Soundblaster Audigy2, 3, 4 - XFI - Produktionsfel?

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
User avatar
SWEDISH_-_M@SSACRE
Posts: 166
Joined: 2005-10-19 16:12:22

Soundblaster Audigy2, 3, 4 - XFI - Produktionsfel?

Post by SWEDISH_-_M@SSACRE »

Tja, för ett par dagar sedan så fick jag ett konstigt fel på mitt nya XFI kort, brus och knaster, sagt och gjort, jag plockade isär datorn i atomer, och började felsöka, hittade inget som kunde orsaka detta felet, d.v.s lösa kablar eller potentiella kontaktytor med chassit.

Startade upp burken på nytt och letade på div forum om liknande fel, döm till min förvåning när jag hittade detta

En varning utfärdas, ni som tänkt köpa i synnerhet XFI, skall definitivt läsa detta, om inte så "kan" ni efter ert köp få problem i framtiden, så bara ett tips!,dock har det givits indikationer på att en mjukvaruuppdatering kan vara aktuell, dock inte sagt när.

Flera personer har liknande eller samma fel, och det hjälper inte med den uppdatering som finns, ej heller Firmware & RMA = reklamation/byte
då samma fel återuppstår på helt nya produkter.

Dessa fel finns tydligen även på äldre serier av Audigy, vilket jag dock personligen inte har påträffat förrän nu i och med XFI.

http://forums.creative.com/creativelabs ... g&page=126

/SM
INTEL CORE DUO 2 @ 3.0
ASUS P5W DH DELUXE
X1900XT "Crossfire" DUAL
CORSAIR 2048
XFI FATAL1TY
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Tyck att jag är larvig nu, men vissa menar att man kan få dessa problem om strömkabeln är felvänd i eluttaget.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
SWEDISH_-_M@SSACRE
Posts: 166
Joined: 2005-10-19 16:12:22

Post by SWEDISH_-_M@SSACRE »

*lol* Du tror inte jag har provat det eller, är man Audiofil så hatar man missljud och feldragningar i kabelhärvan ;D

Nej personligen efter att ha läst en 200'a inlägg eller nåt, så rör det sig om ett hårdvarufel, dock kan jag inte säga om det enbart uppenbarar sig på vissa moderkort, men något är alvarligt fel, och!, Creative verkar inte intresserade att göra någon sak av det hela, t ex upplysa ev köpare att det kan inträffa fel p.g.a hårdvaran inte är 100% kampatibel.

Det lär bli en stämningsansökan inom en snar framtid då många framförallt amerikaner ledsnar på att inte kunna använda sina dyrköpta kort fullt ut.

/SM
INTEL CORE DUO 2 @ 3.0
ASUS P5W DH DELUXE
X1900XT "Crossfire" DUAL
CORSAIR 2048
XFI FATAL1TY
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

har inte ägt ett creative-ljudkort sedan Soundblaster 16, har inga planer på att göra det heller som det ser ut heller. :)

Ska byta upp mig i ljud själv snart, vet inte riktigt vad det blir dock. Kortet jag tänkt mig hade gått upp i pris.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

Du kan ju köra med inbyggt ljudkort. Flera moderkort har inbyggda 7.1 kanals ljudkort.
För dem som spelar så har nya ljudkort lite trevliga saker som EAX.
Men annars lär ju ett 10-15 år gammalt SoundBlaster 16 fungera nästan like bra de senaste SoundBlaster kortet.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Ajaj wrote:Du kan ju köra med inbyggt ljudkort. Flera moderkort har inbyggda 7.1 kanals ljudkort.
För dem som spelar så har nya ljudkort lite trevliga saker som EAX.
Men annars lär ju ett 10-15 år gammalt SoundBlaster 16 fungera nästan like bra de senaste SoundBlaster kortet.
Är du inte helt döv så hade du märkt skillnad på ett SB16 och Audigy ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Ajaj wrote:Du kan ju köra med inbyggt ljudkort. Flera moderkort har inbyggda 7.1 kanals ljudkort.
För dem som spelar så har nya ljudkort lite trevliga saker som EAX.
Men annars lär ju ett 10-15 år gammalt SoundBlaster 16 fungera nästan like bra de senaste SoundBlaster kortet.
Jag kör med inbyggt ljud, har 7.1 och HDA stöd på det inbyggda, samt optisk utgång. Men det ljudkortet är långt från att fylla mina krav på ljudet...
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Ajaj
Posts: 640
Joined: 2005-11-29 12:01:49

Post by Ajaj »

rokk wrote:Jag kör med inbyggt ljud, har 7.1 och HDA stöd på det inbyggda, samt optisk utgång. Men det ljudkortet är långt från att fylla mina krav på ljudet...
Vad duger inte med det?
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Ajaj wrote:
rokk wrote:Jag kör med inbyggt ljud, har 7.1 och HDA stöd på det inbyggda, samt optisk utgång. Men det ljudkortet är långt från att fylla mina krav på ljudet...
Vad duger inte med det?
Ljudkvaliten är dålig, låter inte bra helt enkelt.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
SWEDISH_-_M@SSACRE
Posts: 166
Joined: 2005-10-19 16:12:22

Post by SWEDISH_-_M@SSACRE »

Det är ju vesäntlig skillnad på ett XFI för 2500 kr mot ett moderkort för 1700 spänn.

