Det finns ingen partion på min Hårddsik!? Hjälp behövs..

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
malkolm666
Posts: 83
Joined: 2005-03-11 18:46:12

Det finns ingen partion på min Hårddsik!? Hjälp behövs..

Post by malkolm666 »

Hej.
Jag har testat att ändra mina hårddiskars läge i chassiet för att få dem att bli lite tystare, men när jag kopplade in st5römmen igen så funkar dem inte, datorn säger att det saknas nån Setup fil..

så nu sitter jag och kör på en gammal HDD som Master och de andra som slave och då "finns dem", så jag har kunnat spara över allt av värde till brännbara medier. (Tack och lov för det!).

Problemet är nu att jag försöker att installera in Operativsystem igen på mina nya HDDs men det går inte för att när man i installationen kommer till att man ska välja vilken partion man ska installera OS på så finns det ingen partion att välja!?!?!

Hur fixar man till detta? Kan man "clera" en hårdisk mekaniskt? typ bygla den eller nått?

Jag har formaterat (fast bara med Windows körandes i bakgrundden i FailSafe-läget samt i windows XP), det gör ingen skillnad. Jag hittar inte ut till äkta dos-läge.....testat att koppla om HDDs, clerat moderkortet..mm..
Snälla hjälp mig.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Skapa en partion då i partionsdelen när man installerar (formaterar för) XP.

Står vilken knapp det är.
malkolm666
Posts: 83
Joined: 2005-03-11 18:46:12

Post by malkolm666 »

det fungerar inte att göra det där, jag får nämligen då BlueScreen och det står nånting om att datorn kan ta skada ...blabla.. och det går inte att göra något förutom att resetta/starta om datorn... :( ;(
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Plugga ur alla hårddiskar, och stoppa bara in en hårddisk och kolla om de funkar då. Om de funkar, plugga ur den, och plugga in den andra, och kolla om de fortfarande funkar. Om de gör de, plugga in båda...
malkolm666
Posts: 83
Joined: 2005-03-11 18:46:12

Post by malkolm666 »

har testat det nu, funkar ju inte på nån HDD.....

Är det min Mammakort som blivit tokigt?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Dom fick ingen smäll när du flyttade dom? Hårddiskar är känsliga för sånt.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
malkolm666
Posts: 83
Joined: 2005-03-11 18:46:12

Post by malkolm666 »

näe, ingen smäll, men jag flyttade ju lite ppå dem, så jag kan ju ha råkat skaka tilll nån av dem...

Men min gamla HDD funkar perfekt, och den finns det ju ingen partition på heller ju.
Jag blir tokig på det här, ska se mig om efter annan hobby nu, virka dukar tror jag passar mig...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Du har ingen garanti på disken?
malkolm666 wrote: Jag blir tokig på det här, ska se mig om efter annan hobby nu, virka dukar tror jag passar mig...
Va bra! Hej svejs.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Det känns som du inte alls har försökt felsöka.

Grund i felsökning: Ett enkelt sett att en komponent fungerar eller ej är att testa den i annan maskin.
malkolm666 wrote:Jag blir tokig på det här, ska se mig om efter annan hobby nu, virka dukar tror jag passar mig...
Bra att du ger upp. (Iofs så har jag också känt mig på det viset ibland, men att leva utan dator är som att... ... Hur fan skall man kunna klara sig utan dator?)
Post Reply