Vilket Xbox chip?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

Vilket Xbox chip?

Post by Static »

Hej alla!

Jag hade tänkt skaffa mig ett Xbox.... Så jag började kolla lite run om på nätet för att se vad som finns att tillgå. När jag surfade runt på de olika annons-siterna så slog det mig att detta är en veritabel djungel!!!

Eftersom jag vill ha ett chippat Xbox (kommentera gärna detta valet oxå!) med typ 200gb hårddisk, då det verkar rätt bra att ha det mesta på ett och samma ställe, så måste jag nu ha lite hjälp.

Nu behöver jag alltså hjälp att reda ut den röra som de olika chippen blandar till och eftersom det finns en hel uppsjö utav olika chipp, olika antal BIOS så är den här hjälpen helt nödvändig!!!

//Static
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Jag kör med Xecuter 3, vilken fixar det mesta. Går att koppla till LCD och IR-modd om man så vill. Har 1 MB flash för BIOS (går att välja hur det skall fördelas). Fungerar med alla boxar upp till 1.6B.

För att komma billigt undan köper du härifrån:

http://www.divineo.cn/

Lägre priser än i Sverige, billig frakt ($5 för chip och andra mindre saker), de ser till att man slipper tullen...

Undvik lödfria chip - dessa kan börja glappa med tiden.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Ska du enbart använda media center och spela warez så duger vilket chip som helst. Jag rekomenderar isåfall Aladin XT eftersom duox2 cromwell (dom vita) verkar lida av bristande kvalité. Kör med M8 bios så kommer du kunna göra allting.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

Post by Static »

Illuwatar wrote: Undvik lödfria chip - dessa kan börja glappa med tiden.
Tackar! Snabba svar här, minsann!

Men om citatet ovan... Visst låter chippet bra, men måste man inte vara åtminstone hyffsad på att löda om man vill få det att funka?

Om man vill köpa begagnat...
Vad bör man tänka på?
Vad bör man fråga förra ägaren om?
Hur avgöra om priset är skäligt?

Tack!
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag kör duox2 men tror mitt är svart
det har funkat bra det senaste året
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

DuoX2 är billigt och väldigt bra för en normal användare, dom senaste boxarna jag har chippat (ca 10-15 boxar) har vart med det chippet och har endast haft en som inte fungerat (ska felsöka om det är chippet eller boxen det är fel på, när jag har tid)..
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

En polare på jobbet kör också DuoX2 när han modda boxar på beställning. Verkar vara ett pålitligt chip med de funktioner man behöver om man inte behöver det extra som Xecutern erbjuder. Som prylnörd ville jag dock ha allt extra (LCD, IR-modd, USB-portar...), då var det bara Xecutern som gällde.

Lödningen är inte så svår om man har lött någon gång tidigare. Det jobbiga är att man måste plocka ner boxen i bitar (man måste komma åt på moderkortets baksida).

Edit: Räkna med att du måste leta upp och flasha in en "riktig" BIOS till chippet (oberoende av modell). Orsaken är enkel - BIOS som möjliggör körning av warez får inte säljas...
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

Post by Static »

Känns inte som om IR å andra grejjor är just så viktigt... bara jag kan köra hembränt, använda XBMC och ha en fetare hårddisk...

Hur svårt är det att montera ett DuoX2??
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

tar under en halvtimma så sitter du och kör dina brända spel :)
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

Post by Static »

EvilGhozt wrote:tar under en halvtimma så sitter du och kör dina brända spel :)
Med eller utan lödning? Suger nämligen på att löda... smetar ut och blir allmän kortis i grejjer som jag löder av någon anledning...
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Har du en 1.6 box rekomenderar jag att du inte gör det själv.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
HousePainter
Posts: 23
Joined: 2006-05-16 20:50:16
Location: Halmstad

Post by HousePainter »

kan du inte löda så undvik tanken på att chippa själv.. lite lödspill kan sabba boxen.
User avatar
EvilGhozt
Posts: 494
Joined: 2002-03-07 22:36:11
Location: Luleå
Contact:

Post by EvilGhozt »

om du bor nära Luleå så tar jag 100kr för att plocka isär, montera disken och löda skiten åt dig.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Har hört att executer3 är bra?

Sen finns det Xbox med mer RAM minne och snabbare processor.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Har hört talas om dessa trimmade boxar. Mer RAM-minne går att löda in om man har ytmonterings-skillz, men för spel gör det ingen skillnad. Linux-hackers kan dra nytta av 64MB extra. Även den snabbare CPU'n har jag sett någon gång, hade för mig att den låg på dubbla klockfrekvensen jämfört med original. De test jag såg då så gjorde det inte så mycket som man skulle kunna tro.

Xecuter 3 är ett bra chip som fixar det mesta, DuoX2 är bra om man bara skall köra mediacenter och warez och inte bryr sig om "lull-lull".
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
Static
Posts: 52
Joined: 2004-09-22 17:10:48
Location: Torsby/Sweden
Contact:

Post by Static »

OK, tror jag har fått veta det jag behöver om detta nu. Givetvis VET jag inte allt men förstår ändå hur de fungerar såpass att jag vet vad det är jag ska ha...

Som det verkar lutar det åt att jag skaffar en Xbox med DuoX2chip eller så skaffar jag box utan chip samt låter någon löda dit chippet åt mig. (Får tydligen ge mig ut att leta BIOS se'n men ändå...) Om det är så att hårddisken känns "trång" så byter jag den senare.
EvilGhozt wrote:om du bor nära Luleå så tar jag 100kr för att plocka isär, montera disken och löda skiten åt dig.
Tyvärr så bor jag i Karlstad så direkt "nära" var det ju inte. Synd, för det lät som ett bra pris för jobbet. ;)

Ett tack till alla er som har svarat på mina frågor och som har hjälpt mig att röja en väg (nåja, men en stig iaf) genom Xbox/chip träsket.

//Static
Post Reply