Hörlursuttag på en gammal tv.

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
HousePainter
Posts: 23
Joined: 2006-05-16 20:50:16
Location: Halmstad

Hörlursuttag på en gammal tv.

Post by HousePainter »

Tjena! Jag har funderat på om det går att sätta in ett hörlursuttag i en tv.
Jag har en liten tv som jag bara använder när jag och frugan inte kommer överens om vad vi skall se på. och man vill ju inte störa varann, så då vill man ha hörlurar.
Kan man stoppa in ett uttag? och hur isf?
Jag är inte en jättehejare på sånthär.. men jag har chippat ett par xboxar och löder hyffsat bra.

tänkte se vad ni säger iaf. tack på förhand!
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Borde juh gå att koppla det på samma ledning som högtalaren eller liknande. Frågan är bara om det funkar bra. Annars kanske det skulle vara något att bygga en liten hörlursförstärkare och koplla i en lågnivåutgång via scart eller direkt på TV'n.
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
User avatar
HousePainter
Posts: 23
Joined: 2006-05-16 20:50:16
Location: Halmstad

Post by HousePainter »

det borde ju vara simpelt att hitta +&- som går till högtalarna. och det är väl inte så svårt att lokalisera stiften på scarten heller. men hur kopplar man? hur är ett hörlursuttag kopplat i vanliga fall? och hur fungerar den biten att högtalarna blir tysta när man stoppar i pluggen?
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Öppna TV'n, lokalisera högtalaren/högtalarna, kontrollera om högtalarna har gemensam jord* eller om slutstegen är bryggkopplade. Plocka fram en vanlig avbitartång och en 2-polig strömbrytare (1 pol per högtalare) och koppla brytaren mellan högtalarna och slutsteget, koppla därefter in hörlursjacket FÖRE strömbrytaren och vips så har du en knapp att stänga av högtalarna med och även ett hörlursuttag.

*gemensam minuspol, det kan man se om båda högtalarnas minuspoler är sammankopplade på samma bana på kretskortets undersida.

Om du vill kan jag nog kladda ihop ettpar bilder.
Kan inget om mycket
User avatar
HousePainter
Posts: 23
Joined: 2006-05-16 20:50:16
Location: Halmstad

Post by HousePainter »

är brytare enda lösningen? hur funkar det på en anläggning som har hörlursuttag från början(där man inte behöver switcha av högtalarna)? skall ta och öppna upp tv:n imorgon efter jobbet när jag har lite tid över. tack för era svar!
User avatar
HousePainter
Posts: 23
Joined: 2006-05-16 20:50:16
Location: Halmstad

Post by HousePainter »

och på tal om bilder så säger jag inte nej tack, om du hinner och känner för att fixa några. tack igen.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Bau: "Högtalarna" ? Det kan vara en mono-TV också.

Man kan använda ett hörlursuttag med inbyggd brytare om man inte vill ha en extra brytare.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
HousePainter
Posts: 23
Joined: 2006-05-16 20:50:16
Location: Halmstad

Post by HousePainter »

jag tror att det är mono. så vi kan väl säga högtalaren :)
User avatar
HousePainter
Posts: 23
Joined: 2006-05-16 20:50:16
Location: Halmstad

Post by HousePainter »

då var det fixat.. hittade två gamla mic-ingångar som suttit i en gammal bandare. de var mono, men det fans plats för vis modifikation så jag plockade delar från den ena till den andra och gjorde en stereo. sedan var det så fint att det fanns en inbyggd brytare i pluggen, sen skarvade jag in + från sladden som gick till högtalaren och hittade en punkt på kretskortet som jag lödde in - på. nu är det som sagt en mono tv, men tack vare modifieringen får man ljud i båda lurarna. tack för att ni svarat!
Post Reply