Episode One...

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
switchblade
Posts: 16
Joined: 2005-11-28 22:15:38

Episode One...

Post by switchblade »

Bara jag som blev besviken på Episode One? 70% av speltiden lallar man runt med super-gravgun. Man tröttnar. Kort var det också :(

Saknar alla vapen från HL1 också, vad är ett armborst (som skjuter glödande pilar?) mot att köra upp armen i röven på en alien och skjuta getingar på sina fiender?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Re: Episode One...

Post by Andrej »

switchblade wrote:Bara jag som blev besviken på Episode One? 70% av speltiden lallar man runt med super-gravgun. Man tröttnar. Kort var det också :(

Saknar alla vapen från HL1 också, vad är ett armborst (som skjuter glödande pilar?) mot att köra upp armen i röven på en alien och skjuta getingar på sina fiender?
Trots ditt flitiga användade av hyperbol så håller även jag med, Episode One var till stor del en besvikelse och åter igen, så var Zombie delarna av spelet dom roligaste.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Re: Episode One...

Post by enix »

switchblade wrote:Bara jag som blev besviken på Episode One? 70% av speltiden lallar man runt med super-gravgun. Man tröttnar. Kort var det också :(

Saknar alla vapen från HL1 också, vad är ett armborst (som skjuter glödande pilar?) mot att köra upp armen i röven på en alien och skjuta getingar på sina fiender?
Alla visste redan innan att det skulle bli en kort expansion, bara för att det heter Half-Life2 så ska du inte ha för höga förväntningar.
Jag njöt av det, även om expansionen var kort, men det var som sagt väntat.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: Episode One...

Post by Dissident »

Jag har inte spelat det än. Är det värt 20 dollar?
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Som fan av både HL1 och HL2, så hade jag förstås (mot bättre vetande) en del förväntningar. Grafiskt är det ju helt ok, storyn är det väl inget fel på heller, men om man hade plockat bort alla moment där man med gravgun löser en massa fåniga "pussel" så hade väl spelet tagit 30 minuter...

Verkar vara en rejäl obalans som råder numera mellan satsningarna på grafisk utveckling vs story/content...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Eruku
Posts: 2650
Joined: 2002-10-16 15:43:26
Location: Stockholm
Contact:

Re: Episode One...

Post by Eruku »

Dissident wrote:Jag har inte spelat det än. Är det värt 20 dollar?
Jag tyckte det.
Visst gör jag fel, men det är jävligt mycket mer jag gör rätt.
_______

How to ask a question
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

ballkula wrote:Verkar vara en rejäl obalans som råder numera mellan satsningarna på grafisk utveckling vs story/content...
Grafiken i Episode one gör knappast någon häpen. På flera ställen syntes det att det var ett haffsjobb. Dåligt gjorda texturer och skarvade objekt förekom lite här och där. Vad Episode ett erjbuder är just en utveckling av storyn, inte mycket annat. Det enda som är nytt i Episode ett är:
* Nya animationssekvenser (typ som när "DOG" leker hund)
* Man får höra tjejen snacka lite mer, och dra ett par roliga skämt :)
* Nya banor
* Storyn byggs på med någon timme

Visst har utvecklarna snackat mycket om massa nya häftiga moment. Tex så kan man skjuta bort granater from anfallande zombies och så kan man täppa till "bugholes" genom att med gravitygunnen placera en bil över hålet. Det hela blir dock tjatigt när man tvingas till att göra det sistnämnda typ 20 gånger, alltid med en bil...

Som jag tidigare har sagt så skulle hela Episode ett ha kunnat göras av ett dedikerat moddteam. (Spela in röster och animera rörelser och sekvenser är dock det svåraste, så det kanske inte skulle ha varit med, men för min del så kan jag gärna vara utan det). Inte ett enda nytt objekt syntes, vilket får klassas som mycket dåligt då det finns hundratals moddar därute som erbjuder både mer spelglädje, nya vapen, bättre gjorda banor (har hittat massor av buggar och billiga tricks på banorna i Episode ett), häftigare ljud, nya objekt osv...

Enda anledningen till att jag trots allt gillade episode ett var pga att storyn utvecklades samt det häftiga slutet. Värt pengarna? Knappast. Dock ett måste om man är ett HL2 fan.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Utmaning: 0/5
Story: 5/5
speltid: 2/5
det tog mig 4 timmar av speltid att klara spelet så kort var det men å andra sidan gillade jag att man inte bara fick vänta i flera år på att hl3 skulle släppas utan att man fick lite godis. Dessvärre är det som många säger inget häftigare saker man lagt till det är mer som en Wc3 expansion (typ nya banor och gubbar).
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Re: Episode One...

Post by Andrej »

Dissident wrote:Jag har inte spelat det än. Är det värt 20 dollar?
Verkligen inte. Det är alldeles för kort för att vara värt 20 dollar, 5 dollar däremot skulle det nog kunna vara värt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

150:- för ett spel tycker inte jag är så mycket. Även om det är kort. Speciellt inte när man får betala fullpris för vissa spel som varar ungefär lika länge.

Sen är det inte en Expansion... Det är ett eget spel. Eller ja första delen av ett spel baserade å HL2.
Mera nytt ska tillkomma i Episode två...
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Håller med XitArS om att man recyclar nya features lite väl mycket. Det kan väl vara en smart grej att täppa till bugholes en eller två gånger, men när man på tre ställen i spelet stressar runt å buffar på bilar så blir det bara segt.

Är det värt pengarna? Tja... Jag är lite kluven där, men har man lirat HL1 och 2 så är det väl värt det - men det får ju var och en ställa i relation till sin ekonomi :P
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

jag är mest besviken på steam. gav upp installationen efter 1h 12min, stack sen till mina päron som har bredband. skapligt surt att sitta med modem ute i skogen vid såna här tillfällen..

ballkula; funkar det bra med x2an förresten? några komplikationer med spel i övrigt?
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

perhaven wrote:jag är mest besviken på steam. gav upp installationen efter 1h 12min, stack sen till mina päron som har bredband. skapligt surt att sitta med modem ute i skogen vid såna här tillfällen..

ballkula; funkar det bra med x2an förresten? några komplikationer med spel i övrigt?
Nja, jag har läst att en del har haft problem med dual core och spel, men själv har jag inte haft några problem öht. HL2 EP1 kraschade iofs 2 ggr under hela spelet, vilket HL2 aldrig gjorde, men det kan ju bero på att jag inte har uppdaterat graffedrivarna på 6 månader... Nu lirar jag inte alla tänkbara spel som dyker upp på marknaden, men typ FEAR, HL2, Doom3, Quake4 etc flyter perfekt på min burk. Det enda spel som inte flyter 100% är Ghost Recon Advanced Warfighter, iaf inte i 1280x1024 med max settings...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Trappski wrote:Sen är det inte en Expansion... Det är ett eget spel. Eller ja första delen av ett spel baserade å HL2.
Hur kan det vara ett eget spel när den återanvänder 99% av alla sina resurser från HL2? Det är inte ett nytt spel.

För att vara en expansion är det en väldigt fattig sådan. Ett fåtal timmar singeplayer, några enstaka nya fiender men annars så är det exakt samma sak som att spela det originella spelet.

Det är inte alls värt pengarna om man redan har spelat HL2.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Andrej wrote:
Trappski wrote:Sen är det inte en Expansion... Det är ett eget spel. Eller ja första delen av ett spel baserade å HL2.
Hur kan det vara ett eget spel när den återanvänder 99% av alla sina resurser från HL2? Det är inte ett nytt spel.
För det första behöver du inte äga HL2 för att spela det.
Vitsen med en expansion är att man lägger till nytt innehåll till det befintliga spelet vilket så inte är fallet här.
Episode One är det första i en serie av Tre Egna spel baserade på storyn i HL2


För att nämna ställen där man uttryckligen kallar det ett eget spel...

IGN:
Half-Life 2: Episode One is the first of a series of stand-alone episodes based on HL2

Gamespot:
Half-Life 2: Episode One is the first in a new trilogy of episodes that are scheduled to be released over the course of the next year. (You don't need to own Half-Life 2 to play Episode One, as it's a stand-alone product
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Trappski wrote:För det första behöver du inte äga HL2 för att spela det.
Vitsen med en expansion är att man lägger till nytt innehåll till det befintliga spelet vilket så inte är fallet här.
Episode One är det första i en serie av Tre Egna spel baserade på storyn i HL2


För att nämna ställen där man uttryckligen kallar det ett eget spel...

IGN:
Half-Life 2: Episode One is the first of a series of stand-alone episodes based on HL2

Gamespot:
Half-Life 2: Episode One is the first in a new trilogy of episodes that are scheduled to be released over the course of the next year. (You don't need to own Half-Life 2 to play Episode One, as it's a stand-alone product
Just att man inte behöver äga HL2 är ett trick för att rättfärdiga det höga priset...
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Det faktum att du inte behöver äga HL2 för att spela episod ett bevisar inte att det inte är en expansion.

Sen, Trappski, om du vill ha citat som kallar episod ett för ett eget spel så får du faktiskt leta upp citat som säger det, inte dra upp två citat som säger att det är en ensamstående produkt och hur episod ett är den fösta i serien av fler kommande. Engelska lurar inte mig, kan jag avslöja.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
Post Reply