Uppdrag: Billigt och snabbt färdmedel till jobbet

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag valde att köpa en bil som skulle vara så billig som möjligt
en mercedes 190e 2.0 -88

på den betalar jag halv försäkring 2014 kr per år
skatten kommer jag billigt undan på och ligger på 1300kr per år
den drar ca 0.7 l milen vilket är billigt

reservdelar får jag tag på billigt genom en bekant

men ändå blir det mycket dyrare än en moppe men som sagt så är en bil mycket trevligare att brumma runt i än en moppe :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
mdc
Posts: 44
Joined: 2004-01-16 21:10:34

Post by mdc »

elvenman wrote:
mdc wrote:vad skulle det gå på sammanlagt med försäkring och allt (förutom bensin då - vad drar dom föresten?) , länka gärna till någon annons.
Det beror mycket på bilen, men som oftast har du väl ca 1 000-2 000:- i bilskatt (om du inte hittar en bil äldre än 30 år, som är skattebefriad och besiktning vartannat år), 300:- i besktningsavgift, försäkringen kan diffa en del (dels hur "häftig" bilen är, mellan de olika bolagen, var du bor, hur långt du åker per år, hur gammal försäkringstagaren är osv) men den kan väl hamna på minst lika mycket som skatten (även om den bara är trafikfikförsäkrad). Men överlag som är en bil dyr att ha i drift, men nödvändig där man inte kan kollektivtrafika. Iofs kan du väl dra av resekostnader över ett visst antal tusen per år.

Min bil (en golf VR6 -93) kostar ca 7900:- (bilskatt 1600:-, bes 300:-, försäkring 6000:-) i fasta kostnader per år, och då tillkommer delar och service (däck, slitdelar, olja osv) samt det viktigaste bensin vilket på min kärra inte är några svårigheter att komma över 1L/mil (jag brukar ha en medelkostnad på bensin på ca 1 000:- i månaden).

Jag skulle tippa på att en moppe skulle vara det bästa alternativet (även om det kan bli tråkigt vid dåligt väder).
det är sant, men väljer jag bara en som är besiktigad och skattad redan så är dem två kostnaderna borta, då återstår trafikförsäkringen (som min mamma får äga - därmed mkt billigare) och sen bensinkostnaden...många småbilar drar 0.5l/milen. skulle en moped vara bättre än det också i slutändan menar ni?
argh, svårt att bestämma mig.
länka gärna till någon moppe som ni tycker verkar bra -..har aldrig ägt någon..eu-moppar verkar ju lite bättre - nån scooter eller något...men dom kostar ju väldigt mkt verkar det som? dom kommer väl upp i 70km/h ändå va?
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

En moppe är ALLTID billigare i slutändan än en bil, även om du tar den absolut billigaste bilen.

Bara att söka på blocket efter en moppe ju...

Tar du en moppe för tex 4-5 lakan så kan du få en helt ok en, men en bil för såna pengar innebär oftast andra, ibland dyrare, kostnader då delar kan (och kommer) att trilla av...

Edit: coolast hade varit en minimoto :D
http://www.blocket.se/vi/8447961.htm?ca=15_s
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

haha snubblade över denna på blocket
http://www.blocket.se/vi/8581144.htm?ca=15_s ;D
skulle igentligen vara perfeckt
men vetefan hur långt man kommer med dom
och dom är nog inte så snabba
Last edited by lord_vasagos on 2006-07-02 22:25:06, edited 1 time in total.
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
mdc
Posts: 44
Joined: 2004-01-16 21:10:34

Post by mdc »

CSM101 wrote:En moppe är ALLTID billigare i slutändan än en bil, även om du tar den absolut billigaste bilen.

Bara att söka på blocket efter en moppe ju...

Tar du en moppe för tex 4-5 lakan så kan du få en helt ok en, men en bil för såna pengar innebär oftast andra, ibland dyrare, kostnader då delar kan (och kommer) att trilla av...

Edit: coolast hade varit en minimoto :D
http://www.blocket.se/vi/8447961.htm?ca=15_s
ja men om bilen är besiktigad så kanske man kan räkna med att inget ramlar av dom 6 veckorna jag skall ha kvar den, innan jag säljer den igen.

