kan nån Klocka en Duron 1.3 ghz?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
mygan
Posts: 11
Joined: 2006-06-23 20:34:19
Location: Mamma
Contact:

kan nån Klocka en Duron 1.3 ghz?

Post by mygan »

nån som vet hur kan klockar en Amd duron 1.3 ghz proccesor?
vill järna veta :D
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
slackarn
Posts: 68
Joined: 2004-10-02 19:31:33
Location: slackarn@gmail.com

Post by slackarn »

Finns lite olika sätt som står ovan bästa sättet är att söka mer information i ämnet.
Är det en märkes konfigurerad dator?
Enklast klocka via programm sök den infon på swec.
Kör du med 100 mhz sdram kan du nog peta in 133 mhz kör du rambus eller tom ddr på plankan, kanske en upplåsning av multiplern funka om den nu strular för dig gör den det?

Enklaste är att du kanske byter till en brättre planka till din cpu till att börja med tror den kan stödja ddr med lite tur inte säker sök i google, sedan är frågan hur varm är cpu'n ifråga.
Är den kall kan du klocka mer just en kall duron kommer du få bra hög frekvens på men rätt klent med cache har den ju.
Sedan kommer kruxet nu sitter du med din 2,0 eller 2,3 kanske ännu högre duron även i luft kan jag tänka ::) vad ska du göra nu då?
Skulle vilja säga att du nog inte kommer få så skön spel upplevelse med den där ändå, kanske att i en dual eller quad formation i unix kanske kan driva en spelserver med lite lagg ifrån servern ändå.
Sälj den där datorkonfigurationen bit för bit om den nu är den enda du har, sorry du råkade få tag i fel grejer.Du får nog 500 - 700 med lite tur som hel dator är det max 400 - 500:- beror dock på grafikkortet.Men varför offrade någon ett säg geforce 3 eller 4 på den där apparaten.
Men med ett riva tnt ultra så är den über surf javaspels dator ;D
Bjuder fan 450:- för den om du vill take it or leave it, PM'a om du är intresserad.Så kan du ta dem 450 och lägga 1000:- ytterliggare på en bättre dator det kan du nog hitta och tips finns det inflation av härinne på en athlon.
Varför inte en amd barton 2500+ hel dator kan du nog finna för omkring
1500 - 2000 kanske lägre, med något mx graffekort.
Denna datorkonfiguration kan du enklare överklocka högt om cpun'n är ifrån 2003 öppen multipler :D hela gapet öppet, dessutom kommer du med rätt planka åtminstone få bra upplevelser i tex olika spel som Far cry, doom3 med stöd för agp x 8 troligtvis på en gammal planka, kan du uppgradera grafikkorten som nu bara blir billigare och billigare till agp.Nu har du stora möjligheter att inte bara surfa utan spela all sköns spel i några år framåt med relativt goda egenskaper i spel.

Klart som en skön sufr dator och inget annat än just detta tycker jag duron endast duger till, faktiskt den klenaste av alla kärnor som finns men vassaste klocket ;D inte att föringa.

Så det finns olika sätt att nå sitt resultat, pinmodda
(vet inte om det behövs på en duron dock ) eller knäcka L cache bryggor om det behövs.Eller gå in och testa lite i sitt bios till att börja med, läs på trådar i swec eller sök i google dem har spaltmeter där.

Enklast att få frågor som går att leverera vettiga svar på, nu ska jag vara lite ful ;D
När du går in i en skoaffär säger du bara att du vill ha ett par skor då, ungefär så är din fråga.Så sök informationen, lite mer kött på benen bör man ha ::) Minns med tillförsikt mina bittra svar i alla forum som fanns när jag var sådan här nub ;)
Antigen skiter du i detta inlägg & skiter i klocka din duron ett endaste dyft eller så blir du arg och ska visa dig kaxig och ska minnsan visa mig senare vad jag är för en jävla tölp, vaa.Svara dig så, får man det, får man :[
Om det inte var din enda dator behövde du inte läsa detta inlägg i denna tråden, då ber jag lite om ursäkt *harkel*, *host* så ingen nu hörde detta
slackarn = x & ·2 taaa daaaa
mygan
Posts: 11
Joined: 2006-06-23 20:34:19
Location: Mamma
Contact:

Post by mygan »

ok...detta är inte min enda dator utan bara en som jag ska sälja å tänkte fixa den lite innan :P så jag ska alltså INTE klocka den? jag förstår tack endå
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Eftersom det är med moderkortet du utför överklockningen är din fråga mer hur man överklockar med ditt moderkort (som du inte specificerat).
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply