mozilla firefox eller Internet explorer

Avdelningen för webbrelaterad programmering och grafisk design.
saerman
Posts: 98
Joined: 2006-04-03 1:36:14
Location: Göteborg
Contact:

mozilla firefox eller Internet explorer

Post by saerman »

Vad är bäst mozilla firefox eller internet explorer? Vilken funkar bäst ?
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Personligen gillar jag Firefox. Snabbt, säkrare än IE (?), tabs.
saerman
Posts: 98
Joined: 2006-04-03 1:36:14
Location: Göteborg
Contact:

Post by saerman »

Okej är 1.5 den senaste versionen ?
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

saerman wrote:Okej är 1.5 den senaste versionen ?
1.5.0.4 för att vara exakt.

http://www.mozilla.com/firefox/
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Firefox här med! Snabbare, säkrare, mer stabil, bättre designad, mer användarvänlig.

När jag får en mac kommer jag nog att använda Camino.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Opera var riktigt bra ett tag och spöade Firefox, men nu kom 1.5.0.4 av Firefox och då gick jag tillbaka till det. Fungerar bättre nu än sist.
Mina förra firefox versioner krashade min PC hela tiden.

Dock så har "shiva" (dator2) bara IE6 än sålänge men det beror nog på lathet och ork :P
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Branstrom wrote:Firefox här med! Snabbare, säkrare, mer stabil, bättre designad, mer användarvänlig.

När jag får en mac kommer jag nog att använda Camino.
När jag hade en mac började jag också med Camino men eftersom jag redan var så van vid FF:s design/funktionalitet bytte jag till FF även på macen efter ett tag. Safari orkade jag bara med någon timme.
hej.
Adam4444
Posts: 79
Joined: 2006-06-15 11:37:59

Post by Adam4444 »

Firefox. Sjävlklart! Surfa utan tabs är en omöjlighet ju. Och så älskar jag temat Noia 2.0. Men det som gör FF så mycket bättre än IE är att FF följer standarderna och har bra CSS stöd vilket IE verkligen inte har i alla fall inte IE6.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Till Windows finns det bara en riktigt bra webbläsare; Opera! Firefox gör så gott den kan men kommer aldrig ikapp och framförallt är Opera snabbare på allt. (Titta på lite benchmarks!) Har man uppe många tabbar är skillnaden enorm.

På Mac OS använder jag Safari med saft för att få några av Operas funktioner då jag inte gillar att Operas UI skiljer sig så pass mycket från vanliga Cocoa & Carbon.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
Zhaozhou
Posts: 150
Joined: 2005-06-25 14:32:20
Contact:

Post by Zhaozhou »

Najze wrote:Personligen gillar jag Firefox. Snabbt, säkrare än IE (?), tabs.
Firefox är varken snabbare eller säkrare än IE, och tabbar kan man få genom extensions.
Men IE´s renderingsmotor är värdelös, så go for firefox.

Själv kör jag opera, nyaste betan :)
"Only after disaster can we be resurrected"
- Must be a level 8 issue.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

UnknownDeepness wrote:Firefox är varken snabbare eller säkrare än IE
Vilken som är snabbast är ju en upplevelsefråga, och beror även på hur kvick datorn är som man använder. Säkerheten är däremot dokumenterat högre i Firefox. Den har också säkerhetshål, men långt ifrån lika många och allvarliga. Och de täpps igen efter några dagar istället för en månad eller ett halvår.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Zhaozhou
Posts: 150
Joined: 2005-06-25 14:32:20
Contact:

Post by Zhaozhou »

Branstrom wrote:
UnknownDeepness wrote:Firefox är varken snabbare eller säkrare än IE
Vilken som är snabbast är ju en upplevelsefråga, och beror även på hur kvick datorn är som man använder. Säkerheten är däremot dokumenterat högre i Firefox. Den har också säkerhetshål, men långt ifrån lika många och allvarliga. Och de täpps igen efter några dagar istället för en månad eller ett halvår.
Firefox Myths wrote: Myth - "Firefox is Faster than Internet Explorer 6"

Reality - Internet Explorer 6.x is clearly faster than Firefox 1.x in 6 out of 7 measures of performance and is significantly faster from a cold start.

------

Myth - "Firefox is Secure"

Reality - Firefox is anything but Secure with multiple unpatched vulnerabilities allowing exposure of sensitive data to local users. You only need one vulnerability to be insecure. Since Firefox v1.x was released, users have been exposed to over 100 security vulnerabilities and counting.
Läste fel om säkerheten dock, IE är osäkrare. Jag blandade ihop Opera och IE.
Men om Firefox och IE körs "från scratch" (dvs noll extensions / cache / bokmärken / historik / allt annat som kan sega ner webbläsaren) och ska ladda samma sida, och cold start, så vinner IE.
"Only after disaster can we be resurrected"
- Must be a level 8 issue.
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

UnknownDeepness wrote:Men om Firefox och IE körs "från scratch" (dvs noll extensions / cache / bokmärken / historik / allt annat som kan sega ner webbläsaren) och ska ladda samma sida, och cold start, så vinner IE.
Cold start med IE är väl likvärdigt med avstängd dator... ? </troll>
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

derfian wrote:Cold start med IE är väl likvärdigt med avstängd dator... ? </troll>
Mycket sant, men det bryr ju inte användaren sig om.

Den tiondels sekunden extra Firefox tar att starta kan jag offra för de många bättre features och den användarvänlighet som Firefox erbjuder.

