Datorn hänger sig hela tiden!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
Sam Fischer
Posts: 21
Joined: 2005-07-26 11:53:10
Location: Jämtland
Contact:

Datorn hänger sig hela tiden!

Post by Sam Fischer »

Hej!
Det är så här att min dator har under ca 1år hängt sig och ibland startat om av sig själv, omvartannat. Från början var det inte så allvarligt, men det har blivit värre och värre och nu hänger den sig så gott som varje gång man använder den. Det är helt omöjligt att ha ljud och internet igång samtidigt, för den hänger sig på en gång. Jag trodde först att det var os som hade fått någon bugg, så därför köpte jag en ny hårddisk och installerade windows på den. Problemen har dock fortsatt, även om den gamla hårddisken var urkopplad. Jag har även uppdaterat alla drivrutiner. Alltså borde det vara något fel på hårdvaran.

Datorn är en dator som har hyrts av kommunen tills vi för ett tag sen hade betalat av hela summan. Därför kan det tänkas att nätaggregatet som är 280w inte räcker till. Men jag kan även tänka mig att det är någon sorts minneskonflikt. Jag vill dock höra vad ni tror innan jag håller på att mixtra för mycket. :)

I datorn sitter det en P4 2.5ghz, 2x512mb minne, ett 9700 pro och några kontrollerkort för usb m.m. Moderkortet vet jag inte vad det är men det är socket 478 och chipsetet är Via P4X400.

Hoppas ni har några bra förslag,

som är så billiga som möjligt.

Tack på förhand!!!
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Det jag kom att tänka på var om moderkortet har några dåliga kondensatorer. Ibland ser man inte om de är dåliga men för ett par år sedan kom det ut en större drös dåliga kondensatorer och du har kanske fått några. Om du tar en titt på moderkortet ser du dessa saker lite här och var runt processorn. Om övre delen är rund och/eller har läckt ut någon brun sörja så har du hittat felet till att systemet är instabilt.

Annars... Igendammat system som inte klarar av värmen?
Sam Fischer
Posts: 21
Joined: 2005-07-26 11:53:10
Location: Jämtland
Contact:

Post by Sam Fischer »

Aj då!
7st hade läkt. Vi fick moderkortet bytt för ca 1 år sen, p.g.a. att kondensatorerna hade läkt på det gamla. Men vet du om det är vanligt att dessa kondensatorer börjar läka så gott som direkt moderkortet används? Vi hade ju nämligen samma problem innan vi bytte moderkortet.

Hur som helst, tack för ett bra svar. Men är det enda att göra att byta moderkortet eller?
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Du kan ju alltid byta kondensatorerna...
Och nej, det är inte normalt att kondensatorer läker :P
Sam Fischer
Posts: 21
Joined: 2005-07-26 11:53:10
Location: Jämtland
Contact:

Post by Sam Fischer »

Ok :)
Men vart går det få tag på sådana kondensatorer som behövs då?
Har ingen aning vart jag ska börja leta ens ?!?
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

kolla vad de står på dom "trasiga". sen letar du upp likvärdiga på ELFA Sen löder du bort dom trasiga och löder dit dom nya (med minuspolen åt rätt håll!). Saknar du lödkunskaper är det värre...
Sam Fischer
Posts: 21
Joined: 2005-07-26 11:53:10
Location: Jämtland
Contact:

Post by Sam Fischer »

Ok, det borde gå att fixa. :D

Tack så mycket!
Post Reply