Datorbutiken

Forum för presentation och åsikter om datorbutiker.
User avatar
Martinos98
Posts: 77
Joined: 2003-12-04 16:12:20
Location: Göteborg

Post by Martinos98 »

Handlade i veckan för första gången på datorbutiken och är mycket nöjd!
Beställde på tisdag kl. 16:00 ett ramminne, hämtade ut det på närmaste postkontor på torsdag kl. 14:00!
Minnet fungerar perfekt och det var väldigt professionellt inpackat! Jag kommer antagligen att beställa från datorbutiken fler gånger.
Fem sextiofyror av fem möjliga i betyg!
Rupert
Posts: 93
Joined: 2005-08-18 21:20:09

Post by Rupert »

Jag har bara handlat en gång av datorbutiken. Frakten tog endast 2 dagar och ett starkt + för dom är att de mailar kollinummer så man själv kan följa försändelsen på posten och få varorna en dag tidigare.
nybyggare
Posts: 7
Joined: 2005-09-02 20:10:01

Post by nybyggare »

Jag tänkte "smågnälla" lite...

Jag beställde min dator inkl. montering den 4 september

den 8 september var, enligt automatiskt hanterad leveransförfrågan, alla komponenter leveransklara.

den 15 september skrev jag och frågade om beräknad återstående tid till det att datorn var färdig att levereras.

den 20 september fick jag ett svar:
Du ligger på plats 26 i monteringskön så jag skulle räkna med att det
tar 1-3 dagar till innan din dator är monterad och klar.
den 29 september hade det dock blivit en liten förändring i den automatiskt genererade leveransförfrågan jag i min iver tar ut varje vardag, den första posten ser ut som följande:
1 st Datorsystem [SYSTEM]
Systemet nedan är monteringsklart, viss leveranstid normalt
Där den andra raden ej funnits med tidigare...
Monteringsklart vill jag tolka som klart att montera men det tycker jag att det varit i tre veckor så jag skulle vilja få det till att betyda färdigmonterat...Någon som vet?

Något mer har dock ej ännu hänt...

Att det gått nästan en månad från orderdatumet utan att den ens är skickad är väl inte hela världen, men att det kan ta(hittills) tre gånger så lång tid i vardagar som utlovat innan ordern är färdig att skickas tycker jag är lite tråkigt.

Uppdatering: Nu har det hänt grejor.
den 4 oktober:
1 st Montering/test av datorsystem [MONT] á 796.00 exkl. moms
Not: IN
Systemet ovan är under montering
Nu är jag vid gott humör igen :)
Ordern enligt ovan har packats 2005-10-05 klockan 09:21:57 och ligger i kö för
leverans/upphämtning av Posten.
Sådärja, den 11 oktober är den uthämtad och fungerar utmärkt, dessutom skickade db med lite karameller så jag är fullt glad igen :)
Last edited by nybyggare on 2005-10-12 10:17:32, edited 3 times in total.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Nisse2000 wrote:Jag AVRÅDER STARKT från att köpa från datorbutiken.
Jag köpte en lcd-monitor där. när jag packade upp den så såg det ut som någon annan redan hade haft den före mej (flott och märken). Det visade sej även att monitorn hade en massa pixel defekter, så jag bestämde mej för att skicka tillbaks den. Det enklaste sättet var att helt enkelt ångra köpet. Efter att ha väntat 3 veckor utan att få några pengar tillbaks, bestämde jag mej för att ringa dem och se om pengarna var på väg. Det visade sej att de inte ville ta tillbaks monitorn då de sa att det fanns för många fingeravtryck på skärmen (jag undrar vems).
När jag fick tillbaks monitorn, var skärmen repad och med ytterligare trasiga pixlar (denna gång pixlar som lyser konstant).

Jag har gjort många bra köp via internet och vid de få tillfällen som jag tidigare varit missnöjd, har det aldrig varit svårt att returnera varan och få pengarna tillbaks. Datorbutiken borde dock slås igen innan fler personer blir drabbade.
Men kruxet är att du är bara en av kanske 1/10dels (lr ännu mindre) ikke nöjd kund..

Men själv så har jag beställt en router (Netgear) ikväll, får vi se hur lång tid d kommer att ta..

//Sebastian
Ukklavaek
Posts: 58
Joined: 2005-09-26 9:21:50

Post by Ukklavaek »

Som sagt, de levererar inte så snabbt de lovar, även om man ringt och pratat med kundtjänst. Gjorde en beställning den 27 september, ringde och frågade i fredags vad som hänt då jag fått mejl på att allt var packat och låg på kö för leverans samma dag som beställningen, den 27. Men inte fått någon leveransbekräftelse med kollinummer. De sa då att jag senast skulle ha den idag, 4 oktober. Men då jag fortfarande inte fått något mejl med kollinummer som bekräftat att de skickat iväg paketet så beslöt jag mig för att ringa upp igen.

Hör och häpna, personen i kundtjänst påstår att de skickat iväg paketet till fel person och dennas persons paket till mig men att de hunnit stoppa paketet i postens gång. De säger att det alltid mejlas ut ett kollinummer till mejladressen de har med leveransadressen men jag har fortfarande inte fått något mejl, hur kan de då ha skickat något till mig? Tycker det luktar skit lång väg... Nu ska "MITT" paket skickas tillbaks och sen vidare till mig. Alltså, har jag tur får jag mina beställda prylar på Torsdag eller Fredag, det vill säga minst 10 dagar efter beställning och bekräftelse på att allt var packat. Sen återstår det ju att se om det är rätt och så vidare... Nej, FY F--!! Aldrig mer, datorbutiken.com för mig iaf...

Beställ från komplett istället, de prylarna som jag beställde samtidigt fick jag den 29 september, det kan man kalla snabb leverans.

EDIT: Denna person som fick MINA grejer, vem vet vad han fingrat på o.s.v. med tanke på att någon fått en monitor med fingeravtryck på. Återstår som sagt att se om de beställda prylarna ser begagnade ut. Kanske borde ångra köpet direkt så de inte påstår att jag gjort något då jag inte ens hämtat ut paketet.
AJ
Posts: 258
Joined: 2003-12-27 20:20:05

Post by AJ »

markmc wrote:
Nisse2000 wrote:Jag AVRÅDER STARKT från att köpa från datorbutiken.
Jag köpte en lcd-monitor där. när jag packade upp den så såg det ut som någon annan redan hade haft den före mej (flott och märken). Det visade sej även att monitorn hade en massa pixel defekter, så jag bestämde mej för att skicka tillbaks den. Det enklaste sättet var att helt enkelt ångra köpet. Efter att ha väntat 3 veckor utan att få några pengar tillbaks, bestämde jag mej för att ringa dem och se om pengarna var på väg. Det visade sej att de inte ville ta tillbaks monitorn då de sa att det fanns för många fingeravtryck på skärmen (jag undrar vems).
När jag fick tillbaks monitorn, var skärmen repad och med ytterligare trasiga pixlar (denna gång pixlar som lyser konstant).

Jag har gjort många bra köp via internet och vid de få tillfällen som jag tidigare varit missnöjd, har det aldrig varit svårt att returnera varan och få pengarna tillbaks. Datorbutiken borde dock slås igen innan fler personer blir drabbade.
Men kruxet är att du är bara en av kanske 1/10dels (lr ännu mindre) ikke nöjd kund..

Men själv så har jag beställt en router (Netgear) ikväll, får vi se hur lång tid d kommer att ta..

//Sebastian
Jag avråder starkt från att tro för mycket på folk som registrerar sig och direkt ger recension på en butik.
::) (Jag menar Nisse2000)
AJ
Ukklavaek
Posts: 58
Joined: 2005-09-26 9:21:50

Post by Ukklavaek »

Ukklavaek wrote:Som sagt, de levererar inte så snabbt de lovar, även om man ringt och pratat med kundtjänst. Gjorde en beställning den 27 september, ringde och frågade i fredags vad som hänt då jag fått mejl på att allt var packat och låg på kö för leverans samma dag som beställningen, den 27. Men inte fått någon leveransbekräftelse med kollinummer. De sa då att jag senast skulle ha den idag, 4 oktober. Men då jag fortfarande inte fått något mejl med kollinummer som bekräftat att de skickat iväg paketet så beslöt jag mig för att ringa upp igen.