Med min dator upplever jag även att snabbheten hos renderingen av webbsidor är likvärdig IE. Med Firefox känns renderingen mer stabil och skalbar, men det är ju bara min egen upplevelse.

Däremot har Firefox lite problem med minneshanteringen fortfarande, även om det blivit bättre i senare versioner, men eftersom jag sällan har webbläsarfönstren öppna längre än några timmar, så märker jag aldrig några effekter av det.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
Zhaozhou
Posts: 150
Joined: 2005-06-25 14:32:20
Contact:

Post by Zhaozhou »

Branstrom wrote:Mycket sant, men det bryr ju inte användaren sig om.

Den tiondels sekunden extra Firefox tar att starta kan jag offra för de många bättre features och den användarvänlighet som Firefox erbjuder.

Med min dator upplever jag även att snabbheten hos renderingen av webbsidor är likvärdig IE. Med Firefox känns renderingen mer stabil och skalbar, men det är ju bara min egen upplevelse.

Däremot har Firefox lite problem med minneshanteringen fortfarande, även om det blivit bättre i senare versioner, men eftersom jag sällan har webbläsarfönstren öppna längre än några timmar, så märker jag aldrig några effekter av det.
As you said that, Firefox krashade. :P
Men ja, firefox är bra. Jag måste säga att det kommer tillfällen där jag måste svika mitt kära Opera för att se en websida korrekt (som vid vissa hex-color-mixers som jag brukar använda).

Men opera är ju så jäkla bra annars. :)
"Only after disaster can we be resurrected"
- Must be a level 8 issue.
Adam4444
Posts: 79
Joined: 2006-06-15 11:37:59

Post by Adam4444 »

Att dina sidor ser konsitga ut i Opera har inte med Opera att göra utan det är den som har gjort sidan som inte följer W3C stadarder. IE har sin egna standard och tyvärr finns det dom som följer den...
jalu
Posts: 6
Joined: 2006-07-20 22:39:16

Post by jalu »

Aol har gjort en bra browser som kan hittas på aol.com
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

UnknownDeepness wrote:
Branstrom wrote:
UnknownDeepness wrote:Firefox är varken snabbare eller säkrare än IE
Vilken som är snabbast är ju en upplevelsefråga, och beror även på hur kvick datorn är som man använder. Säkerheten är däremot dokumenterat högre i Firefox. Den har också säkerhetshål, men långt ifrån lika många och allvarliga. Och de täpps igen efter några dagar istället för en månad eller ett halvår.
Firefox Myths wrote: Myth - "Firefox is Faster than Internet Explorer 6"

Reality - Internet Explorer 6.x is clearly faster than Firefox 1.x in 6 out of 7 measures of performance and is significantly faster from a cold start.

------

Myth - "Firefox is Secure"

Reality - Firefox is anything but Secure with multiple unpatched vulnerabilities allowing exposure of sensitive data to local users. You only need one vulnerability to be insecure. Since Firefox v1.x was released, users have been exposed to over 100 security vulnerabilities and counting.
Läste fel om säkerheten dock, IE är osäkrare. Jag blandade ihop Opera och IE.
Men om Firefox och IE körs "från scratch" (dvs noll extensions / cache / bokmärken / historik / allt annat som kan sega ner webbläsaren) och ska ladda samma sida, och cold start, så vinner IE.
Och vet du varför? Därför att IE laddas in i minnet när datorn startar, och därför är "precachad", och därför laddas snabbare. Man kan jämnföra det med att en löpare får starta 10 m längre fram än en annan.

Detta kan man ju motverka med att lägga in en preloader, dock gillar jag inte den riktigt, jag har inte så brått att jag inte kan vänta nån extra sekund...
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Adam4444 wrote:Att dina sidor ser konsitga ut i Opera har inte med Opera att göra utan det är den som har gjort sidan som inte följer W3C stadarder. IE har sin egna standard och tyvärr finns det dom som följer den...
Klart folk följer den, störst tros vara bäst...
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Jag kør Netscape vilket alla på ircen - førutom några ældre - tycker att jag kør en gammal weblæsare, men netscape ær precis lika bra som firefox, den har tom en liten ruta dær man kan vælja om man vill visa sidan som internet explorer visar den eller som firefox visar den. Netscape ær byggd på samma grund som firefox och har ungefær samma features, så jag tycker att man kan køra Netscape, den førsta webblæsaren. (Ja, den har också tabs, men kan ha øver 50tabbar øppna samtidigt, provade.)

Peace out
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

FireFox är helt klart en trevlig browser. Jag använder visserligen Safari, men det är mest för att jag gillar RSS-läsaren och (framförallt) för att jag är fast i tangentbordskommandona.

Kan jag inte växla mellan mina tabbar med cmd+shift+pil blir jag alldeles vilsen.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Re: mozilla firefox eller Internet explorer

Post by lither »

saerman wrote:Vad är bäst mozilla firefox eller internet explorer? Vilken funkar bäst ?
Opera är också en given kandidat.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Använde Opera ett tag och gillade den väldigt mycket, men var tyvär tvungen att byta tillbaka till Firefox då några av mina favorithemsidor inte kunde visas korrekt.
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Jag kör mest firefox, konqueror hade varit en kandidat om flash stödet hade varit bättre.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: mozilla firefox eller Internet explorer

Post by HLC »

lither wrote:Opera är också en given kandidat.
Jo, speciellt nian fungerar bra tycker jag, nu träffar jag ytterst sällan på problem längre. Jag kan inte specificera varför jag tycker bättre om Opera än firefox dock, det är bara något.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Post Reply