RAZZIA mot The Pirate Bay

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

egar wrote:Varför särskiljer ni inte på fildelning och piratkopiering?
För att aftonbladet inte gör så.
User avatar
Kame_boy
Posts: 591
Joined: 2002-03-08 8:23:28
Location: Chile!
Contact:

Post by Kame_boy »

Läste det här igår, tyckte att det stämde rätt bra (kanske inte exakt då):

"När stormen blåser upp, bygger vissa vindskydd, medans andra bygger vindkraftverk"

Eller nåt sånt. Men det jag vill säga är alltså att skivindustrin bygger vindskydd ;D
Barton 2500+ @ 2,3 ghz/ 9800pro/ Maxtor 160gb/ Twinmos bh5 1gb /Abit NF7-S
dmh
Posts: 55
Joined: 2004-05-21 17:18:53
Location: Stockholm

Post by dmh »

lither wrote:Rätt åt dem?
De sitter ju bara där och tillåter allt detta att hända (t.om. kanske är väldigt positiva till vad som har gjorts). Min egen uppfattning är att om vi låter lobbyföretag påverka våran regering/justisiedepartement så mycket så är det inte lång tid tills vi alla blir grovt "shaftade" av alla de stora företagen.
-------------------------------------
Antec Sonata | Intel Q9550 2.83GHz | Corsair TwinX 4GB /w Dominator fan | Sapphire Radeon 4870 512MB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Asus P5Q Deluxe | Windows x64 Pro
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

dmh wrote:De sitter ju bara där och tillåter allt detta att hända (t.om. kanske är väldigt positiva till vad som har gjorts). Min egen uppfattning är att om vi låter lobbyföretag påverka våran regering/justisiedepartement så mycket så är det inte lång tid tills vi alla blir grovt "shaftade" av alla de stora företagen.
Jag älskar logiken bakom det här. TPB hävdar fullständig legitimitet och alla som stöder personerna bakom projektet är förbannade på polisen och allt i största allmänhet eftersom vad polisen gjorde var illegalt. Vad är det bästa svaret på det här? Jo, en DDoS riktad mot polisen och (enligt påstående) regeringen.se. Bra stöd för allt-är-legitimt linjen.

Vad finns det man kan göra som är mer urbota dumt än att ge sig på statliga organs webbplatser i det här fallet? Precis som när APB råkade ut för en deface senast ger det bara diverse lobbyister mer vatten på kvarn för sin "pirater-är-kriminella-kräk"-linje.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Såg någon snorunge på tv som uttalade sig ungefär så här "Öhh... Jag tycker typ att de ska va gratis att ladda hem film å musik, typ.. Men att artisterna ändå får betalt typ, på nå sätt.. typ va?"

Många som resonerar på detta vis. Om man leechar warez, stå för det istället för att snacka en massa bs om "information wants to be free"... Är det en mänsklig rättighet att få ladda hem senaste 3D Studio eller Maya? Är det s.k. "information"?

Sen är det ju jävligt tragiskt att mediabolagen fortfarande inte fattar att slaget är förlorat, och förlorades redan dagen då Napster nukades. Deras guldålder då de kunde kontrollera allt från mediatyp, distribution till pris, är förbi.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Slappyjoe
Posts: 891
Joined: 2005-08-19 16:23:32

Post by Slappyjoe »

Jag tycker såna här disskutioner är helt meningslösa.
spelar ingen roll om dom lyckats få stopp på torrents och dc++ m.m
kommer alltid finnas kopiering och plagiat.
Har väl funnits i alla år sen medeltiden minst kan jag tänka mig, tavlor och annan typ av konst, till och med företagen härmar ju nästan varandras utseende på produkter tex bilar.
Detta problem med piratkopiering kommer ju aldrig försvinna,men det går inte in i deras huvuden.

På den tiden man kopierade VHS va det ingen som klaga, inte vad jag märkte eller hörde.
va iallafall inte lika stora diskutioner om det då.
varför?
det är ju piratkopiering det med.
jag glorifierar inte kopiering men dom kan ju tex sluta sälja cd-r och dvd skivor,brännare m.m. ett sett o komma åt lite av problemet kanske.
va inne i en musikaffär för nåra år sen,han sålda cd-r skivor vid kassan.
"Är inte det där lite motsägelsefullt frågade jag butiksägaren"
måste ju leva på nåt sa han då.
mena va fan sälj nåt annat då hehe kan ju inte sälja cd-r i en skivbutik.

Ne iallafall, jag tror inte dom någonsin kommer komma åt problemet eftersom det växer för varje dag.

peace *out*
| Q6600@3ghz
| EVGA 780i sli
| 9800GTX
| 2GB OCZ 1066mhz sli ready
| 320GB
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: =)

Post by Big_Bird »

Leon wrote: Citerat från Aftonbladets forum! [klipp bort SM i befängda exempel]
Det var det dummaste jag någonsin hört.
Den korrekta liknelsen mellan att sy ett par egna jeans är om man hör en bra låt på radion och tar ut den samt spelar in den själv på sin porta-studio.
Visserligen skulle du då bryta mot STIM:s regler varje gång du spelade upp låten, men i privata sammanhang tror jag du är safe.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

ballkula wrote: Är det en mänsklig rättighet att få ladda hem senaste 3D Studio eller Maya? Är det s.k. "information"?
Nej, men har du något annat tips på hur en student ska kunna införskaffa en programvara som kostar tiotusentals kronor? Många programvaruutvecklare har på senare tid valt att ta bort studentlicenser osv...Om jag tex. laddar ner maya och sitter hemma och leker med lite former, påverkar knappast företaget bakom då jag ändå aldrig skulle köpa programmet till fullpris (såvida jag inte skulle jobba med det i framtiden).
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
pimen

Post by pimen »

Jo, det e sant, men om du laddar ner nero, som kostar 200:- så förstår jag om folk ballar ur... Men jag kan även förstå varför man tycker tvärtom då photoshop eller maya är många gånger dyrare...
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Det är irrellevant XitArS, det rättfärdigar fortfarande icke att få tag i Maya då du inte har någon rättighet att använda programmet.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

HLC wrote:Det är irrellevant XitArS, det rättfärdigar fortfarande icke att få tag i Maya då du inte har någon rättighet att använda programmet.

Det jag menar är att företaget inte tar skada då de inte går miste om någon intäkt i just det fallet som jag beskrev. Annorlunda hade det varit ifall ett företag som jobbar med 3D modellering hade använt nerladdade kopior.

Men visst, självklart är det en form av stöld. I detta fallet dock en mycket mild stöld då ingen förlorar något på det. Att ex. rycka upp en liten björkplana i en stor skog är mer allvarligt då det blir en förlust för utvecklingen av skogen/naturen.

Ovanstående fall kan till och med utvecklas till en vinst för företaget bakom maya då det kanske leder till att jag utvecklar färdigheter inom programmet för att senare i livet arbeta med det professionellt på ett företag som köper en licens av programmet vilket jag som privatperson kanske också kommer göra för att kunna jobba med det hemma. Något långsökt men ändå...

Förstår du min tankegång?
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Mitra
Posts: 1517
Joined: 2002-04-07 2:47:49
Location: Hässleholm
Contact:

Post by Mitra »

XitArS wrote:
HLC wrote:Det är irrellevant XitArS, det rättfärdigar fortfarande icke att få tag i Maya då du inte har någon rättighet att använda programmet.

Det jag menar är att företaget inte tar skada då de inte går miste om någon intäkt i just det fallet som jag beskrev. Annorlunda hade det varit ifall ett företag som jobbar med 3D modellering hade använt nerladdade kopior.

