Sheriffen i Ryd

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Sheriffen i Ryd

Post by Hipshot »

Så någon den dokumentären i söndags? Annars se den här
http://svt.se/content/1/c6/56/79/02/sheriffen.asx

Spännande, som en amerikansk film om en redneck-sheriff i en liten ort, speciellt det där "färgade och bananer"-utrycket.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

haha såg den nyss, vilken stjärna han är ^^
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Han är min nya idol.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Känner folk från ryd och bor ett par mil därifrån. Om ni undrar så är halva befolkningen i Ryd Jehovas vittnen och resten rejält främlingsfientliga. Känner bl a en därifrån, vars värsta barndomsminnen var när han gick i grundskolan och det kom en karavan med bussar, ur dem vällde invandrare och sedan dess har det aldrig varit sig likt :D. Ryd har dessutom en aldeles egen KKK-sektion!
DIM kalsonger As String
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Dynamitsven wrote:Känner folk från ryd och bor ett par mil därifrån. Om ni undrar så är halva befolkningen i Ryd Jehovas vittnen och resten rejält främlingsfientliga. Känner bl a en därifrån, vars värsta barndomsminnen var när han gick i grundskolan och det kom en karavan med bussar, ur dem vällde invandrare och sedan dess har det aldrig varit sig likt :D. Ryd har dessutom en aldeles egen KKK-sektion!
Känner du Sheriffen?
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Tur att det inte fanns en gnutta rasism i dokumentären.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Redneck är ett väldigt passande ord/uttryck :P
Kan inget om mycket
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Ska titta när svt låter mig streama vettigt, nu får jag se 1 sekund sen paus i 10 sekunder.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
hagstrom
Posts: 245
Joined: 2003-11-26 19:22:11
Location: Umeå

Post by hagstrom »

Bad_and_ugly wrote:Redneck är ett väldigt passande ord/uttryck :P
Jo, viss rigid underklass förnekar sig aldrig.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Dynamitsven wrote:Känner folk från ryd och bor ett par mil därifrån. Om ni undrar så är halva befolkningen i Ryd Jehovas vittnen och resten rejält främlingsfientliga. Känner bl a en därifrån, vars värsta barndomsminnen var när han gick i grundskolan och det kom en karavan med bussar, ur dem vällde invandrare och sedan dess har det aldrig varit sig likt :D. Ryd har dessutom en aldeles egen KKK-sektion!
Värsta lögnerna du sprider här grabben.

Jag är invandrare och har bott i ryd sen 89. Nu bor jag för visso i Umeå men det är baa för att jag pluggar här.

Halva ryd är _inte_ jehovas vittnen och den andra halvan är _inte_ främlingsfientliga.

O var får du "karavan med bussar" och KKK från om jag får fråga?

Edit: Så jävla tråkigt att visa ryd på det sättet, "sheriff", knarkare och en fet tant som sjunger kristna sånger,... Hade inte jag komit från ryd hade jag trott att det var värsta hålan, men det är det inte, tro det eller ej.

Edit2: Problem med "skicka"-knappen, Hagström? ;)
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
fredo
Posts: 258
Joined: 2005-10-03 16:07:54
Location: Nässjö

Post by fredo »

Spännande dokumentär, som sagt.
Men vad hade dom där skyddsjägarna med saken att göra egentligen? Eller var det bara för att det skulle bli lite mera action? :P
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Ganska säker på att de hade att göra med att han sa att han gillade djur i början.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

P-NILZ wrote:Ska titta när svt låter mig streama vettigt, nu får jag se 1 sekund sen paus i 10 sekunder.
Hade samma problem men löste det genom att titta via deras vanliga streamer, alltså gå in på www.svt.se och sök på "ryd" sen kommer du kunna spela upp i vanliga streamern.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

fretol wrote:Spännande dokumentär, som sagt.
Men vad hade dom där skyddsjägarna med saken att göra egentligen? Eller var det bara för att det skulle bli lite mera action? :P
Var väl så där spännande :P hehe

men jag fattade heller inte vad jägarna hade med saken att göra...

Kanske en dold budskap "Vi gör oss av med bråkstakar" ;)
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Bad_and_ugly wrote:Redneck är ett väldigt passande ord/uttryck :P
Hillbilly ;)
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Något coolt med ryd är iaf att deras busslinjer har nr 242 :P
Kan inget om mycket
User avatar
mohammedbilderna
Posts: 342
Joined: 2006-03-09 22:34:57

Post by mohammedbilderna »

Men hade jag varit sheriff så hade jag haft en bepansrad Tahoe, Suburban eller nåt liknande.
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

CSM101 wrote:Värsta lögnerna du sprider här grabben.

Jag är invandrare och har bott i ryd sen 89. Nu bor jag för visso i Umeå men det är baa för att jag pluggar här.

Halva ryd är _inte_ jehovas vittnen och den andra halvan är _inte_ främlingsfientliga.

O var får du "karavan med bussar" och KKK från om jag får fråga?

Edit: Så jävla tråkigt att visa ryd på det sättet, "sheriff", knarkare och en fet tant som sjunger kristna sånger,... Hade inte jag komit från ryd hade jag trott att det var värsta hålan, men det är det inte, tro det eller ej.

