Paintball

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Paintball

Post by Fenix »

Hur många här spelar paintball?

Själv köpte jag min första utrustning 1996, och min semi runt 2000, men jag kom inte iväg för att spela förrän förra månaden ;)
Det har blivit regelbundet spel på söndagar med ett trevligt gäng..

Jag har för närvarande en Sterling STP pump, och en GT2000 semi.. inte direkt årets modeller ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Jag har spelat tidigare. Spelade la 5-6 gånger under en sommar, sen har jag inte spelat mer efter det. Det är riktigt roligt när man kommer igång och det blir rent krig ute på banan :D, har ingen utrustning men funderar på att köpa senare.
The town where i was born...
User avatar
Maane
Posts: 254
Joined: 2003-05-26 22:19:51

Post by Maane »

Måste säga att jag är en riktig fegis när det gäller paintball.
Har haft chansen att spela några gånger, men tackat nej.
För visst måste det göra ont som f-n att bli träffad?
Räkost på tub - nu med 30% extra ost!!!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Beror på hur nära inpå du blir träffad och på hur du är klädd.
Om du är rädd för blåmärken så kan du ta två lager hyffsat bylsiga träningskläder och sen ett rätt lössittande kammo-ställ ovanpå. Då lär du inte känna ett dugg. (Förutom svett)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Aldrig spelat pb. Men har funderat länge på att köpa ett, och gå ut i skogen med en kompis och leka krig. Verkar askul..
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Maane wrote:Måste säga att jag är en riktig fegis när det gäller paintball.
Har haft chansen att spela några gånger, men tackat nej.
För visst måste det göra ont som f-n att bli träffad?
På hyfsat avstånd känns det som nån rappar dig med en rem, om du har t-shirt. Har man tjock tröja eller jacka på sig så känns det inte nåt speciellt.

Enda skydd förutom mask som jag alltid kör med är suspensoar :P
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Fick tre skott på mig från 4meter, hade en t-shirt och en tunn såndär overall som bilmekaniker har typ. Sved rätt gött faktiskt :P, men det är ju det som gör det ( för mig i alla fall ) lite extra spännande.
The town where i was born...
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Ja, det är ju det som gör att man blir peppad att inte bli träffad. (Och ger en skönare känsla när man träffar nån...)

Har inte kört, även om jag har funderat på det de gånger det känts som om SAG inte räcker till.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Jag brukar lira lite ibland, jag och nagra kompisar kopte in varsin markor runt ar 2000 har jag for mig och det brukar val bli lite krigande under sommaren. Dock ar det lite svart att samordna eftersom de flesta in bor pa orten langre.

Markoren jag ar iaf en moddad Piranha, ser ut som en Piranha STS fast utan sightrail. Hade val tankt kopa till en sightrail ocksa eftersom till skillnad mot Spyder markorer sa sticker "slutstycket" ut bakat pa den har sa jag slar mig sjalv i masken pa det ibland nar man siktar och skjuter.

Image
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Har en något customstylad autococker liggande i förrådet med tillhörande luftflaska och fillstation, har dock inte använt dessa på något år efter att gamla kompis- och paintballgänget började gå skilda vägar.
User avatar
Maane
Posts: 254
Joined: 2003-05-26 22:19:51

Post by Maane »

Fenix wrote: Enda skydd förutom mask som jag alltid kör med är suspensoar :P
Ja det verkar inte vara en dum idé.
Räkost på tub - nu med 30% extra ost!!!
User avatar
Stjernqvist
Posts: 136
Joined: 2005-12-21 15:02:28

Post by Stjernqvist »

Förbannat roligt att köra. Det gör ju faktiskt riktigt ont man får nog räkna med några blåmärken, fick två fullträffar på vardera bröstvårta så jag kan tänka mig att jag såg ut som en sado-masochist med två stora blåmärken på bröstvårtorna. Precis som kr1sse säger så är det just det som gör hela grejen med paintball. Det blir mer spännande när man verkligen inte vill bli träffad, med SAG gör det ju inget. Antar att det är olagligt att köra utanför uppsatt område? Vill ju inte gärna åka dit igen :P (http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=56405)
Last edited by Stjernqvist on 2006-05-16 20:18:02, edited 1 time in total.
The guilty undertaker signs
The lonesome organ grinder cries
The sliver saxophones say i should
Refuse you
Cracked bells and washed out horns
User avatar
Stjernqvist
Posts: 136
Joined: 2005-12-21 15:02:28

Post by Stjernqvist »

Ursäktar för dubbelposten :-[
Blir galen på gamla bettan
The guilty undertaker signs
The lonesome organ grinder cries
The sliver saxophones say i should
Refuse you
Cracked bells and washed out horns
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

är man under 18 så måste man ha målsmans tillåtelse, eller någon över 20 som är med.
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
2mAz
Posts: 284
Joined: 2005-03-17 21:47:57
Contact:

Post by 2mAz »

Själva grejen med paintball är ju att det skall göra ont. Det ger mer spänning plus att man inte kan springa runt hur som helst.
User avatar
Trogdor
Posts: 1680
Joined: 2002-03-08 9:08:54
Location: Örebro
Contact:

Post by Trogdor »