Men visst, självklart är det en form av stöld. I detta fallet dock en mycket mild stöld då ingen förlorar något på det. Att ex. rycka upp en liten björkplana i en stor skog är mer allvarligt då det blir en förlust för utvecklingen av skogen/naturen.

Ovanstående fall kan till och med utvecklas till en vinst för företaget bakom maya då det kanske leder till att jag utvecklar färdigheter inom programmet för att senare i livet arbeta med det professionellt på ett företag som köper en licens av programmet vilket jag som privatperson kanske också kommer göra för att kunna jobba med det hemma. Något långsökt men ändå...

Förstår du min tankegång?
dock förlorar företag som tränar upp folk inom ämnet på det. med tanke på att du lärt dig själv. och utbildningar inom ämnet försvinner för folk lär sig själv ändå... =)

det går i en cirkel u know .. =)
varför 100% när 60% duger mer än väl?
User avatar
Xerbee
Posts: 1491
Joined: 2004-01-11 21:24:20
Location: Göteborg

Post by Xerbee »

Mitra wrote: dock förlorar företag som tränar upp folk inom ämnet på det. med tanke på att du lärt dig själv. och utbildningar inom ämnet försvinner för folk lär sig själv ändå... =)

det går i en cirkel u know .. =)
Om vi tar exemplet med mjukvaran Maya från autodesk. Förlorar de pengar på att jag lär mig Maya med en piratversion jämt emot deras egna PLE? Om jag i framtiden får välja mellan Maya och Max på någon arbetsplats kommer jag ju självklart välja Maya då jag redan kan det.

De som utbildar inom ämnet behövs även om man sitter med en piratversion. Ända skillnaden är att det är smidigare för mig att lära mig det om jag kör med en piratversion. Med PLE måste man krångla med vattenstämplar i shadedmode och den klarar inte alla format.
Life, loathe it or ignore it, you can't like it.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

XitArS wrote:Nej, men har du något annat tips på hur en student ska kunna införskaffa en programvara som kostar tiotusentals kronor? Många programvaruutvecklare har på senare tid valt att ta bort studentlicenser osv...Om jag tex. laddar ner maya och sitter hemma och leker med lite former, påverkar knappast företaget bakom då jag ändå aldrig skulle köpa programmet till fullpris (såvida jag inte skulle jobba med det i framtiden).
Det är en annan fråga, varför inte dessa företag tillhandahåller någon bra "entry level" i pris eller gratisversion. Jag tänkte dock mer på att jag hellre ser att folk står för att de tankar hem, istället för att komma med argument som att de har "rätt" till programvaran.

Själv känner jag ingen 3d-snickare som inte har börjat med wärschade apps, men de påstår ju inte heller att det är "information som ska vara fri".. :P
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Mitra wrote:dock förlorar företag som tränar upp folk inom ämnet på det. med tanke på att du lärt dig själv. och utbildningar inom ämnet försvinner för folk lär sig själv ändå... =)

det går i en cirkel u know .. =)
Maya och 3DsMax är två otroligt stora program som inte går att lära sig själv, såvida du inte sitter 24/7 framför skärmen och provar dig fram. För övrigt så fösvinner inte utbildningar bara för att folk väljer att ladda ner programmet istället för att köpa orginalet, det är snarare så att modelering och -spelutvecklar-programmen blir bara fler. Man uppskattar att 2010 så kommer det bara i Sverige att finnas 20.000 modelerare/spelutvecklare, förutsatt att utvecklingen forsätter i samma takt. Någon måste alltså utbilda alla dessa människor, för alla kan ju inte lära sig själva.

Sedan så håller jag också med XitArs och Xerbee. Varför inte köra med en piratversion av Maya eller 3DsMax, när jag ändå (och det gäller nog de flesta privatpersoner) aldrig skulle lägga ner en (för mig) förmögenhet på en programvara som jag:

1. Kan få gratis
2. Aldrig kan tjäna pengar på

I slutändan är det ingen som har förlorat på det.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Leon wrote:massa text
Din jämförelse är ohållbar på den enkla grunden att det inte är någon exakt kopia.
När du ville ha en skiva, samlade din mor ihop det glada gänget grannar och sjöng den då?

