Extrem uthållighet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Baskermarschen är väl det jobbigaste jag stått ut med.

Lite till ingen mat, lite till ingen sömn, mycket till abnormt långt att gå, en hel del packning och inget nikotin, fy fan.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
cafer
Posts: 138
Joined: 2006-01-26 20:11:47
Location: Göteborg

Post by cafer »

Andrej wrote:Baskermarschen är väl det jobbigaste jag stått ut med.

Lite till ingen mat, lite till ingen sömn, mycket till abnormt långt att gå, en hel del packning och inget nikotin, fy fan.
Visste ni sträckningen på förhand eller var det "point-to-point"? Hur många dagar?

EDIT: Hittar inget på google om point-to-point i den här betydelsen, men det jag
menar är att man får nya målkoordinater allteftersom, sträcka för sträcka.
Pessimisten: Nu kan det bara inte BLI värre!
Optimisten: Joo då!

Kakmonstret: Athlon 64 3200+ * Asus A8N-VM CSM * 2x1024 MB Twinmos * Maxtor DM10 250 GB SATA II * Sonata II * Syncmaster 913N
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Hmm beeptestet ja, det körde vi as mycket i högstadiet...
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

cafer wrote:Visste ni sträckningen på förhand eller var det "point-to-point"? Hur många dagar?

EDIT: Hittar inget på google om point-to-point i den här betydelsen, men det jag
menar är att man får nya målkoordinater allteftersom, sträcka för sträcka.
Ja, man visste aldrig vart man skulle mer än till nästa punkt. Själv lyckades jag med bedriften att ta ett halsbloss tårgas på grund av att en gummiventil i min mask satt fel, jag var väldigt nära att spy i masken, väldigt nära. Det var hemskt. Det roliga med masken är att luften man drar in går först förbi ögonen, så att imman skall försvinna när man andas normalt. Själv såg jag hur insidan av min mask helt plöttsligt blev helt vit, och sen var mina lungor fulla, samtidigt som gasen stannade mitt framför visiren, i det lilla utrymme mina ögon skulle ha. :(

Jag tror det var 2 eller 3 dagar, för att vara helt ärlig så minns jag inte, fast jag tycks minnas att jag byggde vindskydd två gånger, och blev nästan dödad av en grävling mitt i natten.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

När jag var på konstmuseum med skolan idag orkade jag med ungefär tio minuter av den guidade turen om fransk konst innan jag satte mig ner och läste, symboliskt nog en bok av en tysk författare. Det finns få saker jag hatar mer i den här världen än fransk konst.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

I lumpen gick man som konstant vecka ut och vecka in! ;D
I22 Kiruna Lapplandsjägarna.
Man så gott som levde ute i terrängen i 10 mån Gruppbefälsskola.
Absolut den hårdaste tiden jag upplevt hittils i mitt 28-åriga liv.
Värsta strapatsen var väl baskerveckan, då vi på knappt 6 dagar sprintade oss igenom 27 mil varav 8 mil den sista dagen!
Obs! Givetvis med 40 KG rygga + AK5:a! :P
1 halv dag utav dessa knappt 6 ägnade vi åt att bestiga kebnekaise, förståss inte "leden" utan här va det äkta klätterutrustning och brant klipphällsklättring upp som gällde.


Sedan lumpen har jag inte gjort så mycket mer än traskat en 4 mils tripp under några timmar förra året.
Känns som man både testat och tänjt kroppens gränser både en och två gånger redan och behovet börjar kännas mättat.. :)

För övrigt på tal om ämnet så såg jag i aftonbladet för några veckor sedan att ett lumparpolare fortfarande verkar vara riktigt aktiv.
Fredrik Sträng... uppe på Mount Everest och springer runt.. :)
cezar
Posts: 183
Joined: 2006-05-08 9:10:17

Post by cezar »

Man orkar extremt mycket mer än vad man tror.
Min kampsportstränare sa till mig; Spring tills du spyr, sen springer du hem igen :).
User avatar
cafer
Posts: 138
Joined: 2006-01-26 20:11:47
Location: Göteborg

Post by cafer »

Nån som vet bästa tejpen till fossingarna? Gick en fyramilare igår,
och tejpen hade lika mycket klister på båda sidorna efteråt ... Klarade
mig iofs från skavsår, men det är trist att sabba bra sockor hela tiden.

Du skall inga andra skavsårsplåster hava jämte Compeeds vattentäta,
så mycket har jag lärt mig...
Pessimisten: Nu kan det bara inte BLI värre!
Optimisten: Joo då!

Kakmonstret: Athlon 64 3200+ * Asus A8N-VM CSM * 2x1024 MB Twinmos * Maxtor DM10 250 GB SATA II * Sonata II * Syncmaster 913N
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

cafer wrote:Nån som vet bästa tejpen till fossingarna? Gick en fyramilare igår,
och tejpen hade lika mycket klister på båda sidorna efteråt ... Klarade
mig iofs från skavsår, men det är trist att sabba bra sockor hela tiden.

Du skall inga andra skavsårsplåster hava jämte Compeeds vattentäta,
så mycket har jag lärt mig...
Ganska individuellt det där skulle jag tro, alltså vilket tejpmärke som passar bäst osv.
Compeed är väl de mest kända och köpta.
Jag har en annan teori, och det är ju givetvis...får du skavsår så har du fel skor. :)
Alltså då menar jag fel passform, storlek eller vad det nu kan va.
En del kan få skavsår efter 10m och en del efter 2-3 mil..
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Gick på sörmlandsledens sämre sträckning 4,5mil med full stridspackning, ak5 plus spade och all mat för 5 dar på en eftermiddag.. + 1 mil på förmiddagen... Var mindre roligt...

Fast det var 99 det.. Inte så sugen på att göra om det idag....
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Leukoplast äger, använd tillsammans med compeed vid akuta skavsår.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Jag försökte gå 10 mil med packning tre dagar i rad. Den andra dagen kom vi bara 8, så då gav vi upp försöket. Det var rätt utslitande.

Sedan har jag gjort ett par bergsbestigningar på 40h utan sömn, vilket inte är lika jobbigt men ändå en prövning.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
cafer
Posts: 138
Joined: 2006-01-26 20:11:47
Location: Göteborg

Post by cafer »

nem wrote:Jag försökte gå 10 mil med packning tre dagar i rad. Den andra dagen kom vi bara 8, så då gav vi upp försöket. Det var rätt utslitande.
Gick ni på natten också? Noterade att den effektiva gångtiden för tio
mil landade på ca 16 timmar för mig, så man borde kunna ta en rätt
rejäl nattvila egentligen ... å andra sidan kan det vara dubbelt jävligt
att börja gå om man har varit still och stelnat till.
Pessimisten: Nu kan det bara inte BLI värre!
Optimisten: Joo då!

Kakmonstret: Athlon 64 3200+ * Asus A8N-VM CSM * 2x1024 MB Twinmos * Maxtor DM10 250 GB SATA II * Sonata II * Syncmaster 913N
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

cafer wrote:Gick ni på natten också? Noterade att den effektiva gångtiden för tio
mil landade på ca 16 timmar för mig, så man borde kunna ta en rätt
rejäl nattvila egentligen ... å andra sidan kan det vara dubbelt jävligt
att börja gå om man har varit still och stelnat till.
hehe Mjo, man stelnar till ganska rejält efter 10 mil! :D
Så länge man får sova ut några timmar så är det inga problem att gå långt, men ska man bara gå och gå utan sömn i 1-2 dygn så pallar inte kroppen länge.
Minns att under min lumpentid så hände det att sömn uteblev och det är inte alls roligt att gå i komatillstånd, humöret bara blir värre och så börjar man slarva med mat och dryck. Till slut så kollapsar man på ett eller annat sätt. :P
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