Hör och häpna, personen i kundtjänst påstår att de skickat iväg paketet till fel person och dennas persons paket till mig men att de hunnit stoppa paketet i postens gång. De säger att det alltid mejlas ut ett kollinummer till mejladressen de har med leveransadressen men jag har fortfarande inte fått något mejl, hur kan de då ha skickat något till mig? Tycker det luktar skit lång väg... Nu ska "MITT" paket skickas tillbaks och sen vidare till mig. Alltså, har jag tur får jag mina beställda prylar på Torsdag eller Fredag, det vill säga minst 10 dagar efter beställning och bekräftelse på att allt var packat. Sen återstår det ju att se om det är rätt och så vidare... Nej, FY F--!! Aldrig mer, datorbutiken.com för mig iaf...

Beställ från komplett istället, de prylarna som jag beställde samtidigt fick jag den 29 september, det kan man kalla snabb leverans.

EDIT: Denna person som fick MINA grejer, vem vet vad han fingrat på o.s.v. med tanke på att någon fått en monitor med fingeravtryck på. Återstår som sagt att se om de beställda prylarna ser begagnade ut. Kanske borde ångra köpet direkt så de inte påstår att jag gjort något då jag inte ens hämtat ut paketet.
Så äntligen fick jag mina beställda prylar igår! Summan av det hela, 15 dagars leveranstid på prylar de hade på lager.

Edit: Ja, de gick med på fraktfritt. OJ!
User avatar
ZoM
Posts: 493
Joined: 2004-11-28 23:42:31

Post by ZoM »

Jag beställde delar till en ny dator åt svägerskan från db torsdagen den 13/10. Finns att hämta på posten idag, tisdagen den 18:e. Rätt bra med tanke på att de fick in de sista delarna igår morse.

Jag har bara goda erfarenheter av db, ska man nämna något negativt jag stött på är det i så fall att de verkar något underbemannade, det tar (relativt) tid att komma fram till support och att få mailkorrespondens.

Men är man bara införstådd i att var sak har sin tid så går allt bra och det finns mycket pengar att spara på att beställa från seriösa nätbutiker.
Soltek SL-K8AN2E-GR | AMD Athlon64 3400+ Newcastle | 512MB Geil Ultra-X | R9550SE 128MB | Hitachi 160GB SATA | TSST DVD±RW 16x
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

Jag beställde alldeles nyligen ifrån Datorbutiken och jag är inget annat än helnöjd. Det var billigt, snabbt och väldigt väl inpackat. Allting fungerar som en klocka.
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
t-man
Posts: 100
Joined: 2005-11-29 15:42:32
Location: G-town

Post by t-man »

Beställde en hårddisk från Datorbutiken för något år sedan. Själva betalningsproceduren var onödigt omständig. IIRC så fick man ett postgiro-nummer som man skulle använda för att betala varefter Datorbutiken skickade varorna (detta förfarande gör ju att det tar några extra dagar att få sina grejor. Andra butiker som erbjuder kortbetalning skickar ju oftast varorna samma dag som beställningen görs så att de kommer fram dagen efter).
Hur som helst, under de tre veckor som följde efter att min betalning registrerats hette det att beställningen var något i stil med "obekräftad". Efter precis tre veckor (21 dagar) fick jag ett meddelande om att Datorbutiken inte skulle kunna leverara varan eftersom de själva inte kunde få tag på produkten och de bad mig kontakta dem för att göra upp. Jag ringde upp och blev erbjuden en likvärdig produkt eller pengarna tillbaka. Jag valde pengarna tillbaka. Därefter beställde jag samma vara från Dustin som jag från början beställt från Datorbutiken. Att uppgiften om att produkten inte skulle gå att få tag på, som Datorbutiken av någon anledning givit mig, var rent skitsnack var tydligt eftersom jag dagen efter fick ett paket från Dustin med just den produkten i. Ytterligare någon dag senare fick jag sen tillbaka mina pengar från Datorbutiken.

PLUS
Det gick smidigt (och ganska snabbt) att få tillbaka sina pengar. Snubben jag snackade med var rätt trevlig också.

MINUS
Omständig betalningsprocedur
Dålig information om när varorna eventuellt kommer levereras. (De bör inte ta tjugoen dagar att meddela kunden om att den inte kommer att få sin vara. Det hade varit betydligt smidigare om de inte ens hade haft med varan på sin hemsida).

Har inte gjort några fler försök att handla från Datorbutiken och kommer förmodligen inte göra det i framtiden heller.
User avatar
Jomin
Posts: 66
Joined: 2004-12-20 13:33:59
Location: Norrköping

Post by Jomin »

Jag beställde en 17" LCD i fredagskväll 17/3, fick den idag 21/3. Helt OK leveranstid, tycker jag. Skärmen verkar bra, inga döda pixlar eller andra fel.
Dessutom blev det fraktfritt när man beställde för mer än 500:-, så sammantaget är jag väldigt nöjd med köpet och Datorbutiken.
bjalle
Posts: 25
Joined: 2006-03-12 16:51:44
Location: Hässleholm

Post by bjalle »

skickade in ett ASUS A8N-E moderkort för utbyte av den ökände fläkten på nordbryggan. Det var 3,5 vecka sen jag skickade kortet och 3 veckors sen de registrerade att den låg i kö för behandling. Fortfarande samma status. Lång hanteringstid för garantireturer enligt min mening
AMD Athlon X2 3800+ Asus A8N-E, 2x512 Corsair VS512MB400 Value Select 51minne Leadtek Winfast PX6800TD Geforce 256mb grafikkort, Maxtor DiamondMax 10 500gb, Nec-ND3550, Samsung 16x DVD, AcerTVA16A tvkort, Windows XP media center edition
User avatar
thinkman
Posts: 2
Joined: 2005-10-31 21:32:41

Post by thinkman »

Har bara bra erfarenheter med Datorbutiken.

Formulären har fungerat väl och supporten bra.

Returärenden har hanterats bra vid flera tillfällen.

Jag upplever dem som tillmötesgående och jag kan prata med dem när det krävs.

Om något dragit ut på tiden har man informerat.

Okej, kanske ingen Dustin kaliber på tiderna men på det hela ok.
woicer
Posts: 8
Joined: 2006-05-15 18:23:24

Post by woicer »

Tog 2 månader för mig att få mitt headset, lite dåligt.
Bra support, bra butik :)
Woolander
Posts: 68
Joined: 2005-08-04 16:11:47
Location: gbg

fraktfritt

Post by Woolander »

beställde en kamerdärifrån och trodde att jag precis som det stod skulle få den fraktfritt. men så var det tydligen inte utan man var tvungen att skriva i nått lösen ord (datorbutiken) när man beställde det. tänkte bara varna så att inte fler gör det misstaget.
Cake or death
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Leveranstid då lagerstatus är "Obekräftat"

Post by lagu2653 »

Jag är lite orolig att det kommer bli lång leveranstid på MSI K9N Diamond nForce 590 SLI MCP 4DDR2-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio DUAL GB-LAN Firewire Socket AM2 ATX
Dess lagerstatus är "Obekräftat". Jag har inte hittat någon butik på nätet som har den hemma.

Vad skall man räkna med för leveranstid?
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
Cyberhof
Posts: 32
Joined: 2005-04-19 17:08:07
Location: Blekinge

Post by Cyberhof »

Jag har handlat på Datorbutiken ett flertal gånger och har alltid varit nöjd även med deras RMA (dom skickar fraktsedel om man ber dom).
Dom har offtast mycket bra priser men kan ha långa leveranstider.

Mitt betyg är ;D ;D ;D :)
Av fem möjliga ;D
[Antec P180][OCZ GameXstream 700w][Athlon64FX 60@3,1Ghz][Scythe Ninja][DFI LANPARTY nF4 SLI-DR][2x1024 PC4000 Mushkin XP4000 Reddline@546 3-3-2-8-1T][1x80GB Seagate PATA, 2x300GB Seagate SATA 2x400GB Samsung SATA][Geforce 8800GTS][Samsung 204Ts 20" TFT]
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Beställde nyss en vf900 och en hårddisk av dom. Gick totalt problemfritt. 3dagar så låg paketet och väntade på mig. :)
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Sam Fischer
Posts: 21
Joined: 2005-07-26 11:53:10
Location: Jämtland
Contact:

Post by Sam Fischer »

dangon wrote:vart står d att d e fraktfritt vid beställning över 500kr? jag har plockat ihop delar för ca 9000 kr, fast längst ner på sidan står d att 299kr frakt tillkommer.. ?!? ... har ju iofs inte beställt ännu..
Det blir fraktfritt om man skriver in kodordet "datorbutiken" när man beställer, och man förskottsbetalar med kort.
PUCKad, som i hockey
miniman_90
Posts: 201
Joined: 2006-09-02 13:18:22

Post by miniman_90 »

Hur illa är det med deras leveranstider idag?
affrenzy
Posts: 9
Joined: 2005-04-16 22:11:22

Post by affrenzy »

Handlat hos dem flera gånger.

* Dator i delar, plockade ihop själv vad jag ville ha. Allting levererades, mer kablar än jag behövde (perfekt när jag byggde ut) och bra packat - inga skador och ok leverans (några dagar).

* Hårdvara. Byggt ut ett par gånger med ramminne, ljudkort, tillbehör och liknande, snabb leverans, väldigt bra förpackat.

Alltid bra förpackningar och helt ok leveranstider. Rekommenderar dem/deras tjänster.
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

Fick ett kasst moderkort där men det var inga problem att få ett nytt, de stod för frakten också. Tog visserligen 2-3 veckor innan jag fick tillbaka ett nytt moderkort men det var jag medveten om då det står på deras hemsida. Kan rekommendera dem.
User avatar
robin00
Posts: 207
Joined: 2006-08-07 22:02:57

Post by robin00 »

miniman_90 wrote:Hur illa är det med deras leveranstider idag?
Har de grejerna i lager tar det ca 3 dagar, men finns de inte i lager finns det väl ingen given leveranstid, så då kan det dröja.
Micki Dee
Posts: 2
Joined: 2006-11-20 19:52:02

Datorbutiken

Post by Micki Dee »

Beställde en processor, RAM samt ett demo moderkort en söndag, kunde hämta ut paketet på torsdag. Ok leveranstid antar jag men inte som utlovat. Alla grejer fanns i lager.

På moderkortet, ett Asrock var en kylfläns lös och satt bara i en "plast plupp". Dessutom såg det ut att fattas en komponent vid RAM slotsen samt att det såg bränt ut. Jag är ingen tekniker och ville inte försöka reparera själv. Jag skickar tillbaka kortet för pengar tillbaka. Förhoppningsvis går det smärtfritt..

En annan sak, RAM minnet hade fått förseglingen bruten och var förmodligen använt. Det känns surt när man köper något i tron att det är nytt. Det var dessutom med råge den dyraste detaljen i min beställning. Minnet fungerar dock så jag finner mig i det, le och var glad.

Rekommenderar inte Datorbutiken.

anledning #1:

Man säljer inte ett uppenbart trasigt moderkort som "demo ex", om jag hade installerat det hade det kanske förstört övriga komponenter i min dator.

anledning #2:

Att sälja RAM med bruten försegling och kalla det nytt är lurendrejeri.



fridens liljor.
Marsek
Posts: 20
Joined: 2006-12-11 12:09:02

Post by Marsek »

Har en order liggandes hos dem nu.

Upplever deras mailsupport som onödigt seg och att de har en tendens att glömma/undvika frågor om man ställde fler än en fråga i mailet.

Deras telefonsupport har även lovat saker som mailsupporten sen dementerat. Mail och telefonsupporten verkar inte helt synkade.

Men dessa supportproblem är defenitivt inte DB ensamma om.
Locked