u-Machine - ett nytt bygge från Illuwatar (bilder förstås)

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Här har du lite att välja på:

http://www.miko.se/lgphilips.htm

Alla är utan touchpanel (det är en separat panel som läggs ovanpå TFTn).

Beställes med fördel genom Labb Elektronik (vilket jag gjorde).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
pimen

Post by pimen »

Vad jag såg på www.labbelektronik.nu så hade dom bara en 5" skärm(precis en sån jag letar efter, fast 10") som hade uttgått ur sortimentet.


Här är en bild på hela datorn jag hade tänkt bygga:
[img=http://img444.imageshack.us/img444/7674 ... 4xt.th.jpg]

Om det e nåt fel i engelskan så snälla, klaga inte, gå bara i 8:an och har inte lärt mej så mycket om datordelarnas namn och så... Och dessa mått är bara uppskattade då jag inte har exakta mått på alla komponenter då det ändå kommer dröja till i vår förns jag kommer ha råd med detta.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Du skall inte kolla på Labb Elektroniks sortiment - du väljer panel från Miko, sedan snackar du med dem på Labb. De köper annat från Miko så det är inga problem för dem att ta din display i leveransen.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
pimen

Post by pimen »

ok, kan dom skicka eller blir man tvungen att åka ner till sthlm? och ungefär vad kommer en 10" skärm kosta ungefär? har typ ingen aning om priser på sånt, priset på skärmen kommer typ avgöra när jag kommer ha råd att bygga datorn. Och har funderat lite på upplösningen, går det att köra 800*600 i xp med en skärm på bara 600*400? det borde kunna dra ner kostnaderna lite.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Hör med Miko Components - det var de som rekommenderade Labb Elektronik till mig. De kan även ge dig prisinfo på den panel du är intresserad av. Räkna dock med att det inte blir billigt - jag gav 2500 för min. Då kan det bli billigare att leta på eBay eller liknande ställen efter en TFT-skärm för bilbruk eller en LCD-TV med motsvarande specar och plocka isär denna, speciellt som du vill koppla den till vanliga videosignaler (S-Video eller komposit).
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
User avatar
kalle437
Posts: 214
Joined: 2005-03-26 14:51:24
Location: Borås

Post by kalle437 »

Riktigt hett! :)
Speldator: A64 3000+ | Standard 2x512MB PC3200 | 6600GT 128MB
pimen

Post by pimen »

2500 lät lite väl saftigt, fast det kan det nästan vara värt, eftersom jag bara bygger den för att det blir såå coolt, får väl sommarjobba lite, ngn som vet ungefär vad man kan få på en sommar om man e 15 år?


Edit: Illuwatar: hoppas det är okej at jag bygger en sån, är så dålig på att koma på ngt eget.
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Det är ok för mig - det såg ut som den skulle vara av trä, så en direkt kopiering är det inte. Dessutom blir den automatiskt större i och med skärmvalet (och då kan billigare delar användas). Mitt projekt handlade mer om att klämma in så mycket som möjligt på minimalt utrymme, lite som en demo av vad man kan göra med ett nano-itx när dessa går att köpa. Som bonus fick jag nog stans coolaste webradio - här behövs det ingen Roku Soundbridge inte! ;D
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
pimen

Post by pimen »

Tänkte samma sak, men eftersom jag bara har en månadspeng på 300 i månaden+jul/födelsedagspengar så har jag inte råd med ett så litet moderkort, det jag ska använda är på 17 * 17 cm och kostar 1400. Och sen ska jag bara ha et vanligt nätagg i den så den kommer bli större ja, har du några mått på din?
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

18.5 x 26 x 5 cm är måtten på mitt bygge.

Det låter som ett mini-itx-bygge med tanke på ditt moderkorts storlek.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
pimen

Post by pimen »

Det är ett min-itxmoderkort iaf, vet inte vad allt sånt här kallas, har inte hållt på så mycket med sånt. Måtten på min kommer bli lite större på längden/bredden, kanske lite smalare också, beror på moderkortets höjd samt skärmens tjocklek.
User avatar
GS
Posts: 150
Joined: 2002-04-13 13:26:17

fjärr

Post by GS »

Fjärrstyr godbiten med din mobil och java programmet Salling Clicker ,ger full överblick via mobilens display och bra räckvidd via Bluetooth, kräver XP eller Mac OSX


http://www.salling.com/Clicker/windows/
Tons of gadgets
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

pimen wrote:ngn som vet ungefär vad man kan få på en sommar om man e 15 år?
Kommer få undefär 4000:- i sommar, och är 15år.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Yoggin
Posts: 239
Joined: 2004-08-10 0:15:16
Location: Dorotea
Contact:

Post by Yoggin »

Anteaeg wrote:
pimen wrote:ngn som vet ungefär vad man kan få på en sommar om man e 15 år?
Kommer få undefär 4000:- i sommar, och är 15år.
Är ju rätt beroende på vad man jobbar med, ett kommun sommarjobb ger ju inga stora pengar, planterar du skog kan du ju tjäna ruggit mycket mer.
There's a thin line between sanity and insanity, and I think I just snorted it.

AMD Athlon x2 4200+ @ 2.2Ghz : Asus A8N-Sli : Corsair PC3200 2x512MB : Leadtek 7800GT 256MB
Fladlish
Posts: 32
Joined: 2002-09-25 21:21:03
Contact:

Post by Fladlish »

Finns bättre program, FMA, att styra datorn med telefonen, mer skript o dylikt samt att man även kan synca telefonen mot datorn görs via bluetooth, IR alt kabel. Kräver dock windows samt en sony ericsson telefon. Använder min T630 o FMA fungerar hur bra som helst.
Programmet är open source och gratis. Fungerar hur bra som helst.

http://fma.sourceforge.net/
Wazzp
Posts: 33
Joined: 2006-02-05 15:42:10

Post by Wazzp »

Vad kostade allt? Var det svårt att bygga ihop allt?
Var köpte du komponenterna?

btw: snyggt bygge!
pimen

Post by pimen »

Moderkortet finns tex inte att köpa, o chassiet har han specialbeställt vissa delar och tagit vissa från jobbet...
User avatar
Illuwatar
Hedersbit
Posts: 2116
Joined: 2002-02-21 11:14:49
Location: Haninge
Contact:

Post by Illuwatar »

Slutliga priset för bygget ligger på ca 10kkr. Det går inte att ge ett exakt värde i och med att en del bitar var gratis och vissa andra var löjligt dyra. Bara skärmen med touchpanelen står för minst halva maskinens kostnad. Moderkortet gick på 3000:- (det går visst att köpa, bara man snackar lite snällt med killarna på Memstore), så det var den andra stora posten. Sedan var det en 60 GB 2.5" HD, 512 MB SODIMM minne, USB-ljudkort och den lilla LCD'n. Utöver dessa köpta delar är det en massa custom-bitar, en del handsågade hemma i verkstan, en del CNC-skurna av Fagge utifrån cad-ritningar jag gjorde (hölje och plexi-stativ). Fagge fick förstås ersättning för material och jobb, så där gick lite cash också. Nätagget var dock gratis - det hade varit svårt att köpa något i den stilen, inte ens Elfa har något motsvarande.

Ett bygge som detta är som en customhoj från OCC - man får blunda för kostnaderna (de blir ändå rätt så utspridda i och med man köper inte allt på en gång) och glädjas av att man har en unik maskin.

När det gäller svårighetsgraden kan du jämföra med att mecka laptop (har gjort detta också, så jag vet hur det känns). Bitarna måste tas i sär och sättas ihop i exakt rätt ordning annars fungerar det inte. Varenda millimeter räknas - det finns inte mycket luft i maskinen (det som finns behövs för att kylningen skall fungera). Jag kan säga att detta bygge var en utmaning, en rolig sådan. Dessutom är det kul att göra något som inte var och varannan har gjort (hur många fönstermoddar finns det inte bland de som läser detta?). Det mindre roliga med projekt som detta är att jaga delar - det kan ibland vara svårare än att bygga.
Born to mod..
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid.
Quad Core - som fyrhjulsdrift för datorer: Du kommer alltid vidare även när det tar emot...
Fagge
Posts: 26
Joined: 2005-04-14 10:11:56
Location: Karlskrona
Contact:

Post by Fagge »

Ja det är ett extremt välgjort & snyggt bygge måste jag säga!.
Föresten, är det någon här som vet hur man ska bära sig åt för att få färg att fastna på aluminium ytor, så som dom frästa kanterna är på detta bygget?.
X2-5000BE@3GHz / 8800GTS/640 /4Gb Ram / Raptor74Gb
http://www.fagges.se/
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

We're not worthy :P
Post Reply