Om det var så att någon spelade Half Life 2 och gjorde en klon som han sen gav ut gratis på fildelningsnätverken hade vi haft den situationen du beskriver. Men det är inte så lätt eftersom det är 100% klon vi pratar om.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Herregud, nu får Aftonbladet ta och lugna sig.

"HACKARE SKA STOPPAS"
Det handlar väl fan inte om några som gör det med en god baktanke.

"...förmodligen av sympatisörer till piratkopieringsgruppen The Pirate Bay"
Sen när blev TPB en grupp, de har väl inte gjort en endaste release någonsin.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag förstår vad du menar XitArS men som du själv säger är stöld stöld. Sen tänker jag inte sticka under stolen med att jag själv bryter emot svenska lagar då och då, men det är inget jag försöker rättfärdiga. (I exemplet som du använder kan man lätt få intrycket att man just försöker rättfärdiga sitt beteende. Huruvida det är "rätt" att göra något sådant, under nämnda förutsättningar, är en subjektiv och inte en objektiv fråga)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
dmh
Posts: 55
Joined: 2004-05-21 17:18:53
Location: Stockholm

Post by dmh »

Nicke wrote:Vad finns det man kan göra som är mer urbota dumt än att ge sig på statliga organs webbplatser i det här fallet? Precis som när APB råkade ut för en deface senast ger det bara diverse lobbyister mer vatten på kvarn för sin "pirater-är-kriminella-kräk"-linje.
Varför skulle det någonsin vara "urbotat dumt" att ge uttryck för sina känslor? Det sätter var kanske det enda settet som vissa personer kunde få visa vad de tycker? Det är inte lätt att få folk att lyssna på en, speciellt inte politiker. Men enligt dig så ska tydligen alla istället bara "bend over" och ta emot, utan att försöka få fram sin sak. Att skriva vad man tycker i t.ex. forum som detta kommer ju aldrig nå ögonen på någon som inte finns i en viss krets (dvs. inte till den största allmänheten). Visst, en debatt i TV vore väl det bästa, men vi vet ju alla att det aldrig kommer att hända. Skulle det dock hända så skulle ju debatten troligtvis ske mellan APB och några icke så insatta vänster- eller miljöpartister. Piratpartiet är ju alltid en väg, men det är ju inte direkt så seriöst, då de enda de verkar ha på sin politiska agenda är avskaffandet av upphovsrätten (vilket är befängt). Aja, jag babblar på aldeles för mycket. Poängen var iaf att jag inte tycker du har rätten att påsta vad som är "urbotat dumt" och vad som inte är det.
-------------------------------------
Antec Sonata | Intel Q9550 2.83GHz | Corsair TwinX 4GB /w Dominator fan | Sapphire Radeon 4870 512MB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Asus P5Q Deluxe | Windows x64 Pro
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Det är säkert många som har sagt exakt samma sak men eftersom jag är slö och inte orkar läsa hela tråden så skriver jag detta ändå!

Jag fattar då inte hur skivbolagen kan räkna ut hur mycket dom har förlorat genom att titta på siffrorna som deras låtar har blvit nerladdade, då 2/3 (Ren chansning) kanske bara laddar ner den för skojs skull, eller för att dom ändå inte skule ha köpt den och laddar ner den för att dom bara vill lyssna på den en gång eller något liknande. Därimot så kan man ju ränka ut lite smått hur mycket dom har gått i förlust detta året igenfört med föregående år. Men igentligen kan man inte ränka så heller, för om artisterna börjar göra sämre låtar / att artisterna börjar hålla sämre kvalitet så är det ju klart att dom börjar gå i förlust. Eller vad säger ni?
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Det måste ju nästan vara så att skivbolagen ser hur försäljningskurvan går "branta backen ner", samtidigt som fler och fler tankar :P
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