2mil på minimoto...tror inte det :P
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

mdc wrote:det är sant, men väljer jag bara en som är besiktigad och skattad redan så är dem två kostnaderna borta, då återstår trafikförsäkringen (som min mamma får äga - därmed mkt billigare) och sen bensinkostnaden...många småbilar drar 0.5l/milen. skulle en moped vara bättre än det också i slutändan menar ni?
argh, svårt att bestämma mig.
länka gärna till någon moppe som ni tycker verkar bra -..har aldrig ägt någon..eu-moppar verkar ju lite bättre - nån scooter eller något...men dom kostar ju väldigt mkt verkar det som? dom kommer väl upp i 70km/h ändå va?
eu-moped får gå i 45km/h, dock om motorn är väl inkörd (inga höga varv dom första 100 milen) kanske du kan komma upp i 60km/h i medvind ^^
typ: http://www.blocket.se/vi/8584890.htm?ca=15_s
eller
http://www.blocket.se/vi/8488794.htm?ca=15_s
eller
http://www.blocket.se/vi/8654570.htm?ca=15_s ????

^^ perfekta transportmedlet? :)
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

sista som xianze lånkade till tror jag kan vara nått
minsta brorsan hade en sån och den gick då som den skulle
han gav 7k för den ny det var nån kina import
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

xianze wrote:Angående försäkring: lite beroende på var du bor och vad det är för moped.
En crescent compact hemma hos mig kostar ca 1000 kr/trafikförsäkring om året medans en eu-moped ligger på ca 12 000 kr/trafikförsäkring om året..
Så köp en moped och du kommer till jobbet på kanske 30 minuter?
Jag tror inte att bara trafikförsäkring på en moped kan kosta 12 000 per år, 3400 får jag upp från trygg hansa för en person född 1981, så mycket saftigare kan det inte bli om man är över 18 som trådskaparen uppenbarligen är.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
overklasschips
Posts: 5
Joined: 2005-05-12 13:52:18

Post by overklasschips »

Herregud vad stort ni gör detta. 12000 om året för endast trafikförsäkringen för en eu-moppe? Det låter högst otroligt. Min eu-moppe kostar 4500 om året helförsäkrad.

Till lösningen på ditt problem. Du köper en moppe en Ciao, för ett par tusingar. Med denna färdas du i kanske 30-40km/h och du kan antagligen sälja den för lika mycket efter 6veckor.
Lite rikare, lite bättre
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

mdc wrote:det är sant, men väljer jag bara en som är besiktigad och skattad redan så är dem två kostnaderna borta, då återstår trafikförsäkringen (som min mamma får äga - därmed mkt billigare) och sen bensinkostnaden...många småbilar drar 0.5l/milen. skulle en moped vara bättre än det också i slutändan menar ni?
argh, svårt att bestämma mig.
Mjo det är klart, om du bara hade tänkt att äga den över sommaren/hösten och sen kränga den. Det jag ville komma fram till att en bil överlag är dyrare (men även mer praktisk) än en moppe. Detta mest pga att det är resevdelar (samt montering/lagning/service) som är dyrare (eller iaf fler).

Ang bränsleförbrukningen borde väl ändå moppen bli lite snålare (kommer inte ihåg hur mycket min gammla yamaha DT50 drog), men det borde väl stå specat i annonsen (eller tillverkarens hemsida, iofs kanske man ska ta dessa uppgifter med en nypa salt. Men visst du kan väl få tag i en snål bil med (tex en fiesta/micra och dyl).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
mackis
Posts: 208
Joined: 2006-02-15 13:08:43
Location: Stockholm

Post by mackis »

User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Post by xianze »

overklasschips wrote:Herregud vad stort ni gör detta. 12000 om året för endast trafikförsäkringen för en eu-moppe? Det låter högst otroligt. Min eu-moppe kostar 4500 om året helförsäkrad.

Till lösningen på ditt problem. Du köper en moppe en Ciao, för ett par tusingar. Med denna färdas du i kanske 30-40km/h och du kan antagligen sälja den för lika mycket efter 6veckor.

