Maxtor SATA, hjälp!

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
Cymorph
Posts: 13
Joined: 2006-04-30 1:55:10
Location: Sverige

Maxtor SATA, hjälp!

Post by Cymorph »

Tjena
Jag har nu fått hem min Maxtor DiamondPlus 10 6V200E0.
Jag har kopplat in och installerat "någon" drivrutin, som är från 2001!
Iaf, nu är jag i windows och allt funkar, nästan..
Längst ner till höger (kommer inte ihåg vad det heter) så står det
"Säker borttagning av maskinvara", och där inne finns min maxtor!
Helt sjukt!
Visst, drivrutiner(na) är 5 år gammla, och nu kan jag inte hitta någon drivrutin på nätet. Är det någon som kan hjälpa mig? Jag kanske har letat lite dåligt.
Modellen är 6V200E0, maxtor diamondplus 10, SATA.

Mvh
General Portion snusare
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Säker borttagningsmojset beror på att SATA stödjer det. Hur man stänger av detta babbel i Windows vet jag ej pga jag inte har någon erfarenhet av SATA-enheter.

När det gäller drivrutinerna så hade det ju inte alls skadat med ens lite gnutta data om var för SATA-chip du kör med eller vad för moderkort du kör med. Annars så står vi här och kan inte hjälpa dig med ett skvatt. (PS: Sök på någon sökmotor efter senaste officiella drivrutinerna till din SATA-krets.)
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Förlåt om jag stör tråden nu men jag ser knappt något positivt med SATA. Läser/hör mest negativa saker och problem :S
The town where i was born...
User avatar
Cymorph
Posts: 13
Joined: 2006-04-30 1:55:10
Location: Sverige

Post by Cymorph »

Det fixade sig, behövde bara starta om datorn. haha.

tack iaf!
General Portion snusare
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

AntzZ| wrote:Förlåt om jag stör tråden nu men jag ser knappt något positivt med SATA. Läser/hör mest negativa saker och problem :S
Det finns fördelar med S-ATA jämnfört med P-ATA. Det är bara det att det i praktiken inte är så stor skillnad för de flesta...
  • * Hotswap stöd är bra om man kör RAID (inte RAID 0) för om en hårddisk rasar så kan man byta den under drift.
    * Slippa bygla master/slave. Ingen stor fördel men ändå.
    * Smidigare kablar som kan vara lättare att få till snygg kabeldragning (PATA kablar går dock att vika snyggt)
    * NCQ - finns motsvarighet i SCSI också. Ger prestandafördelar framförallt i servrar och i system där man använder sig mycket av multitasking.
    * 150MB/s överföringshastighet (eller 300MB/s för en del men inte alla SATA2 enheter) som inte är delad med någon annan enhet.
    * Man kan använda längre kablar med S-ATA än med P-ATA.
Angående överföringshastigheten så är det ingen stor fördel, ännu. I dagsläget klarar man sig bra på ATA-100/133. De vanliga 3.5" 7200rpm hårddiskarna kan så vitt jag vet inte någon disk läsa/skriva mer än 100MB/s förutom från hårddiskens cacheminne.
Men det kommer naturligtvis komma snabbare enheter i framtiden...
User avatar
WipeClean
Posts: 403
Joined: 2004-09-10 9:15:37
Location: Dalarna

Post by WipeClean »

Det är "HotSwap"-funktionen som gör att hårddisken syns i Säker borttagning av maskinvara...

Inte att rek. om det är system-disken! ;)
Post Reply