dmh wrote:... Poängen var iaf att jag inte tycker du har rätten att påsta vad som är "urbotat dumt" och vad som inte är det.
Vad som är "urbota dumt" är på inget sätt definitivt, utan upp till var och en. I det här fallet har vi TPB med supportrar som hävdar att vad TPB gjorde var helt legalt. När sedan polisen illegalt går in och stjäl så blir responsen en DDoS. Som sagt, urbota dumt med tanke på att huvudargumentet för TPB är att deras verksamhet är legal. Att i det här fallet starta en DDoS är inte att ge uttryck för sina känslor, det var ren skär småsinthet.

Jag förespråkar inte på något vis "bend over". Demonstrationerna i Stockholm och Göteborg var bra exempel på vad som kan göras (vad jag tycker om demonstranterna hör inte hit). Det väckte mer uppmärksamhet än en DDoS och något så grundläggande som ord och argument kunde komma fram. Ge fan i att placera mig i antingen det ena extrema lägret eller det andra.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Som jag förstod det så har TPB & co. tagit avstånd från attackerna ::)
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
Leon
Posts: 57
Joined: 2005-11-04 11:11:18

Re: =)

Post by Leon »

Big_Bird wrote:Visserligen skulle du då bryta mot STIM:s regler varje gång du spelade upp låten, men i privata sammanhang tror jag du är safe.
::) Och det är helt okej eller??? ::)

Det var verkligen det dummaste jag någonsin har hört, stinker dessutom dubbelmoral så fan tapeterna rullar!

Om det är "visserligen" som gäller STIMS:s regler ja då borde väl det vara visserligen för resten av "reglerna"!!

Ingen idé att motkommentera längre.
Den som inte vågar stå upp, utan bara klagar på att "småglinen" måste sättas på plats, han/hon borde inte ens engagera sig utan snällt fortsätta leva på som en mupp i ledet!

Rätt ska vara rätt!!!

vH ;D
Cascade-kyld Commodore 64 med extra kassettbandspelare!
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: =)

Post by Big_Bird »

Leon wrote:
Big_Bird wrote:Visserligen skulle du då bryta mot STIM:s regler varje gång du spelade upp låten, men i privata sammanhang tror jag du är safe.
::) Och det är helt okej eller??? ::)
Det är de existerande reglerna. Men principiellt sett så har det inget med piratkopiering att göra. STIM:s regler gäller offentligt framförande och publicerande av musik. Det spelar ingen roll om du har köpt originalskivan, kör rippade mp3:or eller gör covers. Gör du det för folk ska STIM ha pengar.
Det var verkligen det dummaste jag någonsin har hört, stinker dessutom dubbelmoral så fan tapeterna rullar!
Ta det med STIM, inte med mig.

[quote}Om det är "visserligen" som gäller STIMS:s regler ja då borde väl det vara visserligen för resten av "reglerna"!![/quote]
Nu förstår jag inte hur du menar, du menar att om det gäller på ett sätt för STIM så borde det gälla på samma sätt i fotboll, enligt genevekonventioner och i internationell copyright-lagstiftning?
Ingen idé att motkommentera längre.
Vadå? Klarar du inte av att hitta argument som stöder din postion? Kanske dags att överväga om den var så solid som du först trodde i så fall.
Den som inte vågar stå upp, utan bara klagar på att "småglinen" måste sättas på plats, han/hon borde inte ens engagera sig utan snällt fortsätta leva på som en mupp i ledet!
Stå upp för vad? Mot vad?
Och blanda för allt i världen inte ihop mig med Fredd och de andra i 020-knulla-döden-possen är du snäll.
Last edited by Big_Bird on 2006-06-06 14:30:31, edited 1 time in total.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply