Gymnasiebetyg (Offtopic Numera läkarutbildning utomlands)

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Gymnasiebetyg (Offtopic Numera läkarutbildning utomlands)

Post by Longstock »

Är gymnasiebetyget från åk. 1 en offentlig handling?
Dvs, kan någon kräva att se mitt betyg utan mitt godkännande? (undantag målsman)

Hur är det med åk.2 och slutbetyget från gymnasiet i åk.3?

Väldigt tacksam för svar på dessa frågor.
Last edited by Longstock on 2006-06-03 0:33:47, edited 2 times in total.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ja. Ditt betyg är en offentlig handling. (Om de inte har ändrat på det på sistonde i alla fall)
Detta gäller samtliga betyg från grundskolan och upp till högskolan.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Är det sant att man inte får betyg första terminen på åk1 i gymnasiet eller är det bara en myt som en kompis hittat på?
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fruktfanatikern_bf wrote:Är det sant att man inte får betyg första terminen på åk1 i gymnasiet eller är det bara en myt som en kompis hittat på?
Bara en myt.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
castor
Posts: 28
Joined: 2005-10-21 20:41:02
Location: vem vet?

Post by castor »

du får betyg på olika kurser i gymnasiet, så om du avslutat en kurs efter den första terminen får du ju såklart betyg i den, men inte i andra kurser som pågår....
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Jag har en annan fråga som på sätt och vis berör ämnet. Är det sant att man ska ha mvg i alla ämnen på alla terminer i gymnasiet för att få en möjlighet att komma in på läkarlinjen?

I det fallet är det ju hur svårt som helst. Bara att plugga på i så fall. :P
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Nitro
Posts: 1899
Joined: 2002-04-06 11:20:19
Location: Säffle

Post by Nitro »

fruktfanatikern_bf wrote:Jag har en annan fråga som på sätt och vis berör ämnet. Är det sant att man ska ha mvg i alla ämnen på alla terminer i gymnasiet för att få en möjlighet att komma in på läkarlinjen?

I det fallet är det ju hur svårt som helst. Bara att plugga på i så fall. :P
På många ställen är det 20.0 alltså mvg i allting, finns många skolor. Fast ett bra högskoleprov gör det nog lättare att komma in ;).
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

Nitro wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Jag har en annan fråga som på sätt och vis berör ämnet. Är det sant att man ska ha mvg i alla ämnen på alla terminer i gymnasiet för att få en möjlighet att komma in på läkarlinjen?

I det fallet är det ju hur svårt som helst. Bara att plugga på i så fall. :P
På många ställen är det 20.0 alltså mvg i allting, finns många skolor. Fast ett bra högskoleprov gör det nog lättare att komma in ;).

hmm lite sisådär..
har några vänner till mig som gick ut med 20.0 och sökte in på läkarlinjen men fick reservplatser och kom tydligen inte in.. så dett året gjorde dom högskoleprov för att lägga till xtra och nu kom de in.. de fick rätt bra högskoleprov med så.....

men men, svåra grejer det där med läkare.. du kan ju testa söka in till danmark eller varför inte england.. lättare att komma in på båda ställena än här.. =)

ps: alls som tänk läsa handel efter gymnaiset kan kanske tänka på att det är lättare att komma in i "london buisiness school" och att den ligger mkt högre upp på internationell lista än handel.. bara ett tips..

vet en hel del vänner som klagat just på att intagningspoäng till handel är så höga.. =)

edit: menade london school of economics
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

För att hålla det offtopic och fortsätta diskussion om läkarlinjen kan jag tipsa er om att man kan köpa utbildningen i Polen/Tjeckien för 0,5 milj. kr.
Det är en godkänd utbildning så du får jobba i hela Europa.

Dessutom har du möjlighet att söka studielån!

Dock kanske det inte ser så bra ut, när man väl vill jobba i Sverige, med en läkarexamen från ett land där de vet att man köpt utbildningen.

Det är så jag ska göra efter gymnasiet. Polen ftw.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fruktfanatikern_bf wrote:Jag har en annan fråga som på sätt och vis berör ämnet. Är det sant att man ska ha mvg i alla ämnen på alla terminer i gymnasiet för att få en möjlighet att komma in på läkarlinjen?

I det fallet är det ju hur svårt som helst. Bara att plugga på i så fall. :P
Snittet ligger på det i alla fall och vad jag vet har de senaste åren bestått av lottning om man vill få plats.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Pluggar till läkare och har 20,0 i snitt och 1,6 på Hp. Jag fick söka fyra ggr för att komma in till slut.

Brorsan har också 20,0 i snitt och 1,4 på Hp men han kom in på första sökningen.

Turen är det som avgör.

MEN gör man högskoleprovet med så får man ju en alternativ inträdesmöjlight, då många skolor nu börjat ta in en stor del på intervjuer med.