Yepps, 12000 om året är verklighet i mitt område nu. Örgryte, inget garage, stöldbegärligt som tusan, kortedala, hjällbo, angered ganska nära.. ser seriöst minst 2 pers som åker förbi på stulna mopeder varje dag... (hur jag kan se det?) ingen hjälm, ofta halvt sönderslagna mopeder, inget tändningslås, skevt styre osv... Så här får man iallafall betala ordentligt.
Men det kanske är annorlunda i era områden, vad vet jag...
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

xianze wrote:Yepps, 12000 om året är verklighet i mitt område nu. Örgryte, inget garage, stöldbegärligt som tusan, kortedala, hjällbo, angered ganska nära.. ser seriöst minst 2 pers som åker förbi på stulna mopeder varje dag... (hur jag kan se det?) ingen hjälm, ofta halvt sönderslagna mopeder, inget tändningslås, skevt styre osv... Så här får man iallafall betala ordentligt.
Men det kanske är annorlunda i era områden, vad vet jag...
INGET av det du just nämde har något som helst med trafikförsäkringen att göra, trafikförsäkringen är vad som ersätter en annan fordonsägare om du är klantig och orsakar en olycka.

Det du pratar om är "Stöldförsäkring" och det kostar mycket för stöldbegärliga fordon i brottstäta områden ja.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

xianze wrote:eu-moped får gå i 45km/h, dock om motorn är väl inkörd (inga höga varv dom första 100 milen) kanske du kan komma upp i 60km/h i medvind ^^
Vet inte var du har fått det ifrån, men jag körde i 30 km/h i ca 25 mil, sedan drog jag på till max, och var uppe i 55 km utan medvind... sedan GÅR det inte att få den fortare otrimmad....
User avatar
z0r3
Posts: 256
Joined: 2005-09-19 21:04:14

Post by z0r3 »

jag som tänkte tipsa dig om att köpa en hopfällbar cykel ( Min farsa säljer såna.. ), vika ihop på bussen och cykla sista biten. Hade varit coolare :)
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Marcus.Wallen wrote:
xianze wrote:eu-moped får gå i 45km/h, dock om motorn är väl inkörd (inga höga varv dom första 100 milen) kanske du kan komma upp i 60km/h i medvind ^^
Vet inte var du har fått det ifrån, men jag körde i 30 km/h i ca 25 mil, sedan drog jag på till max, och var uppe i 55 km utan medvind... sedan GÅR det inte att få den fortare otrimmad....

Det är ju klart att det går, varför skulle det inte gå? Fast motorn lär skära efter ett tag, men that's not the point.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Ska du ta dig tvärs igenom en stad så är det två hjul och motordrift som gäller. Ska du vara absolut överjävligast snabbast så skaffar du en supermotard och är lite kreativ med vad som är lagligt och inte.

Men eftersom du inte har A-kort, så ta en moppe. Ska inte blanda mig i de ekonomiska aspekterna, men billigast är det. Den kanske inte har så hög topphastighet, men du stannar däremot aldrig heller, och har full tillgång till cykelbanor och annat godis när det gäller att ta sig från A till B, och med lite fantasi så tar man sig fram överallt. Bilköer forceras lekande lätt och du har attans kul på köpet, istället för att sitta i glödhet bil som när som helst kokar över.
KTM + Akrapovic = [love]
mdc
Posts: 44
Joined: 2004-01-16 21:10:34

Post by mdc »

jag har nu iaf köpt en halvskruttig bil för 6000:- som jag hoppas håller i 6v...kan nog sälja den för 8000:- tror jag och då har jag inte förlorat mkt pengar alls...om ens något.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Vad blev det för bil?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
mdc
Posts: 44
Joined: 2004-01-16 21:10:34

Post by mdc »

Anteaeg wrote:Vad blev det för bil?
det blev en 2 dörrars renault 19 RT 1.4 som gått 18500mil, en 94:a. - går helt okej.

Image
User avatar
phonak
Posts: 810
Joined: 2004-12-16 18:53:39
Location: Silicon Valley

Post by phonak »

Marcus.Wallen wrote:alla moppar gör ju ca 50 otrimmat...
Nej.
Post Reply