cafer wrote:Gick ni på natten också? Noterade att den effektiva gångtiden för tio
mil landade på ca 16 timmar för mig, så man borde kunna ta en rätt
rejäl nattvila egentligen ... å andra sidan kan det vara dubbelt jävligt
att börja gå om man har varit still och stelnat till.
Vi sov lite, men knappast någon rejäl nattvila.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Det är nästan bättre. Då hinner man inte sova tungt, och då känner man sig piggare och får lättare att ta sig till saker. Älskar den känslan.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Har nog aldrig tagit ut mig till max, dock tränar jag jag ganska hårt genom fotbollen. Pass 5 ggr i veckan minst, och ibland två ggr om dagen. Har hänt att jag tränat tre ggr om dagen. Visst är man ganska tröttkört, men man har inte tagit ut sig till max.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Om man kör fotboll i nån klubb så blir det alltid träningar/matcher väldigt ofta. En av anledningarna att jag slutade för länge sen.

En-två gånger i veckan rimliga tider var ok, men när de började hitta på matcher kl. 07:30 på söndag morgon så blev det för mycket.
User avatar
cafer
Posts: 138
Joined: 2006-01-26 20:11:47
Location: Göteborg

Post by cafer »

Jag gillade Göran Kropps förberedelser för turen till Himalaya(?) --
har för mig att han bodde i ett tält i ett grustag nånstans. Varje natt
ställde han väckarklockan på slump , och när den ringde skulle han ut
och springa -- har för mig att det var lika många kilometer som timmar
han fått sova. Och han kollade inte på klockan innan han somnade, så
han visste inte när han skulle bli väckt.

Ganska kreativt :)
Pessimisten: Nu kan det bara inte BLI värre!
Optimisten: Joo då!

Kakmonstret: Athlon 64 3200+ * Asus A8N-VM CSM * 2x1024 MB Twinmos * Maxtor DM10 250 GB SATA II * Sonata II * Syncmaster 913N
Retox
Posts: 1
Joined: 2006-06-17 16:39:13

Post by Retox »

Nja, jag gjorde soldatprovet i söndags. Uppväckta kl 2 på natten, sov från 4-6 ute i skogen. Kl 9 blev vi utkörda till ett ställa och där fick vi reda på att vi ska göra soldatprovet. 3 mil med stridsutrustning (stridsväst och stridspackning) och vapen. Gruppen (på ca 12 man) hade också ett pansarskott och en radio 180 att bära på (väger en del). Det bästa var att de blev den varmaste dagen på hela året, 28 grader och inte ett enda moln på himmeln :P

Eftersom vi inte visste något innan så hade jag ju självklart bytat känger 4 dagar innan och redan innan marschen fått skavsår så det var inte speciellt lyckat...
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

cafer wrote:Jag gillade Göran Kropps förberedelser för turen till Himalaya(?) --
har för mig att han bodde i ett tält i ett grustag nånstans. Varje natt
ställde han väckarklockan på slump , och när den ringde skulle han ut
och springa -- har för mig att det var lika många kilometer som timmar
han fått sova. Och han kollade inte på klockan innan han somnade, så
han visste inte när han skulle bli väckt.

Ganska kreativt :)
Om han inte kollade på klockan, hur visste han hur många kilometer han skulle springa?
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Klaar
Posts: 196
Joined: 2005-12-07 20:11:32

Post by Klaar »

Han kollade nog ungefär när han somnade men lät bli att titta på tidpunkten för larmet. Sedan när han vaknade fick han reda på den, subtraherade och sprang.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Springa genom Sverige på kortast tid? :p
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Jag var snorfull och skulle gå från kalmar till morsans hus, 3,2 mil ut i bushen, kan konstatera att jag nyktrade till på vägen, samtidigt som det blev kallt som fan runt kl 5 nån gång, detta var nog 2 månader sen nu... Men på slutet var jag riktigt trött och frusen, stannade flera gånger..
Kan inget om mycket
Post Reply