Fotbolls-VM

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

chrono wrote:Alla mina favoritlag har åkt ut nu: Sverige, Argentina och Brasilien... hehe.

Får hoppas på Portugal eller Italien för jag ogillar verkligen Tyskarna. :-/
Själsfrände!

Andrej: 9:e juli.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

phonak wrote:
egar wrote:Eh va? Vilka konstigheter såg du i den matchen? Rooney får sitt röda kort för att han säger något olämpligt till domaren eller någon portugis. Inget problem med det. Men hans kastrering var inte direkt snäll.
konstigheter fanns det många av..
Jag har sett situtionen så du behöver inte berätta hur det gick till för mig. Visst är det klantigt men inget rött kort i en VM kvartsfinal.
Attacken på Cristiano Ronaldo till exempel gav inte ett rött kort i matchen innan. Och det var en av de brutalaste tacklingarna jag har sett !

Hoppas Frankrike vinner VM !
Beror ju hur var och en knyter ordet konstigheter till handlingen.
Konstigheter kan man finna var och när som hellst. :P
Men, hur som hellst så verkar det ju vara en helt korrekt bedömning att ge Rooney det röda. Det va ju inte så att det protesterats nämvärt över domslutet.
Så många fula ord han häver ur sig under en match så är det inte helt lätt för oss som sitter bredvid att veta hur många gånger han tex muntligen varnats tidigare under matchen.
Men, det kan ju vara så att det bara behövdes en ful stämpling och knuff på Ronaldo oxå.
hur som hellst så får England skylla sig själva.
Fram till straffarna så var det fifty fifty om vem som skulle ta hem matchen trots England spelade med 10 man. Portugal var inte bra.
Sen så att bränner England 3(!!!) av 5 straffar i en VM-kvartsfinal. Ok två av straffmissarna va riktigt bra räddningar, men ändå.
Knappast skandal att England inte gick vidare.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Anzy wrote:Sen så att bränner England 3(!!!) av 5 straffar i en VM-kvartsfinal. Ok två av straffmissarna va riktigt bra räddningar, men ändå.
"Men ändå" måste vara den värsta ursäkten som finns. Men ändå vadå? Det var två bra räddningar, särskilt den sista. Vad vill du ha sagt?
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

phonak wrote:Attacken på Cristiano Ronaldo till exempel gav inte ett rött kort i matchen innan. Och det var en av de brutalaste tacklingarna jag har sett !
Missade du också attacken mot Arjen Robben?

Och Rooney fick inte rött kort för kastreringen utan för något han sa till domaren eller någon portugis.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Ijey
Posts: 522
Joined: 2005-03-16 10:42:45
Location: Göteborg

Post by Ijey »

Tackling mot Robben var värre än den som Christiano Ronaldo blev utsatt för. Full fart, dobbar fram rätt i bröstkorgen på Robben.
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Min åsikt är att det är skandal att England inte gick vidare, ja !

(det var tackligen på Robben jag menade, sry)
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

lither wrote:Andrej: 9:e juli.
Tack!
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Det känns lite som att VM är över nu, inte några fräscha lag kvar. Bara lag som är sviniga, med Portugal och Italien i topp tättfölja av Tyskland. Känns som att man får heja lite på Frankrike, men de har inte spelat speciellt bra fotboll under turneringen vilket gör att allting känns tråkigt.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

Sviniga? Det skulle vara Tyskland och Frankrike i så fall. Italien har fotbollspelare i absolut världselit på alla positioner och jag är rätt säker på att deras individuella spelarkvalitet kommer vara avgörande mot lagmaskinen Tyskland. Förvisso trodde jag det om Argentina också och det blev ju inte riktigt så, bollen är ju rund, som man säger.

Portugal tyckar jag spelar fin fotboll, visst förekommer det skit, men överlag tycker jag det är en glad och kreativ fotboll som Deco & co bjuder på, speciellt om man jämför med ett lag som Tyskland som bara lägger långbollar.

Jag hoppas att Italien och Portugal går till final, men om min tippartrend håller i sig blir det nog Frankrike och Tyskland.

Vi får väl se helt enkelt! ;)
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Frankrike har spelat bäst fotboll de sista matcherna. Att slå ut ett otroligt starkt Spanien trodde jag aldrig att de skulle mäkta med. Och att slå ut Brasilien är också en fin skalp, även om brassarna inte spelade toppfotboll. De tar ena finalplatsen.

Tyskland håller jag som tvåa. Deras unga hungriga spelare i en mix med de lite rutinerade blir ett underbart lag, som jag tror kommer räcka fram till en final. Att de sedan slog ut laget jag höll som favoriter till VM guldet nämligen Argentina är bara ännu ett tecken på deras styrka. Har Klose en bra dag kan dom lika gärna vinna VM, så bra form är han i.

Portugal har spelat bra. Dock var dom svaga senast mot England, men iofs hade dom Deco avstängd. Men vill dom gå vidare måste alla spelare höja sig flera snäpp.

Italien vet man aldrig så mycket om. Dom kan spela underbar fotboll ena matchen, för att sedan vara hur dåliga som helst. Har haft en hel del tur i lottningarna och i matchen mot Australien var dom antagligen sekunder ifrån att åka på däng. Och utan en världsstjärna som Totti ur form tror jag inte det kommer gå hela vägen..