Hade dom bara kunnat fixa probben som en del av oss lider av så hade det varit perfa, finns inget kort som slår XFI och jag har haft en del att välja mellan.

Och hör man ingen skillnad på ett XFI och ett SB 16 så kan man nog vara glad eller behöver en hörselkontroll för jag hör enorm skillnad joch jag har tinnitus till råga på allt.

/SM
INTEL CORE DUO 2 @ 3.0
ASUS P5W DH DELUXE
X1900XT "Crossfire" DUAL
CORSAIR 2048
XFI FATAL1TY
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Beror på vad man ska ha kortet till, X-fi är inget studio-kort direkt. :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Kazutoyo
Posts: 112
Joined: 2005-08-13 13:51:09
Location: Småland

Post by Kazutoyo »

Mitt senaste Creative ljudkort vad Soundblaster 16. Vilket funkade finfint. Men sedan Live! kortet kom så har Creative inte funkat så bra tycker jag, och kommer nog aldrig köpa ett Creative ljudkort igen.

Mina 3 senaste kort kommer från Terratec, och de har funkat utan problem.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Jag köpte precis ett X-FI Elite Pro och kan bara säga att jag är mycket nöjd. Det finns naturligtvis en miljon inställningar att göra men jag har aldrig varit så nöjd med ett ljudkort som med detta. Jag kan dra på volymen på max på min stereo med datorn inkopplad till "line in" och tro mig när jag säger att mina mp3'er låter bättre än någonsin. Det är nästan så det låter bättre än mina CD-skivor. Har inte gämfört så noga men det låter onekligen otroligt bra. Inget knaster, inga missljud, ingen bas som sticker ut utan basen är otroligt exakt och följsam. Detta är ett bra kort och jag känner inte till dessa problemen som man pratar om här. Hoppas man inte drabbas av nåt liknande.

Bortsett från detta som tas upp här så kan jag verkligen rekomendera X-Fi. Med riktigt bra högtalare, typ 5.1 eller 7.1 så kommer detta nog att te sig riktigt bra. Men det räcker med stereo för att man ska höra att det är ett bra kort.

En grej jag blev missnöjd med dock var att när jag kopplade in min elgitarr så lät det rent ut sagt värre än den sämsta skit men jag vet inte om det beror på kortet, inställningar eller att mina pickups kanske är värdelösa. Det är trots allt en väldigt billig och crappy övningsgitarr som jag haft i ett par år men aldrig knappt spelat på.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Nu är vi lite OT, men bra högtalare har ju inte med mängden högtalare att göra (5.1/7.1). För dedikerad musiklyssning är fortfarande stereo i min mening det ultimata, för de flesta ljudfiler, och cd-skivor är inspelade i just stereo. Ännu bättre är det om man har ett par bra hörlurar för 1000-2000KR och en hörlursförstärkare, skulle inte lägga ner mer än så på ett par lurar till en dator.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Det stämmer. Undrar dock en sak där. Vad är en bra hörlursförstärkare? Finns det speciella förstärkare enbart för hörlurar?

Tänkte hursomhelst skaffa en ordentlig stereoförstärkare sedan för att få riktigt bra ljud. Den stereon och de högtalarna jag har idag är bara sådär.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

AndreasC wrote:Det stämmer. Undrar dock en sak där. Vad är en bra hörlursförstärkare? Finns det speciella försärkare enbart för hörlurar?
Korrekt, inte många ljudkort eller mp3-spelare som klarar att driva tunga lurar bra, det finns mycket att vinna på det om lurarna är tunga/svåra att driva. Det kan förbättra ljudet även om det är ett par lättdrivna lurar, nog för att det kan få lurar att låta som de 'ska' och få dem att låta bättre så kan de inte få det att låta bättre än vad signalkällan tillåter... Du får inte en dålig platta att låta bra, utan ofta sämre på grund av den ökade ljudkvaliten, du hör lättare alla skavanker.
Last edited by rokk on 2006-04-11 15:38:09, edited 1 time in total.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Ok. Ska nog kolla in sådana försärkare också, för jag lyssnar mycket med hörlurar och de ligger över 1000 kr också så det kan ju vara värt att kolla in en bra förstärkare till dem också.

Märkte en annan sak på den externa boxen som följde med kortet när jag köpte det, det verkar inte som det går att få ut nåt ljud från den optiska utgången på boxens baksida, hur får man ut ljud ifrån den?
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Har du aktiverat den optiska utgången i drivarna/kontrollerna för ljudkortet?
Vet inte hur det är med X-fi's kontroller och boxar tyvärr, så någon annan kan troligen hjälpa dig mer med det än jag.

Vad är det för lurar du har förresten? Sennheiser är ju rätt vanligt i den prisklassen.

Prova gärna en förstärkarna innan du köper en, de skiljer sig i ljudideal ganska mycket och kanske inte låter på det sätt du tycker om, eller passar dina lurar.

Du kanske har en 'dedikerad' hörlursutgång på din externa låda t om?
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Det är en vanlig hörlursutgång på den externa boxen så man kanske kan koppla in en hörlursförsärkare där? Var det så du menade? Jag har bara fått för mig att den inte är så bra utan att det isåfall är bättre att skicka ut signalen så obehandlad som möjligt genom "line out" eller "optical out" eller liknande.

Och ja det är Sennheiser jag har.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Att lyssna på musik med hörlurar är iofsig ett billigt sätt att få ett "korrekt" ljud in i ens öron.. Men att använda det för att lyssna på musik dagarna igenom vet jag inte om ja tycker verkar någon vidare höjdrare... Lurar i den lite högre prisklassen må låta bra men ger aldrig samma känsla som ett par någelunda skapliga högtalare ger.
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Att lyssna på musik med hörlurar är iofsig ett billigt sätt att få ett "korrekt" ljud in i ens öron.. Men att använda det för att lyssna på musik dagarna igenom vet jag inte om ja tycker verkar någon vidare höjdrare... Lurar i den lite högre prisklassen må låta bra men ger aldrig samma känsla som ett par någelunda skapliga högtalare ger.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Jag har märkt det lite. Jag hade nog lite för stora förväntningar på de lurar jag köpte men jag tycker inte ljudet är särskilt bra.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

triton242 wrote:Att lyssna på musik med hörlurar är iofsig ett billigt sätt att få ett "korrekt" ljud in i ens öron.. Men att använda det för att lyssna på musik dagarna igenom vet jag inte om ja tycker verkar någon vidare höjdrare... Lurar i den lite högre prisklassen må låta bra men ger aldrig samma känsla som ett par någelunda skapliga högtalare ger.
Med högtalare har du så mycket som spelar in med hur rummet och dess akustik är. Dessutom så är det i min mening dyrt i förhållande till vad du får från ett par hörlurar. Tycker det är skönt att koppla av med ett par bra lurar faktiskt, likaså kan det vara med högtalare ibland.

Har ju en rätt bra stereo faktiskt, men flickvännens musiksmak är inte riktigt kompatibel, så där faller det att utnyttja den till min musik dagligen. Ett par bra lurar är en bra lösning i vissa fall. Jag har inga problem med att sitta i någa timmar med ett par bra lurar.
AndreasC, vad har du för modell?
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Det är modell RS 45-8 trådlösa. Jag har dock fått enorma problem med ljudet tillsammans med dessa lurarna. Jag följde ett tips att ändra en inställning för ljudkortet för att få igång den optiska utgången. Genom att stänga av encodning av DTS och Dolby Digital och istället låta en extern encoder göra detta så skulle tydligen den optiska utgången fungera. Men sedan jag gjorde den inställningen så pajjade ljudet helt. Jag har ställt tillbaka men det blir inte bättre.

Ljudet svajar fram och tillbaka och rösterna i musiken låter raspiga, det är för mycket diskant i trummorna och det kommer en massa andra missljud hela tiden. Har kortet pajat nu eller?

Problemet kvarstår även med andra lurar, det skorrar så det hörs och trummorna låter väldigt konstiga. Det är något med dem som inte känns rätt.
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
AndreasC
Posts: 495
Joined: 2002-03-09 0:00:00
Location: Norrköping

Post by AndreasC »

Dock så kom jag att tänka på en sak nu. Det finns en jordningspunkt på baksidan av boxen, kan det vara det som gör att det blir knaster och missljud om man inte drar den till jord? Knappast troligt att alla som har detta problem som trådskaparen skrev om har förbisett detta med jordningen ??
* Den man ligger med får bädda. * Har man slagit yxan i båten får man ro som fan. * Man ska inte kasta spjut i radhus.
* Liten stuga kallas ofta stort dass. * Man ska inte ropa Hej för än man är igenom bäckenet.
Post Reply