Israels attack mot Gaza

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Skrämande många här som är för krigsbrott och folkmord. Mycket intressant. Ni (Invoker, Fenix, enix, Gnuet) som är för det kanske kan starta en liten terr... gerilla rörelse och jobba på att skaffa kärnvapen.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Eruku wrote:Skrämande många här som är för krigsbrott och folkmord. Mycket intressant. Ni (Invoker, Fenix, enix, Gnuet) som är för det kanske kan starta en liten terr... gerilla rörelse och jobba på att skaffa kärnvapen.
Jag tror det reflekterar omvärldens uppgivenhet ärligt talat. Krigsbrotten och folkmorden sker på båda sidor, och konflikten har pågått sedan 50-talet. Att palestinierna och israelerna kan lösa något är uppgivet, hopplöst, och det är flertalet större hjärnor än våra som försökt lösa situationen, och misslyckats fatalt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Vad finns det som säger att konflikten ens behöver lösas, vare sig med långvarig fred eller med kärnvapen?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

Jo, det må vara ett sätt att vissa sin hopplöshet på. För man kan inte allvarligt tro att mörda männskor är lösningen på problemet. Förstår mig inte på folk som skriver saker de inte menar.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

TinyTeeth wrote:Vad finns det som säger att konflikten ens behöver lösas, vare sig med långvarig fred eller med kärnvapen?
Ja, det skulle väll vara dom humanitära aspekterna. Det är väldigt många människor som påverkas av konflikten.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Eruku wrote:Förstår mig inte på folk som skriver saker de inte menar.
Internet, halv-anonymitet, och uttråkan.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Invoker
Posts: 767
Joined: 2004-09-06 19:13:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Invoker »

fisk wrote:Internet, halv-anonymitet, och uttråkan.
What he said.

Tror inte dom kommer att lösa sina problem där nere någonsin.
AMD Athlon XP 3000+ | 2xSeagate Barracuda | HIS Excalibur X800 Pro 256 Mb ICE-Q II | ND-2500A | Corsair 2x512
”Jag använder sunt förnuft när jag slår på "köra som en idiot"-läge.” - borz
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Big_Bird wrote:De kan få meta om de övervakas av ansvarskännande vuxna.
Som Bush då...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Marcus.Wallen wrote:
Big_Bird wrote:De kan få meta om de övervakas av ansvarskännande vuxna.
Som Bush då...
Helst någon som förstår hur kroken fungerar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ghlargh wrote:Undrar om WW3 börjar närma sig eller om USA kommer och plattar till Israel också. Inte för att dessa alternativ utesluter varandra.
Lär knappast hända då USA och Israel tycks ha en mycket bra relation.
Sen har Israel säkert en 300-400 atombomber. Israel är en av de ledande i världen på att utveckla teknik för att ta kål på andra.

En intressant detalj förövrigt, dock lite off-topic är att USA har 9,960 nukes, varav 5,735 är aktiva. (källa)
Ryssland har 16,000 varav 5,830 är aktiva. (källa)
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Moonsky wrote:Lär knappast hända då USA och Israel tycks ha en mycket bra relation.
Sen har Israel säkert en 300-400 atombomber. Israel är en av de ledande i världen på att utveckla teknik för att ta kål på andra.

En intressant detalj förövrigt, dock lite off-topic är att USA har 9,960 nukes, varav 5,735 är aktiva. (källa)
Ryssland har 16,000 varav 5,830 är aktiva. (källa)
Sant är att USA aldrig skulle överge israelerna. Det är ungefär lika troligt som att Sverige skulle invadera Norge. Globalt sett så sitter Israler på mycket pengar och stora tillgångar samt är ledande inom flera teknologiska grenar. De har dessutom en mycket kraftig militärapparat som enkelt skulle kunna krossa allt motstånd som finns i regionen (ej allierat sådant alltså).
Och visst, de har kärnvapen men de gör inte mycket nytta i den här konflikten, för vem vill spränga sådana på sin bakgård? Kärnvapen i mellanöstern är knappast någon hit bla. då radioaktiv sand skulle kunna spridas till Europa och andra delar av världen, för att inte nämna alla andra konsekvenser...

USA och Rysslands kärnvapenlager är relativt ointressant. Vi vet alla att de båda länderna skulle kunna utplåna varandra om de så ville. Och oavsett hur många stridsspetsar man tillintetgör så finns tekniken och materialen för att om nöden så kräver tillverka tusentals nya ännu kraftigare på relativt kort tid. Ett land med bara tio eller ett kärnvapen är minst lika farligt som ett med 5000.
Till exempel så skulle Sverige kunna åstadkomma mer skada och mer dödsoffer med ett kärnvapen mot USA än vad USA skulle kunna göra om de så eldade upp varenda grässtrå i hela Sverige. (Tänk New York...)
Sedan så handlar det om mer än bara antal vilken slagkraft man har. Vad har tex. vapnen för sprängverkan, hur många missiler/bombplan har man samt hur många kärnvapen kan man få iväg under en bestämd period. Även om tex. RYssland har några fler kärnvapen än USA så tror jag att USAs slagkraft skulle vara mer effektiv. Konventionell bombning av missilbaserna är tex ett område där USA är överlägset.

Men tillbaka on topic.
Bäst vore väl att förflygga alla palestinierna till andra arabländer och göra palestiniernas nuvarande områden israeliska. Kanske är det det som Israel hoppas på med tanke på att de snart bombat sönder all offentlig infrastruktur som finns i Gaza. Och att bomba inrikesdepartementet som de nu har gjort kan väl knappast få deras soldat frigiven.

Jag är mycket kritisk till Israel och deras metoder, men hoppas ändå att de så småningom lyckas driva alla palestinier bort från området samtidigt som något angränsande land erbjuder lite ökenområde. Bäst vore väl kanske om FN kunde ordna det. På så sätt kan muslimerna leva i frid tillsammans i sin öken utan att störas av israelernas gröna trädgårdar.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

XitArS wrote:Men tillbaka on topic.
Bäst vore väl att förflygga alla palestinierna till andra arabländer och göra palestiniernas nuvarande områden israeliska. Kanske är det det som Israel hoppas på med tanke på att de snart bombat sönder all offentlig infrastruktur som finns i Gaza. Och att bomba inrikesdepartementet som de nu har gjort kan väl knappast få deras soldat frigiven.
Bäst vore väl om Israels regim och folk kunde agera lite vuxet och erkänna de gränser för staten Israel som gällde 1948.
Sen får man sätt press på palestinierna och arabgrannarna att respektera dessa.
Att ge Israel rätten att själv bestämma sina gränser med vapenmakt är att sätta ett rätt så dåligt exempel.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:Expansioner?

Det är inte en operation för territoriell erövring som pågår.
Tidigare expansioner, samt upprätthållandet av dessa.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Eruku wrote:Ja, det skulle väll vara dom humanitära aspekterna. Det är väldigt många människor som påverkas av konflikten.
Ja, fast de är främst förlagda till Israel och Palestina samt den närmaste omgivningen.
Life's a joke, yuk it up.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Big_Bird wrote:
XitArS wrote:Men tillbaka on topic.
Bäst vore väl att förflygga alla palestinierna till andra arabländer och göra palestiniernas nuvarande områden israeliska. Kanske är det det som Israel hoppas på med tanke på att de snart bombat sönder all offentlig infrastruktur som finns i Gaza. Och att bomba inrikesdepartementet som de nu har gjort kan väl knappast få deras soldat frigiven.
Bäst vore väl om Israels regim och folk kunde agera lite vuxet och erkänna de gränser för staten Israel som gällde 1948.
Sen får man sätt press på palestinierna och arabgrannarna att respektera dessa.
Att ge Israel rätten att själv bestämma sina gränser med vapenmakt är att sätta ett rätt så dåligt exempel.
Jaha, så Israelerna ska bara få ta över palestiniernas område och deportera bort dessa från sitt eget land och jord. Helt otroligt tycker jag.
x-axeln vs y-axeln
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Nu äcklar du genom att inte läsa vad du själv citerar igen.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

TinyTeeth wrote:
Eruku wrote:Ja, det skulle väll vara dom humanitära aspekterna. Det är väldigt många människor som påverkas av konflikten.
Ja, fast de är främst förlagda till Israel och Palestina samt den närmaste omgivningen.
Låter nästan som du menar att de är mindre värda.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Varför släppa en bomb när de löser det så bra själva?
Låt darwin ta hand om dem. Jag är själv utled på rubrikerna. Låt dem självdö.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Nej men vad gör dem mer värda än de förtio gånger fler människor som samtidigt lider av svält i NordKorea Eruku? Relativt till världen sätt är det inte "många" människor som påverkas, relativt till Sverige måhända.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Post by Eruku »

