om man ser det till hur jag bor, folk jag umgås med, klirr i kassan osv.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Ser inte detta som nån modegrej iofs. Att uttrycka sitt missnöje ser jag inte som varken ute eller inne. Men du ser kanske på det på ett annat sätt isåfall. Det är väl helt ok.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

lillis wrote:Nä alltså jag känner att det är väldigt 2005 att revoltera mot skivbolagen.
Är det inte nästan ännu äldre än så?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Vinyl for teh win!! Skönt analogt och fritt från DRM och rootkits.

Ska försöka bygga ett phono-försteg till datorn så man kan koppla en LP-spelare till den..
Kan inget om mycket
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Bad_and_ugly wrote:Vinyl for teh win!! Skönt analogt och fritt från DRM och rootkits.
Synd att ljudkvalitén suger och att det är ett klumpigt format. De är dock jävligt stiliga.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Ljudkvalitén på vinyl i sig är jättebra, men det kostar så mycket att få tag på bra avspelningsutrustning att det inte är värt pengarna.

CDA är ju också helt fritt från DRM och skräp, det som säljs med kopieringsskydd och självinstallerande program är per definition inte CDA...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Vad är det isåfall? Har bolagen bytt format då?
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

En fråga, vad är det värsta man kan drabbas av om man får in ett rootkit i datorn genom att stoppa i en fysisk skiva av något slag med ett sådant på?
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

AndreasC wrote:Vad är det isåfall? Har bolagen bytt format då?
Det är tekniskt sett en otillåten användning av CDA-standarden.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Big_Bird wrote:
AndreasC wrote:Vad är det isåfall? Har bolagen bytt format då?
Det är tekniskt sett en otillåten användning av CDA-standarden.
Specifikationen för att använda sig av CDA-logotypen (Compact Disc Digital Audio) säger att endast ljudspår (eventuellt dataspår med ex. musikvideos, rätta mig om jag har fel) får finnas på skivan och att ljudspåren måste följa en viss standard.

Nästan alla kopieringsskydd använder sig av fel i ljuddatan som vanliga "dumma" 1bit DA-omvandlare inte kan se, men som dom mer avancerade läsarna i datorer direkt reagerar på och därför vägrar läsa ljuddatan, denna typ av fel tillåts inte av standarden för CDA, därför får dom tekniskt sett inte kallas för audioCD.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Big_Bird wrote:Det är tekniskt sett en otillåten användning av CDA-standarden.
De skivor jag sett med nån form av kopieringsskydd har inte haft "compact disc digital audio"-loggan, så det är inte ottillåten användning av den. Kan hända att tidiga skivor tillverkade enligt någon perversion av standarden har loggan, men inte längre.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

übermensch wrote:
Big_Bird wrote:Det är tekniskt sett en otillåten användning av CDA-standarden.
De skivor jag sett med nån form av kopieringsskydd har inte haft "compact disc digital audio"-loggan, så det är inte ottillåten användning av den. Kan hända att tidiga skivor tillverkade enligt någon perversion av standarden har loggan, men inte längre.
Vilket betyder att de, som Glaargh sa, inte är CDA-skivor. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

AndreasC wrote:En fråga, vad är det värsta man kan drabbas av om man får in ett rootkit i datorn genom att stoppa i en fysisk skiva av något slag med ett sådant på?
Den kör ju exekver bar kod, så om du är administratör på burken så körs den med fulla privilegier och du kan göra precis vad som helst.
Ett rootkit brukar installera sig själv i systemet och gömma sig, sen gör den att den inte hittas, aktivitetshanteraren visar inte processen, filhanteraren visar inte filen, etc.
Men tekniskt sett så skulle den kunna ta bort alla filer på din dator, etc.
* http://en.wikipedia.org/wiki/Rootkit
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Jag menar ett rootkit som lagts till av skivbolaget. Kan det ta bort mina filer på datorn? Då ska jag verkligen inte köpa några skivor.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

AndreasC wrote:En fråga, vad är det värsta man kan drabbas av om man får in ett rootkit i datorn genom att stoppa i en fysisk skiva av något slag med ett sådant på?
Antagligen att du blir totalt ägd av skivbolagen som låter rootkitet förstöra, spärra eller tjalla på ditt mp3-förråd.
Kan inget om mycket
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Då är det slutköpt. Men kan man vara säker att det inte finns med nåt rootkit eller annat skräp om det står CD Audio på skivan eller?
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
Post Reply