bara läsa ej bränna

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

bara läsa ej bränna

Post by pozz2 »

har en LG brännare som helt plötsligt slutadfe funka. Den läser alla skivor men kan inte bränna. Har installerat om allt men inget hjälper. Vad kan va fel?
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Kan brännarprogrammet fortfarande se brännaren men skivorna misslyckas eller har brännaren slutat att identifieras?

Om du får misslyckade skivor hela tiden kan det vara fel på själva brännaren. Någonting med lasern eller tillhörande optik kanske?
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

den hittade inte skivan, stannade på "searching for disc" men de verka som de fixade sig me ny firmware
User avatar
sleepr
Posts: 255
Joined: 2004-12-22 21:09:26
Location: Island?

Post by sleepr »

Hmm, jag stjäl denna tråd lite.. Då trådskaparens problem ändå är löst:
Jag har en gammal gammal brännare, som alltid fungerat felfritt. Men, nu för några veckor sedan så slutade den identifieras som brännare. Jag kan alltså läsa skivor, men inte bränna.
Ex. Om jag stoppar i en tom skiva, så händer inget. Vanligtvis brukar det komma upp en ruta med "Bränna skiva i Nero" eller dylikt. Drar jag sedan in i Nero och kollar läget, så hittar den ingen CD-brännare.. Har även testat andra program. Jag har ingen aning om vad det är för märke eller modell på brännaren.
Antager att problemet löser sig om jag uppdaterar drivrutiner? Tycker dock att det är lite konstigt att den helt plötsligt slutar fungera. Vad kan det bero på?
Somliga har ett liv, andra gifter sig.
User avatar
adde_c85
Posts: 133
Joined: 2002-06-11 9:41:46
Location: Vänersborg
Contact:

Post by adde_c85 »

sleepr, finns det något som du gjorde i samband med att det slutade fungera?
Något du kan sätta fingret på?

Ja, testa att skaffa nya drivrutiner o.d.
Barton 2500+, MSI KT6 DELTA-FISR, MSI Geforce FX 5200 TDR128, 512Mb Twinmos PC3200, WD1200JB, WD1200JD, WD2000JD
User avatar
sleepr
Posts: 255
Joined: 2004-12-22 21:09:26
Location: Island?

Post by sleepr »

adde_c85 wrote:sleepr, finns det något som du gjorde i samband med att det slutade fungera?
Något du kan sätta fingret på?

Ja, testa att skaffa nya drivrutiner o.d.
Näe, inget vad jag kan minnas. Har inte pillat i burken, och inte heller drivrutiner och dylikt. Äsch, det löser sig. :) Det här pytteproblemet ska jag allt klara på egen hand .. när jag orkar. ^^
Somliga har ett liv, andra gifter sig.
User avatar
pozz2
Posts: 412
Joined: 2002-03-08 10:38:39
Contact:

Post by pozz2 »

min funkade inte alls. Jo att test bränna en skiva sen e den kass igen.
User avatar
sleepr
Posts: 255
Joined: 2004-12-22 21:09:26
Location: Island?

Post by sleepr »

Hmm. Nu har jag försökt klura på detta, men det går fan inte framåt.

När jag försöker bränna en disk i Nero, så får jag tillslut ett felmeddelande. I loggen står detta;

15:23:33 #12 Phase 156 File dlgbrnst.cpp, Line 1725
Drive is in use by another application

Det betyder att enheten används av ett annat program (?). Och vad f*n ska det betyda?

Vad kan jag göra åt detta? Måste på något vis kringgå det? Det verkar ju som att windows är knas, och inte brännaren.

En sak till; Om jag vill bränna i exempelvis Windows Media Player så får jag felmeddelandet; "Tjänsten kan inte startas. Anledningen är antingen att tjänsten är spärrad eller att inga aktiva enheter är associerade med den."
Och dessutom står; "Ingen CD- eller DVD-brännare identifierades."

Hjälp? ::)

EDIT: Försöker jag mig på att bränna i Nero igen, så dyker inte brännaren upp i rull-listan. Endast Image.
Hmm. Funderar starkt på att kasta brännaren in i väggen och se om problemet löser sig.

Kopplade in den i en annan dator också, men den datorn är iofs. helt störd när det gäller IDE. Så, det fungerade inte.

Har även märkt att efter att man kört en brännprocess i Nero och fått ett felmeddelande, så går det inte att trycka ut CD:n förän man startat om datorn.
Somliga har ett liv, andra gifter sig.
User avatar
adde_c85
Posts: 133
Joined: 2002-06-11 9:41:46
Location: Vänersborg
Contact:

Post by adde_c85 »

Det bästa är nog att få tag på en dator som fungerar bra, och testa där för att utesluta en felorsak, antingen är det ju fel på spelaren eller på datorn...
Barton 2500+, MSI KT6 DELTA-FISR, MSI Geforce FX 5200 TDR128, 512Mb Twinmos PC3200, WD1200JB, WD1200JD, WD2000JD
Post Reply