Anmäld brott mot vapenlagen

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Mr_Tobbe wrote:Saxat från Polisen:
Även utanför planlagt område krävs, för den som inte fyllt 18 år, ett sådant tillstånd om inte skyttet sker under uppsikt av någon som fyllt 20 år. För skytte med Soft Air Gun utanför planlagt område krävs dessutom att markägaren har gett sitt samtycke."
edit: Jaha, nu förstår jag. Det jag reagerade var på att du skrev "Även utanför planlagt område behöver en 18-åring uppsyn av en 20-åring." Alltså att en person som fyllt 18 skulle behöva tillsyn av en 20-åring. Det är det jag menar inte stämmer. I ordningslagen 3:6 står:

"Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten
inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft-
eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan
skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet
används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år
."

Den andra meningen gäller personer under 18.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Aha, såg att jag skrev fel där, skulle självklart vara under 18 år.
User avatar
Stjernqvist
Posts: 136
Joined: 2005-12-21 15:02:28

Post by Stjernqvist »

mohammedbilderna wrote:Bengan e inte rolig. Eller jo det är han.
Sug i dig ta ditt straff o ge fan i Softisar i framtiden.
Bengan är sann lyteskomik. Så du är alltså en blomma du med? Känns ju segt att suga i mig ett straff som varje tonåring borde få suga i sig. Inte mitt val dock ;)

Tack Dissident!
The guilty undertaker signs
The lonesome organ grinder cries
The sliver saxophones say i should
Refuse you
Cracked bells and washed out horns
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Stjernqvist wrote:Bengan är sann lyteskomik. Så du är alltså en blomma du med? Känns ju segt att suga i mig ett straff som varje tonåring borde få suga i sig. Inte mitt val dock ;)
Inte alla är så klumpiga att de blir påkomna.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Stjernqvist
Posts: 136
Joined: 2005-12-21 15:02:28

Post by Stjernqvist »

Om jag blir dömd för detta och det hamnar i mitt brottsregister. Kommer den då försvinna efter 5år? Kan tänka mig att det inte är en supermerit när man söker jobb senare i livet?

TinyTeeth:
Självklart var det korkat att ta med (fram) den. Känner mig som en idiot som åker fast för en sån här grej.

Hur som helst håller jag fast vid att rektorn var en royal bastard som polisanmälde en sån här grej. Samtal med föräldrar hade väl varit rimligt. Inte fan kan man väl ringa polisen så fort någon knuffar någon?

Så: brottsregister, borta, 5år?
The guilty undertaker signs
The lonesome organ grinder cries
The sliver saxophones say i should
Refuse you
Cracked bells and washed out horns
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Men nu gällde det ju inte en knuff, utan något allvarligare.

Är kanske jag som fått fel uppfattning, men är det inte mindre allvarliga förteelser som raderas efter 5 år?

Och en arbetsgivare kan väl inte neka dig ett jobb som du är kvalificerad för pga en sådan sak?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

CSM101 wrote:Och en arbetsgivare kan väl inte neka dig ett jobb som du är kvalificerad för pga en sådan sak?
En arbetsgivare kan neka dig jobb för vad som helst.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

egar wrote:En arbetsgivare kan neka dig jobb för vad som helst.
jo jag vet, men jag syftade ur laglig synvinkel.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

CSM101 wrote:
egar wrote:En arbetsgivare kan neka dig jobb för vad som helst.
jo jag vet, men jag syftade ur laglig synvinkel.
En arbetsgivare kan, oavsett lagen, neka dig en tjänst - han behöver bara påvisa att någon var mer kvalificerad än du.
Aotearoa - tino rangatiratanga
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

fisk wrote:En arbetsgivare kan, oavsett lagen, neka dig en tjänst - han behöver bara påvisa att någon var mer kvalificerad än du.
Det är väl lite omtalat nu, att arbetsgivare nekar jobb åt kvalificerade invandrare. Fast man kan väl tycka att det fortfarande är arbetsgivarens uppgift att välja, utan påpekningar?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

fisk wrote:En arbetsgivare kan, oavsett lagen, neka dig en tjänst - han behöver bara påvisa att någon var mer kvalificerad än du.
Bara om den sökande är kvinna, invandrare, funktionshindrad eller muslim. Med undantag för de fyra diskrimineringsgrunderna behöver arbetsgivare inte anställa de som är mest kvalificerade. Att diskriminera t.ex. brottslingar är helt lagligt.
User avatar
Stjernqvist
Posts: 136
Joined: 2005-12-21 15:02:28

Post by Stjernqvist »

Känner mig inte så orolig att jag inte ska få något jobb på grund av detta. Speciellt då det skedde när jag var 15år. Frågan hur länge jag har kvar detta i brottsregistret, om det fösvinner över huvud taget? Familjevännen som är polis sa att den fanns kvar i 5 år, stämmer detta?
The guilty undertaker signs
The lonesome organ grinder cries
The sliver saxophones say i should
Refuse you
Cracked bells and washed out horns
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:Bara om den sökande är kvinna, invandrare, funktionshindrad eller muslim. Med undantag för de fyra diskrimineringsgrunderna behöver arbetsgivare inte anställa de som är mest kvalificerade. Att diskriminera t.ex. brottslingar är helt lagligt.
Nu missförstod du.

De kan säga att de anställt någon bättre kvalificerad som svepskäl för att du inte fått jobbet, om så är fallet är en annan sak.

Jag är ganska övertygad om att många arbetsgivare kastar både den ena och andra ansökan baserad på allt annat än legitima skäl.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

kr1sse wrote:
rokk wrote:...har för mig det är 18 årsgräns på softairguns?
Arton för å köpa, femton för att använda utan förälders uppsikt eller nåt.


Verkar ändå sjukt. Då borde ju några i min klass och diverse andra jag känner anmälas.

Trodde inte vapenlagen gällde leksaker.
Soft air-guns är knappast leksaker.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Stjernqvist wrote:Känner mig inte så orolig att jag inte ska få något jobb på grund av detta. Speciellt då det skedde när jag var 15år. Frågan hur länge jag har kvar detta i brottsregistret, om det fösvinner över huvud taget? Familjevännen som är polis sa att den fanns kvar i 5 år, stämmer detta?
Missat att den inte står vad det är du gjort? Du kan ha dödat någon men ändå bara få en prick/anmärkning : ) De första året man ska skaffa jobb är det väl svårast, speciellt när det är ganska stor arbetslöshet...
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

lither wrote:Soft air-guns är knappast leksaker.
Exakt, rent lagligt sett gör man ingen skillnad på airsoft, soft air guns eller andra gasdrivna licensfria vapen. Det är precis samma brott att vandra in på skolan med en soft air gun eller ett stort tävlingsluftgevär.

Leksaksvapen har projektiler med låg anslagskraft och stor svårighet att skada ex. ögon. Se "Nerf".
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

Stjernqvist wrote:Kan inte tänka mig att de skickar mig till någon ungdomsvårdsanstalt, de inser antagligen att de flesta pojkar i min ålder har en SAG. De kan ju inte sy in 50% av alla barn? Jag kan väl inte heller på göra samhällstjänst då jag är under 18, eller?
Samhällstjänst kan man väl mycket väl göra när man är under 18 år dock kanske dom inte finner det så lämpligt då du studerar, dom vill väl antagligen "statuera ett exempel" och visa för dig att "hörredudu såhär får man verkligen inte göra", har du kontaktat advokat? en advokat kanske skulle kunna hjälpa dig mer och svara på din frågor och ett hett tips är väl att ta med dig denna på polisförhöret och att ha talat igenom allting innan då polisen enligt mig har en tendens att vara ganska otrevliga, ett annat tips är att säga så lite som möjligt på själva förhöret.
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ghlargh wrote:
lither wrote:Soft air-guns är knappast leksaker.
Exakt, rent lagligt sett gör man ingen skillnad på airsoft, soft air guns eller andra gasdrivna licensfria vapen. Det är precis samma brott att vandra in på skolan med en soft air gun eller ett stort tävlingsluftgevär.

Leksaksvapen har projektiler med låg anslagskraft och stor svårighet att skada ex. ögon. Se "Nerf".
Menade inte riktigt så, men ett fjäderdrivet vapen med en anslagskraft på, ja, vad kan det vara? 0.5 J? kan inte skada med den projektilen som det innebär, 20 grams plastkula max, något annat än ögonen.

(Sorry för en konstig mening, den blev så.)
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

kr1sse wrote:Menade inte riktigt så, men ett fjäderdrivet vapen med en anslagskraft på, ja, vad kan det vara? 0.5 J? kan inte skada med den projektilen som det innebär, 20 grams plastkula max, något annat än ögonen.

(Sorry för en konstig mening, den blev så.)
Har du fått en sån kula på kroppen från halveters avstånd?

Svider rätt rejält. Går du närmare så gör det mycket mer ont och jag skulle inte ta det som helt otroligt att en sån kula skulle kunna allvarligt skada området som träffas om du tex träffar från 30cms avstånd. ta ditt vapen och skjut dig själv handen eller nacken så förstår du vad jag menar.


fattar dock inte ens vad det är för mening att ha med sig en sån sak ute... tycker det är riktigt vettigt att det är förbjudet, bara en onödig skaderisk som elimineras...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Stjernqvist wrote:Om jag blir dömd för detta och det hamnar i mitt brottsregister. Kommer den då försvinna efter 5år? Kan tänka mig att det inte är en supermerit när man söker jobb senare i livet?
Så: brottsregister, borta, 5år?
Låter som du har ett gäng prickar över dig redan före denna händelse?
Tänker på: Citat "och det hamnar i mitt brottsregister."
Har man ingen prick sedan förut så har man ej heller något brottsregister! ;)

Arbetsgivare kollar väl sällan och aldrig om en arbetssökande finns i brottsregister eller ej? Aldrig varit med om det, varken hos mig själv eller kompisar med prickar som sökt jobb.
Hadde själv en prick för många år sedan , men aldrig varit några problem med det.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Anzy wrote:Arbetsgivare kollar väl sällan och aldrig om en arbetssökande finns i brottsregister eller ej? Aldrig varit med om det, varken hos mig själv eller kompisar med prickar som sökt jobb.
När jag blev anställd som lärarvikare innan jag började plugga så kolla min arbetsgivare mitt polisregister. Jag har inga pricker i något sådant register så för mig är det helt okej om de tar och tittar efter.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

egar wrote:När jag blev anställd som lärarvikare innan jag började plugga så kolla min arbetsgivare mitt polisregister. Jag har inga pricker i något sådant register så för mig är det helt okej om de tar och tittar efter.
jo att kolla inom vissayrken är förståeligt,men tex en som ska jobba på nån industri, tex båttilverkning...men men...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Det som är onekligen vanligast i sthlm är ju tjänster, där är det ju svårt att få tag i jobb utan att de kollar. Jag menar, klart man kollar någon som ska sitta i kassan eller i lager, skulle jag gjort.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Vad jag läst får man bara ut "relevant information".

För en dagisassistent kollar man tidigare brott mot barn, för en kassör kollar man förskingring och rån. För en lagerarbetare kollar man stölder.

Jag kan inte riktigt se hur innehav av luftvapen kan vara relevant för en arbetsgivare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

xianze wrote:
Stjernqvist wrote:Kan inte tänka mig att de skickar mig till någon ungdomsvårdsanstalt, de inser antagligen att de flesta pojkar i min ålder har en SAG. De kan ju inte sy in 50% av alla barn? Jag kan väl inte heller på göra samhällstjänst då jag är under 18, eller?
Samhällstjänst kan man väl mycket väl göra när man är under 18 år dock kanske dom inte finner det så lämpligt då du studerar, dom vill väl antagligen "statuera ett exempel" och visa för dig att "hörredudu såhär får man verkligen inte göra", har du kontaktat advokat? en advokat kanske skulle kunna hjälpa dig mer och svara på din frågor och ett hett tips är väl att ta med dig denna på polisförhöret och att ha talat igenom allting innan då polisen enligt mig har en tendens att vara ganska otrevliga, ett annat tips är att säga så lite som möjligt på själva förhöret.
Förresten är det nog bara på landet "de flesta pojkar" (i vilken ålder som helst) har en soft air gun, så det beror väl på var närmaste tingsrätt ligger, om man ens tar hänsyn till det över huvud taget. Jag skulle faktiskt inte tro att man gör det eftersom det inte vore särskilt rättssäkert.
Life's a joke, yuk it up.
Post Reply