Edit2: Problem med "skicka"-knappen, Hagström? ;)
Må så vara, har faktiskt inte varit särskilt mycket i ryd precis. MEN alla jag kaänner från ryd har ganska mycket främlingsfientliga åsikter, det vet väl alla att Ryd är ett ställe där främlingsfientlighet härjar i ganska stor utsträckning?

Men snälla du, anledningen till att jag inte skrev nåt i stil med att "exakt 48% av alla i almundsryd är jehovas". Drog bara till med lite för att lättare kunna beskriva läget.

Nja, KKK finns, vet det (det är vad som sagts till mig), men de är ju nte aktiva precis. Du kanske tillhör fel grupp av befolkningen för att veta det? Bussarna är jag bara berättad för att det var så, ursäkta mig då..

Skulle det varit mycket bättre att beskriva det som det egentligen är?


Hipshot: Har haft en diskussion med killen (gubben), känner inte honom, fråga CSM101, han är nog jättekompis med honom. Kan säga att sheriffen kan jämföras med sixten i visseltofta, en liten stridis med andra ord.
DIM kalsonger As String
User avatar
redhat
Hedersbit
Posts: 2272
Joined: 2002-02-18 17:47:11
Location: Luleå, Sunderbyn
Contact:

Post by redhat »

Jag tror inte jag vill ha Sheriffens flytthjälp. :P
"You were right about the stars.
Each one is a setting sun." -Wilco, Jesus, etc.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Dynamitsven wrote:Må så vara, har faktiskt inte varit särskilt mycket i ryd precis. MEN alla jag kaänner från ryd har ganska mycket främlingsfientliga åsikter, det vet väl alla att Ryd är ett ställe där främlingsfientlighet härjar i ganska stor utsträckning?

Men snälla du, anledningen till att jag inte skrev nåt i stil med att "exakt 48% av alla i almundsryd är jehovas". Drog bara till med lite för att lättare kunna beskriva läget.

Nja, KKK finns, vet det (det är vad som sagts till mig), men de är ju nte aktiva precis. Du kanske tillhör fel grupp av befolkningen för att veta det? Bussarna är jag bara berättad för att det var så, ursäkta mig då..

Skulle det varit mycket bättre att beskriva det som det egentligen är?
Känns ju kul att du kommer här och pratar som om du har bott där och sett allt med egna ögon och så när du egentligen enbart sprider rykten som du själv hört.

Rydborna är inte främlingsfientliga i ren allmänhet, iaf inte mer än medelsvensson. Men det är klart att någon säger vissa saker när nån unge har varit och snattat i Ica. Du måste definiera vad du menar med främlingsfientlighetn för att jag ska kunna ge respons på det. Om du menare att folk ibland kommer me kommentarer om invandrare, kan jag tro på det du säger. Eller menar du att de tänder facklor och går i demonstrationståg?

Och att det skulle finnas en inaktiv kkk-sektion i Ryd är fan bara skrattretande. Men det är klart, om det har sagts till dig så _måste_ det ju bara vara sant. Och om jag gått i skola och bott i Ryd så länge så får man veta sånt, oavsett om man tillhör rätt eller fel befolkningsgrupp ;)

Det enda som jag vet har hänt är att någon en gång satte upp en kliterlapp på en refug-skylt mitt i en korsning, och den togs bort någon dag efter.

Det är alltid bättre att beskriva det som det egentligen är istället för att sprida lögner och hörsägen. Och det mesta du har sagt är sånt du "hört från kompisar".

Jag har hört att det fanns några som rev upp sin parkettgolv och odlade potatis i sin lägenhet av en kompis, är det sant bara för det eller?

Ryd är en ort där invandrare (i väntan på uppehållstillstånd, eller efter att de fått uppehållstillstånd och väntar på att få bostad i annan ort, kommer inte riktigt ihåg vilket det var) får bo. Så det finns många invandrare i Ryd. Och som vilken ort som helst så räcker det med at de fiser för att de saka spridas rykten. MEN(!!!) det har ägt rum händelser som ger upphov/späder på vissa fördomar, och då är det med all rätt. Såna historier finns det... Men att de skulle komma med bussar är också fel. Det kommer kanske 5-6 familjer ena månaden för att det inte ska komma några fler under x antal månader. Beror ju helt på hur många lägenheter det finns till förfogande och hur många invandrare som Ryd klarar av.

Och ja, klart fan man sett den lönnfete jäveln i Ryd, men mer än hälsat på honom har jag inte gjort. Tycker personligen att det ärbra att äldre har någon att ringa till om de behöver hjälp, men att jag (eller de som jag känner) skulle ringa till honom om det vore ett inbrott är ju bara löjligt ju. Ska jag skicka en gammal gubbe med noll kondition och en maglite efter "ryska maffan" (som han själv trodde skulle komma till ryd :P)?

1) VAD i hela friden ska ryska maffian hitta på i ryd? Inbrott ch sno båtar? Jo det kommer man ju bara SÅ långt med...

2) VAD i hela friden har "sheriffen" *host* att sätta emot? En golden och en maglite...


Så så... Och Dynamitsven, det jag skriver är inget personligt mot dig, utan bara att skriva om hur det egentligen ligger till.

Ps. Rätt intressant att han (tjockisen) hela tiden kom med rasistiska kommentarer. Men den enda som snattade (35:- och plånboken) i programmet var den svenske missbrukaren som precis frisläppts från finkan (för att ha gjort inbrott) och inte någon av alla de invandrare i Ryd...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Post Reply