Nybyggd HTPC med besvärande ljud!

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
malkolm666
Posts: 83
Joined: 2005-03-11 18:46:12

Nybyggd HTPC med besvärande ljud!

Post by malkolm666 »

Hej. Jag byggde ihop min HTPC förra veckan, blev inte helt färdig med den förrens igår, eller jo själva lådan har varit färdig men allt annt runt om såsom högtalre, projektor kablar tangentbord, trådlöst internet mm blev inte färdigt förrens igår.
Ni som missat min tråd kan läsa här: http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=122675

Men nu till problemet! Igår kväll satte jag datorn på sin plats i min TVmöbel, märkte då att den inte var så tyst som jag hade hoppats på...
Efter ett antal i och ur monteringar och testat lite olika grejer så gjorde jag till slut så att jag kopplade ur ALLA fläktar som finns i lådan (alla 3st ), och jo, då märkte jag att fäktarna jag valt är riktigt tysta för det lät nästan lika mycket utan dem.
Jag är till 95% säker att det är mina 2st nya Hårddiskar som bidrar med allt ljud, både vinnande ljud och sen det vanliga knattrandet. Det tråkiga är att just knattrandet förstärks när lådan sitter på sin plats i TV-möbeln.
Fy fan vad less jag blir!

Hårddiskarna är Samsungs 300GB SATA2, HD300LJ, dessa trodde jag skulle vara några av de tystaste på marknaden så jag tror att det är jag som är kräsen, samt att diskarna körs i Raid 1 och knattrar precis likadant samt att de sitter nästan längst fram i chassiet.
Vad gör jag för att få bukt med oljudet?

Grejerna sitter i ett Zalman HD160 HTPC chassi.http://htpcnews.com/main.php?id=zalman_hd160_5

Image
kicking_kangaroo
Posts: 39
Joined: 2005-12-28 13:36:25
Location: Linköping
Contact:

Post by kicking_kangaroo »

Om du har någon 5.25"-plats kvar så kan du ju ta gummiband eller dylikt och hänga upp hårddiskarna med. Du kan ju kolla den här länken för lite tips. Men du kanske inte har någon plats kvar i lådan?
I can be googled, therefore I am.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Eller vibrationsdämpa chassit.

Finns billiga dämpmattor på mekonomen, tror en svart bitumenmatta fortfarande kostar 8kr, inte säkert, men jag tror det iaf.
Kan inget om mycket
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Du kan ju testa att få bort lite av knattret genom att aktivera acoustic management och sätta det på low.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Knattrande ljudet blir du fan inte av med, det lovar jag dig. Du kan bara säkna det genom att isolera lådan med nå mjuk, vågit skit, likt det i min nya server. Inne i disken så finns det tomrum som fungerar som en resonanslåda. Ljudet förstårks då och skickas ut i form utav ljudvågor inte inte jätte stora fysiska vibrationer.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
malkolm666
Posts: 83
Joined: 2005-03-11 18:46:12

Post by malkolm666 »

Jag har inga vibrationer i chassiet, så jag förmodar att upphängningsanordningen fungerar som tänkt, ljudet kommer direkt från HDDs, dvs tomgångsljud och knatter.


rokk: Hur aktiverar man acoustic managment? (vart hittar man det?)



Jag funderar nu på att köpa nån slags ljudampande låda till HDD, funderar på Nexus då det fungerar så bra att köpa via komplett, men det borde väl finnas bättre än Nexus Drive-A-way? (eller billigare?)
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Det brukar kunna aktiveras med hjälp av verktyg från tillverkaren eller med 3:eparts program såsom silentdrive. Det ger dig långsammare söktider men mindre oljud, det är en tradeoff med andra ord, brukar kunna ställas i olika nivåer.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
malkolm666
Posts: 83
Joined: 2005-03-11 18:46:12

Post by malkolm666 »

tyvärr är jag för trög i huvudet för att kunna installera Samsungs "Utility", vad nu det är för något??

Jag sparar det, laddar hem det och sen till sist unzippar det, men jag kommer inte längre sen... det blir en ny mapp på Skrivbordet bara. Händer inget när jag klickar på de 3olika ikonerna i den mappen... ;( ;(

Här hittar man det:
Lång länk

(Jaja, jag vet att det blev en lång länk, men jag kommer inte ihåg hur det var man gjorde på just detta forum för att fixa till den kortare... varför inte förenkla det som på de flesta andra forum?)

Edit: Hjälpte dig att korta ner länken lite.
/elvenman
Post Reply