HLC wrote:Nej men vad gör dem mer värda än de förtio gånger fler människor som samtidigt lider av svält i NordKorea Eruku? Relativt till världen sätt är det inte "många" människor som påverkas, relativt till Sverige måhända.
TinyTeeth frågande varför konfikten ens behövde lösas, mitt svar var eftersom folk lider. Jag har inte sagt något om människor ska svälta i Nordkorea.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Det är inte det att vissa här inte har en poäng, men kan vi snälla sluta med "bomba de där svartsk... eh, arabterna!!! ;D;D"-kommentarerna? Jag vet att det är svårt när man är femton år, men bitches please, bara lägg av.

Jag tänker inte ens diskutera konflikten i fråga, det är hopplöst och vi vet alla om det. Det handlar ju egentligen inte så mycket om Palestina vs. Israel som USA vs. FN och mänskliga rättigheter. Tyvärr har USA lite mer pengar än de mänskliga rättigheterna.
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Eruku wrote:Låter nästan som du menar att de är mindre värda.
Nej. Jag vill helst inte gå in i någon långrandig filosofisk diskussion just nu, men ingen människa är bättre än någon annan eftersom det skulle innebära att varje människa har ett syfte som vederbörande fyller bättre än andra, ungefär som en låda eller en hårddisk. Det finns inget som tyder på att något sådant syfte finns. Däremot är det möjligt att dessa människor har olika värde. Jag är inte så insatt i vare sig det palestinska eller det israeliska samhället men jag får intrycket av att israeler har en mer omfattande uppsättning rättigheter garanterade dem än palestinierna av respektive regeringar, vilket man kan beklaga men är mycket svårt att göra någonting åt i dagsläget, och som också för oss till nästa punkt och vad jag egentligen menade:

Vad jag menar är att konflikten är så långt bort - inte bara geografiskt - att jag undrar vad som egentligen skulle motivera människor här att göra någonting åt den, vilket ändå verkar vara diskussionens själva utgångspunkt.

För övrigt måste jag hålla med lillis om att "En som såg ut som dom som bor där råna mig en gång så jag tycer usa ska komma och kärnbomba dom"-kommentarerna bara känns väldigt dumma.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

lillis wrote:Det är inte det att vissa här inte har en poäng, men kan vi snälla sluta med "bomba de där svartsk... eh, arabterna!!! ;D;D"-kommentarerna? Jag vet att det är svårt när man är femton år, men bitches please, bara lägg av.

Jag tänker inte ens diskutera konflikten i fråga, det är hopplöst och vi vet alla om det. Det handlar ju egentligen inte så mycket om Palestina vs. Israel som USA vs. FN och mänskliga rättigheter. Tyvärr har USA lite mer pengar än de mänskliga rättigheterna.
Jag tror att även om det låter direkt oseriöst ser många det som en lösning till mindre oro och problem i världen. Den (vridna) syn vi har på området är att det i stort sett endast består av skäggiga män med kalasjnikov, bomber innanför jackan och stort helskägg. De dödar varandra så fort de ser någon med annan tro eller som inte tycker identiskt med dem själva.
Med sådana fördomar känns inte ekvalensen med dödsstraff av mördare och våldtäktsmän särskilt långt borta.

Med en mer objektiv syn blir det genast naivt, men tillför de som inte infattas av fördomen något särskilt?

Personligen skulle jag gärna se att det var ingemansland istället för en ständig diskussion om vems land det är.

Inte vill du väl ha en skäggig man som slänger bomber i din brevlåda?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Andrej wrote:Tidigare expansioner, samt upprätthållandet av dessa.
Du menar som när Israel gav tillbaka gazaremsan?

Israel har gett tillbaka det mesta territorium som de ockuperat.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:
Andrej wrote:Tidigare expansioner, samt upprätthållandet av dessa.
Du menar som när Israel gav tillbaka gazaremsan?

Israel har gett tillbaka det mesta territorium som de ockuperat.
fisk, låt mig ställa en retorisk fråga som borde förklara min åsikt.

Ockuperar Israel mer eller mindre mark i dagsläget än vad Israel gjorde före sin väpnade expansion '67?
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply