Skrot blir guld! MB C250D

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Skrot blir guld! MB C250D

Post by EvilGhozt »

Jahapp, nu har jag lite smått tid över och tänkte visa upp lite lätt ett projekt som jag har sysslat med i 4 helgers tid...

Vi börjar från början, farsan fick tag på en Mercedes C-klass som skulle till skroten för en rimlig summa. Jag och farsan bestämde oss för att rusta upp bilen till nyskick.

Kort info: Bilen var krockad baktill och behövde därför ett lyft av bakre partiet. Bilen var också mycket rostig och var allmänt dåligt skick utvändigt som invändigt.

** Jag tänker inte gå in djupt i hela historien ännu. Jag ska göra en sida där jag beskriver mer i detalj om projektet när det är helt klart...

Jag låter bilderna tala för sig själv, har ni frågor så fråga :)


(Klickbara bilder)
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Efter hel lackeringen.
Image

Jag är längre än så här med projeket, men har ej bilder på allt ännu.
Mer bilder kommer sen...

Hela projeket är räknat att gå på ca 25k när det är klart (bil + lack + rep), tid nerlagt är ca 35 timmar.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

det ser bra ut
det är en smart grej att köpa en bil som är lätt smälld och fixa till dom
men tjänar många tusenlappar om man är lite händig
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Jag ränkar med att ha fått bilen till halva priset när den är klar... Men det hade vart omöjligt att få den till de priset om jag inte hade haft alla fördelar när det just gäller bilar.. För att få den där repad för en "dödlig" så kostar det mer än en c-klass i toppskick på blocket, mest troligt..
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Ser bra ut. Mådde motorn bra när du köpte den?
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

Najze wrote:Ser bra ut. Mådde motorn bra när du köpte den?
Sådär lite halv kasst skick, vi har dock gått igenom hela motorn nu och putsat upp den så den skiner allt vad det går :P... hela bilen var från början riktigt dåligt skött i allmänhet, rost osv. Nu går det nog inte att hitta en rostfläck på hela karossen utan att plocka bilen i smådelar
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

nice job dude! ^^
själv tänkte jag laga min Nissan Micra snarast.. den behöver en avrostande hand ^^
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Fint jobb, vart motorn i ok skick eller tänker du skruva lite?
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Ser mycket nice ut måste ja säga! När ja ser på allt det där så vet ja hur mycket jobb det är nerlagt, då snackar inte jag i timmar. Har själv med farsan fixat en Jetta, köpte in för några tusen eftersom det var mkt rost, dåligt lack på enda sidan, stora hål runt hjulhuset som på många bilar osv... Lackade om sidan, fixade rosten, ombehandla underredet, allt väldigt noga och sålde den 4ggr högre än inköps priset. Detta var ca 3år sedan och bilen går än idag utan rost eller några som helst problem. Synd att jag inte hade några bilder, men ja ser fram emot mer bilder av dig EvilGhozt ;)
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Var ni tvugna att rikta chassit?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Hur är det med säkerheten efter er reparation?

Har de inte en massa hållfasthetstester för sig för att testa krocksäkerheten på dylika bilar?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

fisk wrote:Hur är det med säkerheten efter er reparation?

Har de inte en massa hållfasthetstester för sig för att testa krocksäkerheten på dylika bilar?
Man blir lite fundersam över hur deformeringszonen är efter skadan.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

fisk wrote:Hur är det med säkerheten efter er reparation?
Har de inte en massa hållfasthetstester för sig för att testa krocksäkerheten på dylika bilar?
Den är godkänd till 100%. Jag har dessutom besiktat bilen utan anmärkningar och nu är den påställd och helförsäkrad, jag har fast kört bilen fram och tillbaka till stan en sväng :)...


Fenix wrote:Var ni tvugna att rikta chassit?
Jepp, bilen är körd i riktbänk med dator som justerar osv. och den är noga kontrollerad att den är helt OK!.
Den var till och med sne under baksätet, smällen har vridit chassit lite snett :) Men som sagt, allt är åtgärdat till det normala..


spite wrote:Fint jobb, vart motorn i ok skick eller tänker du skruva lite?
Vi gick igenom motorn noga, vi har två saker kvar som behöver åtgärdas framöver, tändninglåset glappar litegrann, och fläktremen behöver bytas för den gnisslar lite, men det får vänta ett par dagar :)..
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

EvilGhozt wrote:
spite wrote:Fint jobb, vart motorn i ok skick eller tänker du skruva lite?
Vi gick igenom motorn noga, vi har två saker kvar som behöver åtgärdas framöver, tändninglåset glappar litegrann, och fläktremen behöver bytas för den gnisslar lite, men det får vänta ett par dagar :)..
Knappast de största ingreppen att göra då heller ;)
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

spite wrote:
EvilGhozt wrote:
spite wrote:Fint jobb, vart motorn i ok skick eller tänker du skruva lite?
Vi gick igenom motorn noga, vi har två saker kvar som behöver åtgärdas framöver, tändninglåset glappar litegrann, och fläktremen behöver bytas för den gnisslar lite, men det får vänta ett par dagar :)..
Knappast de största ingreppen att göra då heller ;)
hehe, tur de. motormässigt var den ju inte allt för skabbig, men de är ju inte så konstigt, de är ju en diesel merca :D
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Visa lite mer bilder nu! ;)
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
Post Reply