Extra oskont att bli traffad uppe pa huvudet eller pa fingrarna.
iMac 20" + 20" : 2,4Ghz Core 2 Duo : 3GB PC2-6400 : 250 + 500GB HD
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

2mAz wrote:Själva grejen med paintball är ju att det skall göra ont. Det ger mer spänning plus att man inte kan springa runt hur som helst.
Som laserdome menar du? ;)
Trogdor wrote:Extra oskont att bli traffad uppe pa huvudet eller pa fingrarna.
hehe.. jo det känns. Fick en sån klockren träff rött på min tumme. Som tur var så är tummen härdad många års bowlingspelande ;)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
SkogsCalle
Posts: 107
Joined: 2006-03-21 21:43:58

Post by SkogsCalle »

Spelade en gång på en svensexa. Jag fick en pärla i tinningen, det blev ett blårött märke och de trängde ut små blodpartiklar ur huden. Det skallrade ganska bra i skallen vid träffen, ont som f-n. Killen som skulle gifta sig kläddes i kanindräkt och jagades. Han hade hela ryggen full av märken, trots kanindräkten i fluffigt tyg.
"Jag bor på Sturegatan så det är mening med vad jag säger"
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

SkogsCalle wrote:Spelade en gång på en svensexa. Jag fick en pärla i tinningen, det blev ett blårött märke och de trängde ut små blodpartiklar ur huden. Det skallrade ganska bra i skallen vid träffen, ont som f-n. Killen som skulle gifta sig kläddes i kanindräkt och jagades. Han hade hela ryggen full av märken, trots kanindräkten i fluffigt tyg.
Var markörerna verkligen ställda till max 300 fps?
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
SkogsCalle
Posts: 107
Joined: 2006-03-21 21:43:58

Post by SkogsCalle »

Fenix wrote:Var markörerna verkligen ställda till max 300 fps?
Hum, det fattade jag inte, har inte sån koll på såna där bössor. Det var rejält med krut i dom i alla fall.
"Jag bor på Sturegatan så det är mening med vad jag säger"
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

hmm ja ni har alrdig spelt, dock ska jag iväg u mitten av juni..
tror det var 10 rundor av 15 min eller nåt sånt..
om det är cirka 8 man i varje lag hur mycket bulor tror ni jag måste köpa in?

ps: skulle inte tippa på att jag är den som rasar iväg en hel massor med bulor varje gång utan försöker nog sikta lite mer om det går.. annars kanske man matar på lite mer.
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Post by Dreamblade »

Jag ska väll oxo dela med mig av vad jag har då. Jag har en cocker som är en eletriks pneumatisk markör. som klarar av att leverera ca 28boll/sekund och har ett avancerat system för att inte kunna klyva boll. priset på en sådan markör ligger nu på ca 16,000 och det är utan luft systemet. Markören går som sagt på luft och inte på kolsyra. jag har en liten tubb på markören med snabbkoppling så jag enkelt kan fylla på den från min dykartubb. sen har jag lite annan skit runt om. jag spelade förut "Speedball" men har den nu mera bara som leksak
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Post by Dreamblade »

Mitra wrote:hmm ja ni har alrdig spelt, dock ska jag iväg u mitten av juni..
tror det var 10 rundor av 15 min eller nåt sånt..
om det är cirka 8 man i varje lag hur mycket bulor tror ni jag måste köpa in?

ps: skulle inte tippa på att jag är den som rasar iväg en hel massor med bulor varje gång utan försöker nog sikta lite mer om det går.. annars kanske man matar på lite mer.
Om man ligger som "back" så kommer du skjuta ca 3000 boll per runda. det är ganska lagom för en nybörjare
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
Dreamblade
Posts: 365
Joined: 2002-03-08 12:27:06
Location: Jönköping Småland
Contact:

Post by Dreamblade »

Trogdor wrote:Jag brukar lira lite ibland, jag och nagra kompisar kopte in varsin markor runt ar 2000 har jag for mig och det brukar val bli lite krigande under sommaren. Dock ar det lite svart att samordna eftersom de flesta in bor pa orten langre.

Markoren jag ar iaf en moddad Piranha, ser ut som en Piranha STS fast utan sightrail. Hade val tankt kopa till en sightrail ocksa eftersom till skillnad mot Spyder markorer sa sticker "slutstycket" ut bakat pa den har sa jag slar mig sjalv i masken pa det ibland nar man siktar och skjuter.
nice bössa jag hade något liknande förut, en piranha 364 tror jag det var..gillade den skarpt. är din markör elektronisk?
Allt är ok bara det är snyggt
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Dreamblade wrote: Om man ligger som "back" så kommer du skjuta ca 3000 boll per runda. det är ganska lagom för en nybörjare
3000 för hela dan menar du?
/runda?
för per runda betyder det cirka 3 skott/sekund..
hmm 3000 för hela dan verka rimligt i mina öron.. kanske t.o.m lite overkill
för det skulle betyda ett skot var tredje sekund..
ps: typ dom har olika games per runda, typ assult, ctf o.s.v tror det finns typ 6 olika games...
så visserligen skjuter man nog olika mkt på oliak typer av rundor.men överlag vad skulle vara en rimlig mängd utan att få massa kulor över för just 10-12 rundor á 15 min?
varför 100% när 60% duger mer än väl?
Post Reply