Finns många ställen att lösa på i andra länder men det kostar rätt mycket och man får inte så mycket stöd som man först tror från CSN.

Fick erbjudan från ST Petersburg 2 ggr men då skulle jag vara tvungen att gå en eller två terminer för att lära mig ryska språket för att sedan börja med själva utbildningen.

Att det sen kostade ~8000 US$ per termin är en annan femma...


Att läsa i ett annat land är inga problem vad beträffar möjligheten att få jobb ( så länge det rör sig om ett land som är "godkänt" av EU) i Sverige. Och det är inte många som bryr sig ifall man pluggat i Polen eller i Sverige.
Det jag dock kan komma att tänka på som kan vara jobbig är att man ändå är så långt hemifrån och om man bott hemma fram till dess kommer det att bli rätt tufft. Nytt land, nya människor, ny kultur, hård utbildning (på engelska) och hundratals mil hemifrån.


Edit: man "köper" inte utbildningen. Har du inte rätt betyg kommer du inte in där heller...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

CSM101 wrote:Pluggar till läkare och har 20,0 i snitt och 1,6 på Hp. Jag fick söka fyra ggr för att komma in till slut.

Brorsan har också 20,0 i snitt och 1,4 på Hp men han kom in på första sökningen.

Turen är det som avgör.

MEN gör man högskoleprovet med så får man ju en alternativ inträdesmöjlight, då många skolor nu börjat ta in en stor del på intervjuer med.

Finns många ställen att lösa på i andra länder men det kostar rätt mycket och man får inte så mycket stöd som man först tror från CSN.

Fick erbjudan från ST Petersburg 2 ggr men då skulle jag vara tvungen att gå en eller två terminer för att lära mig ryska språket för att sedan börja med själva utbildningen.

Att det sen kostade ~8000 US$ per termin är en annan femma...


Att läsa i ett annat land är inga problem vad beträffar möjligheten att få jobb ( så länge det rör sig om ett land som är "godkänt" av EU) i Sverige. Och det är inte många som bryr sig ifall man pluggat i Polen eller i Sverige.
Det jag dock kan komma att tänka på som kan vara jobbig är att man ändå är så långt hemifrån och om man bott hemma fram till dess kommer det att bli rätt tufft. Nytt land, nya människor, ny kultur, hård utbildning (på engelska) och hundratals mil hemifrån.


Edit: man "köper" inte utbildningen. Har du inte rätt betyg kommer du inte in där heller...
Roligt att du ville dela med dig av dina erfarenheter. Så du har börjat läsa på läkarlinjen?

Det låter roligt iaf. En grov förklaring är alltså att plugga på och få in alla mvg och sedan är det i princip turen som avgör, right??
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

CSM101 wrote:
Edit: man "köper" inte utbildningen. Har du inte rätt betyg kommer du inte in där heller...
Det är just det man gör. Du behöver bara behörigheten.

http://www.studentum.nu/Laekarutbildning_paa_engelska_5817.htm wrote: Antagningspoängsystem gäller inte. Antagningskrav: godkänt inträdestentamen i fysik, kemi och biologi. Tentamen anordnas i Sverige i början av juni.

Antagningen till läkarstudier baseras inte på slutbetyg utan på kunskaper i ämnena: Biologi, kemi och fysik.
I vissa fall behöver du inte ens fysik-, kemi- eller biologi-behörigheten.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Longstock wrote:I vissa fall behöver du inte ens fysik-, kemi- eller biologi-behörigheten.
Det stämmer, en kompis läser till läkare i Polen nu, han läste teknik på gymnasiet, dvs, ingen biologi eller så alls. Däremot fick han läsa in den där(såklart), men det ska tydligen inte vara något större problem om man är motiverad och ja, motiverade brukar väl de flesta läkarstuderande vara.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

@ Fruktfanatiker -> Började läsa i höstas, hade tenta idag :P Är intressant...

För närvarande är det turen som gäller i princip. Och lite på hur man väljer, dvs omman väljer en skola där man kan ta sig in genom intervjuer. Men för att få gå på intervju så måste man ha skrivit brapå HP (varierar mellan olika skolor).

@ Longstock -> Jo, men att säga att man köper sig in är ändå fel då det ger uppfattningen att det är fritt fram för alla med pengar. Och det var det jag syftade på (krävs mer än bara pengar).


@ Übermensch -> Så man behöver inte behörighet men ändå så läste han de ämnena som saknades?


Vilka behörigheter som krävs skiljer sig från de olika utländska skolorna, men det finns ändå ett krav. Således kan man inte ta sig in med enbart pengar (spå ett hederligt sätt då, inget fuffens).
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

übermensch wrote: Det stämmer, en kompis läser till läkare i Polen nu, han läste teknik på gymnasiet, dvs, ingen biologi eller så alls. Däremot fick han läsa in den där(såklart), men det ska tydligen inte vara något större problem om man är motiverad och ja, motiverade brukar väl de flesta läkarstuderande vara.
Ja, vad jag har sett när jag nu har kollat runt på den information de olika universiteten har lagt ut på www.studentum.se står det att det finns möjlighet att läsa in till full naturvetenskapskompetens i form av en kurs på en månad. (Det låter i mina öron som en väldigt intensiv kurs) Dock tror jag att merparten blir godkända då universiteten vill ha in terminsavgiften från eleven.
CSM101 wrote: @ Longstock -> Jo, men att säga att man köper sig in är ändå fel då det ger uppfattningen att det är fritt fram för alla med pengar. Och det var det jag syftade på (krävs mer än bara pengar).
Självklart. Det är så jag också menar. Motivation krävs, men som jag skrev ovan vill gärna universitetet att eleven klarar sig så de får in full betalning (0,5 milj. kr) istället för att eleven hoppar av efter halva utbildningen pga dåliga resultat och därmed endast har betalt för halva.


Sen en fråga,

Borde det inte fungera att först påbörja läkarutbildningen i Polen för att sedan kunna gå över till ett svenskt universitet om det finns plats? Nu när EU finns borde det väl inte vara några problem med "fri rörlighet"?

Min pappa, som är läkare, började först i Lund och bytte över till KI efter tredje året (tror jag).
Fast det kanske bara fungerar i det egna landet.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

hmm att hoppainom sverige går nog bra med tanke på att läkarlinjerna har liknande elller kanske rent av samma kriterier och liknande kurser varje år o.s.v. men att hoppa från utomlands och fortsätta t.ex i sverige är nog mkt svårt med tanke på att kontentan är annorlunda.. även ifall den kanske är väldigt lik över hela "programmet". men år för år o.s.v kan det skilja sig mkt så det är nog inte särskilt lätt.

Kom och läs i england. tror inte det är för höga betyg (inte som i sverige iaf) att komma in. plus att du inte behöver btala för mkt i termins avigft.. hmm elelr jo förresten dom har nog ändrat nu. jag betalar 1175 pund / år. men tror dom ar ändrat till 3000 nu. inte säker dock.. hur som =)
lycka till med gymnasie studierna!
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Longstock wrote:
Självklart. Det är så jag också menar. Motivation krävs, men som jag skrev ovan vill gärna universitetet att eleven klarar sig så de får in full betalning (0,5 milj. kr) istället för att eleven hoppar av efter halva utbildningen pga dåliga resultat och därmed endast har betalt för halva.
Det är inte så att uni i Polen bara väntar på att fiska in elever som betalar. Att komma in i en Polsk skola kan mycket väl vara lika svår som att komma in på en Svensk. Det råder Konkurrans i deras skolor med, så återigen, vem som helst kan inte läsa, oavsett hur mycket pengar man har.

Och det där med avhoppetskiljer sig inte mycket från skolorna i Sverige, förutom att de här i Sverige får betalt från annat håll per elev.

Sen en fråga,

Borde det inte fungera att först påbörja läkarutbildningen i Polen för att sedan kunna gå över till ett svenskt universitet om det finns plats? Nu när EU finns borde det väl inte vara några problem med "fri rörlighet"?

Min pappa, som är läkare, började först i Lund och bytte över till KI efter tredje året (tror jag).
Fast det kanske bara fungerar i det egna landet.
Kan ju nämna att det är operhört svårt att byta skola i Sverige eftersom alla de sex skolorna kör med egna planeringar och upplägg av utbildninnegn. Hade vänner som fter första terminen i Umeå ville byta till KI. Men för att göra det var de helt enkelt tvungna att ansöka precis som alla andra. En av dem kom in, den andre vet jag inte vad som hände med honom.

Att byta skola från utlandet till en svensk skola är betydligt svårare, om inte näst intill omöjligt.

Anledningen är att de svenska skolorna har satt upp specifika mål som varje delmoment ska uppfylla. Tex så ska man läsa minst x veckor cellkurs, x timmar organ etc som ett minimum. Sen att man läser de olika momenten vid olika tillfällen och att hela studieupplägget är helt annorlunda är en annan femma. Det är det som gör det möjligt att byta skola i Sverige. Men när det gäller utländska skolor så kan de ha satsat på andra saker.

Även om man läser till läkare både i Sverige, Polen, TYskland, Chile och Sydafrika (+ alla andra länder) så betyder det inte att det är samma utbildning i grund och botten. Slutresultatet är densamma (=läkare) men för att komma dit har man ju ändå valt en skola. Och den specifika skolan har ju lagt upp ett plan på drygt fem år på hur de ska göra dig till en läkare.

Och då blir det inte svårt att tänka sig varför det är svårt att byta skola, även i Sverige...


Men som sagt, inget är omöjligt, men ska du plugga i Polen så ska du inte ha siktat in på at hoppa över till en svensk skola efter några terminer.

Edit: jäclar va stavfel det var... för tidigt på morgonen...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
Post Reply