Mitt finaltips: Frankrike - Tyskland, 1-1 efter full tid. Lehman avgör till Tysklands fördel genom att rädda två straffar.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

lither wrote:
Anzy wrote:Sen så att bränner England 3(!!!) av 5 straffar i en VM-kvartsfinal. Ok två av straffmissarna va riktigt bra räddningar, men ändå.
"Men ändå" måste vara den värsta ursäkten som finns. Men ändå vadå? Det var två bra räddningar, särskilt den sista. Vad vill du ha sagt?
Ganska glasklart vad jag vill ha sagt...tycker då jag.
Jag vill iaf fall ha sagt att oavsett räddning eller ej, en straff som inte går i mål är alltid en dålig straff.
Alltså 3 styckna dåliga straffar av 5 möjliga i en VM match är fan inte bra!
Men, man kan ju inte begära så mycket av dom heller.. :-[
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Vad tror ni om ikväll då?
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Motvilligt tror jag Italien tar hem det, någon sorts straff eller frispark någonstanns i andra halvlek, kanske två. 1 - 0 till Italien således.

[edit]Ojdå, kommer vissa lida av trötthet till följd av sömnproblem i matchen kanske?[/edit]
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Jag hoppas på Italien, tror på Tyskland.
Blir det straffar behöver de inte ens slås, Tyskland kommer att ta hem dem hur lugnt som helst. Italien har inte fem Totti.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

HEJA ITALIEN!!!!!!!!!
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Själv tycker jag inte att tyskland är värda att gå vidare pga "dåliga" domare.Men dom är duktiga.

HEJA ITALIEN!!!!!!!!
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

Värdlandet har alltid gått långt. Den enda gången värdlandet inte gått vidare från gruppspelet är Spanien 1982 (tror att det var 82). Förra VM gick ju Sydkorea alldeles för långt och fick många tokiga domslut i sin väg.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Hoppas tyskland vinner. De är värda det.
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

YES!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ITALIEN !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!YES

LOSERS=TYSKLAND ;D ;D ;D

fan vilka damp man fick JAHH!!
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Jag fick en känsla precis innan hörnan skulle läggas, "det är nu det händer"... Det var något i luften.

Sista målet var iskallt upplagt och ditpetat, hur snyggt som helst.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Aja...
Men det var en väldigt bra match, tycker inte alls att Italien var så överlägsna som alla säger att de är. Bra match. Får hoppas tyskland tar brons i stället då...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Hade det inte varit för allt Italien sysslar med som inte har med fotboll att göra hade de kanske varit värda segern.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Mjo, med undantaget att Italien spelade förvånandsvärt offensivt genom hela kampen blev den mer eller mindre precis som jag förväntat mig.

Dommaren la ribban högt för kort och frispark, något som jag tycker är bra emot lag som dessa två då de båda verkar lida av benskörhet, förvirrelse, lågt blodtryck och annat som gör att de verkar ha svårt att bestämma sig för vilket ben det gör ont i när de ramlar efter en tackling.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
criscros
Posts: 787
Joined: 2005-01-20 15:34:58

Post by criscros »

Alltså jag själv tycker att tyskland lirade grymt bra denna match och alla andra MEN dom har fått så mycket hjälp från "köpta" domare och hemmaplan. Jag satt å kolla på hela matchen. Jag trodde det skulle bli straffar och italien förlorar.....men så händer något jag kände på mig redan vid början av andra halvlek......MÅL!!!!.......!!!!:D:D:D
Pentium D 930 3ghz 2x512mb xms5400 seagate 7200.10 250gb ESC 19-a SLI xe msi7600gt
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

wille wrote:Hade det inte varit för allt Italien sysslar med som inte har med fotboll att göra hade de kanske varit värda segern.
Hade det varit skönare om Ballack dundrat in den avgörande straffen? Du vet den Ballack som tog sig för ansiktet och ramla ihop efter en tackling från Iaquinta som tog i maghöjd, en Henry-Puyol fast den blev inte avgörande så då orkar inte folk bry sig.
Eller kanske Podolski som föll ihop tre gånger första 5 minuterna som ett korthus så fort någon rörde vid honom.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

lither wrote:Hade det varit skönare om Ballack dundrat in den avgörande straffen? Du vet den Ballack som tog sig för ansiktet och ramla ihop efter en tackling från Iaquinta som tog i maghöjd, en Henry-Puyol fast den blev inte avgörande så då orkar inte folk bry sig.
Eller kanske Podolski som föll ihop tre gånger första 5 minuterna som ett korthus så fort någon rörde vid honom.
Det finns rötägg i varje lag. Men italien sätter i system att falla lätt vid beröring. Angående tackligen på ballack, så var situationen frispark ändå, då Iaquinta går på kropp istället för boll, som ballack söker. Varför han tar sig för ansiktet, det vet jag inte.

Som svar på din fråga: Ja det hade varit skönare. För då vet jag att åtminstone 80% av laget förtjänar vinsten. I italiens fall tror jag bara att det finns en eller ett fåtal spelare som inte lägger sig och lipar för minsta lilla (för mycket moderlig kärlek, vem vet?), Gatusso är en av dom.

För övrigt anser jag att Robert Pärlskog inte borde få kommentera annat än bortglömda division 5 matcher.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
Post Reply