Skapa ett Webbspel

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
Post Reply
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Skapa ett Webbspel

Post by Dreamblade »

Jag ska börja med att säga att denna tråden hamnade här efter som det mest handlar om webbprogrammering. Jag har länge gått och funderat på att göra ett spel, jag har ritat lite ritningar på systemet och så. det jag har tänkt är ett bil tycoon online spel. Nu undrar jag om det finns någonn eller några som vill vara med att bygga detta spel. Jag kommer stå för det mesta inom programmeringen, det kommer bli .met med c# kod. det jag är mest intresserad av är grafiker och ide hjälp men oxo lite kodande. är ni intreserade så pm:a mig
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Re: Skapa ett Webbspel

Post by Dreamblade »

Har ni någon annan rolig ide som man kan bygga som tycoon spel så är jag intresserad
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Har börjat lite smått på ett spel som ska handla om en liten stad, där varje spelare börjar med en liten yta där de kan bygga byggnader osv, för att sedan köpa mer och mer land. Mitt mål är att det ska finnas så lite regler som möjligt, dvs att objekt ska inte ha specifika priser utan de ska automatiskt bestämmas av tillgång/efterfrågan t.ex.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

xerxes wrote:Har börjat lite smått på ett spel som ska handla om en liten stad, där varje spelare börjar med en liten yta där de kan bygga byggnader osv, för att sedan köpa mer och mer land. Mitt mål är att det ska finnas så lite regler som möjligt, dvs att objekt ska inte ha specifika priser utan de ska automatiskt bestämmas av tillgång/efterfrågan t.ex.
Låter som Second Life

http://secondlife.com/
#mac.se @ EFnet
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Post by Dreamblade »

xerxes wrote:Har börjat lite smått på ett spel som ska handla om en liten stad, där varje spelare börjar med en liten yta där de kan bygga byggnader osv,
Låter coolt hojta till sen när man kan börja spela. vilket språk skriver du det med
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Xmel wrote:Låter som Second Life

http://secondlife.com/
Har aldrig spelat det så jag vet inte riktigt. Detta ska iallafall vara turbaserat, och ha ett väldigt öppet regelsystem, vilket förhoppningsvis främjar samarbete och balanserar priser osv.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Dreamblade wrote:Låter coolt hojta till sen när man kan börja spela. vilket språk skriver du det med
Skriver det i php med mysql som databas. Än så länge är det långt ifrån spelbart.
Detta är det som är klart/nästan klart:
  • Kartor, både i makroskala(hela världen, 16x16 tomter), och mikroskala(en tomt, 16x16 rutor)
    Förflyttningsalgoritm, var svårare än jag trodde, efterssom det är rutor som skiljs åt av vägar(av olika kvalitè) så krävdes det en del jobb.
    Objekt, kan vara byggnader, djur/människor, transportmedel, vapen osv. Objekten kommer vara ordnade i en trädstruktur; t.ex. kan en bil innehålla två personer som vardera har ett svärd och en låda mat, alla dessa föremål har storlek och massa, vilket påverkar hastighet och vad som kan bära vad.
    Inloggningssystem och in-game PM.
    Ett fönstersystem för att kunna ha överblick över många olika objekt samtidigt. Fungerar som ett vanligt fönster i windows ungefär.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
Post Reply