Flytta skyddade filer?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Flytta skyddade filer?

Post by Fredde »

Hej hej!

Har en bärbar där jag blivit tvungen att installera ytterligare en windows installation. Den förra gick åt skogen och det gick ej att reparera eller installera över. Nu undrar jag hur jag för över filer från den gamla till den nya windows installationen? 95% av alla filer går bra att föra över men hela documents & settings/administrator katalogen kommer jag inte åt och får inte kopiera över till det nya (alla dokument och mina bilder o.s.v). Hur går jag runt detta problem? Antar att de filerna på något sätt skyddas av den gamla windows installationen...
Wazzup
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

En teori: Skapa ett konto vid samma namn som katalogen du vill komma åt. Kanske Windows på något okänt sett frågar efter lösen eller liknande, kanske inte. Om det inte frågar efter lösen, knappa in exakt samma lösen som kontot hade?
User avatar
slaüman
Posts: 966
Joined: 2002-04-14 12:55:52
Location: Göteborg
Contact:

Post by slaüman »

Antagligen så är det väl NTFS-behörigheterna som stör, om du byter ägandeskap på mappen du vill flytta (och låter behörigheterna ärvas nedåt) till Administrator/användaren du är inloggad som.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Annars borde du väl bara kunna ändra om så att du blir ägare till mappen(-arna)/filerna, och tillse att det ärvs neråt i katalogstrukturen.

Fluffy: Det kan funka, vet dock inte om XP använder sig av GUID (uniqueidentifier) när det skapas grupper, konton osv, eller om det bara används i ett Active Directory.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Något konstigt är det. Den frågar inte efter något. Det går helt enkelt inte att överföra. Ingen info om varför.

Kan försöka att skapa ett konto med samma namn och lösen och logga in med det och se om det gör någon skillnad.

Hur byter jag ägandeskap på mappen?
Wazzup
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Så här står det vid försök till kopiering.

"Fel vid kopiering av fil/mapp
Det går inte att skapa eller ersätta *****: Åtkomst nekad.

Kontrollera att disken inte är full eller
skrivskyddad och att filen inte används."

Disken är inte full och jag använder inte filerna...
Försöker jag gå in i mappen kommer bara "Åtkomst nekad" upp...
Klickar jag på egenskaper och väljer bort "skrivskydd" så gör det ingen skillnad. Den förbockade "skrivskydd" rutan är åter i bockad när jag klickar på egenskaper nästa gång... Kan med andra ord inte välja bort "skrivskydd"från mappen.
Wazzup
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Skapade en identisk användare och samma lösen men det hjälpte inte =(

Någon som har förslag? Detta måste ju hänt någon annan?
Wazzup
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

De har hänt mig och är otroligt störande. Jag antar att du kryssa i den lilla rutan "Krypitera alla filer för det här kontot" eller liknande i kontoinställningarna (kmr inte ihåg vad den heter). Så jag kan inte komma på nått annat än ett prog för att knäcka krypiteringen isf.
Fredde
Posts: 185
Joined: 2002-03-09 13:52:47
Contact:

Post by Fredde »

Om filerna är krypterade är det ju kört... Är det inte 128-bitars kryptering eller något sådant?
Wazzup
Post Reply