Apple värre än Microsoft? - oskäliga priser

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

fisk wrote:
lither wrote:Jag var seriös i mitt svar om att du var unik. Sen att jag kryddade det med en sektion ur "Korven" framgick tydligen inte. Blir du alltid såhär hetsk mitt på natten?

Jag förstod att jag inte skulle få några "ja"-svar på min fråga, så fort jag funderat lite på det. De som svarar "nej" skulle antingen vara AngryTino och/eller någon annan, antagligen bara en. Jag kan garantera att det är flera som läst mitt inlägg och svarat "ja" inombords, men struntat i att skriva det.
Du gör ett kardinalmisstag i det att du menar dig förstå vad människor gör, tycker och tänker. Vi kan bara förstå oss själva, och oftast dömer vi andra efter hur vi själva är ...
Är detta dina egna hypoteser?

Den andra delen (jag lämnar garanterat-delen åt sidan tills vidare) mitt senaste inlägg bestod av en förklaring av ett antagande som jag hade gjort. Att du kallar det för ett kardinalfel är endast absurt. Lika mycket som det är en vanemässig mänsklig handling är det en rättighet som du inte kan ta ifrån någon.
fisk wrote:... och våra domar av andra reflekterar oftast detta, och hypoteser kring hur andra 'garanterat svarar inombords' är ett prekärt sätt att grunda sin verklighetsbild på.
Att använda garanterat som ordval var ett misstag från min sida.

Jag är av den typen att jag skapar fördomar - ett ord med alldeles för negativ klang - vid första ögonkast. Dessa håller jag dock till mig själv tills jag skapat en någorlunda bra uppfattning om personen i fråga.
Samma sak gäller på 64bits forum, eller alla andra forum för den delen på nätet, med en rad medlemmar. Att det inte motsvarar vad som är sant har inte med saken att göra. Då får jag bli rättad och stå för klavertrampet, om det är av en större art.
Men i detta fall var det ett antagande om hela forumfolket, där jag är bombsäker på att någon svarat ja på frågan gällande märkeskläder. Om så är fallet kan ingen av oss bevisa, men jag står likt förbannat för den åsikten. Ett mänskligt antagande, satt i ord, helt enkelt.

För övrigt har vår off topic-båt seglat lite för långt ut. Vi kan fortsätta via IM/PM.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

lither wrote:Att använda garanterat som ordval var ett misstag från min sida.

(...)

ett antagande om hela forumfolket, där jag är bombsäker på att någon svarat ja på frågan
"Jag kan garantera att flera" är inte mer olämpligt än "jag är bombsäker på att någon", om det nu skulle vara olämpligt på något vis. Det är ett antagande precis som du säger. Och det handlar inte direkt om smutskastning eller personangrepp.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Branstrom wrote:
lither wrote:Att använda garanterat som ordval var ett misstag från min sida.

(...)

ett antagande om hela forumfolket, där jag är bombsäker på att någon svarat ja på frågan
"Jag kan garantera att flera" är inte mer olämpligt än "jag är bombsäker på att någon", om det nu skulle vara olämpligt på något vis. Det är ett antagande precis som du säger. Och det handlar inte direkt om smutskastning eller personangrepp.
Garanterat är något jag riktar mot andra. Att vara bombsäker är att hålla åsikten för mig själv. Jag hoppas att fisk förstår.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
Post Reply