"Windows kan inte startas"

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
User avatar
BigRed
Posts: 53
Joined: 2006-07-31 1:16:33
Location: Småland
Contact:

"Windows kan inte startas"

Post by BigRed »

Precis kopplat ihop min nya dator då följande händer;

"windows kan inte startas. Detta kan bero på ändrad programvara blablabla"

Sen kan man starta i olika lägen:

1: Felsäkert läge = datorn startar om
2: Felsäkert läge med nätverk = startar om
3: felsäkert läge med kommandotolk=startar om
4. Starta windows normalt=startar om

Så fortsätter den hela tiden, vill bara starta om..

Det enda jag inte bytt ut som är gammalt är min 40gigs Seagate HDD där mitt win xp pro ligger. Efter diverse sökningar verkar det som om man kanske måste installera om xp så att xp helt enkelt installeras ihop med mitt nya moderkort.. Trodde isåfall jag skulle göra det enkelt å bara flytta över HD från min gamla tills jag har råd att köpa en SATA2..

Kan ni hjälpa mig? Jag är ganska ovan och vet inte direkt hur jag installerar om xp från detta läge. Har provat att boota från cd-rom i bios men den vill inte.. Helt död. Också provat att boota med installations skivan jag fick med moderkortet, oxå dött

Jag hoppas det inte är nått fel på mina nya grejor.

Detta är mina grejor just nu:

OS: Win XP pro (swe) med sp2
hd: Seagate 40gig, IDE
dvdbrännare: LG
Processor: Pentium D, 805
fläkt: Artic cooling alpine 7 med artic silver 5 pasta
moderkort: ECS C19-a SLi Ver. 1.0
grafik: saffhire radeon 9250
Minne: Twinmos 512mb PC5300
nättagg: NorthQ 4001bx

*Har kollat alla anslutningar, och som ström till moderkortet har jag en 20>24 omvandlare plus en 4-pins kontakt som sitter precis bredvid CPUn*


Hoppas ni kan hjälp en som försöker lära sig mer ;)
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Kika så att CD-enheten är satt som bootbar i BIOS, alternativt tryck på den tangent som aktiverar boot-menyn. Det brukar stå typ "press F11 for boot menu" vid uppstarten. En helt vanlig skiva med WinXP går att starta upp den vägen för en ny-installation eller reparation.
User avatar
BigRed
Posts: 53
Joined: 2006-07-31 1:16:33
Location: Småland
Contact:

Post by BigRed »

Jag testade det men men jag hör inte ens brännaren varva upp.. Den varvar först upp men sen är det inte mer.

Såg att tempen för Cpu var 47 grader å inne i lådan var 38. Bra el dåligt? Då hade den stått igång en stund.
tänkte om det var nått slags värmeproblem... hd blir mkt varmare än i gamla datorn (800mhz)
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

BigRed wrote:Jag testade det men men jag hör inte ens brännaren varva upp.. Den varvar först upp men sen är det inte mer.
Dubbelkolla kablarna som går till den, samt byglarna ifall det sitter två enheter på samma flatkabel. Se även efter i BIOS om den dyker upp där, alternativt listas i uppstarten.
Såg att tempen för Cpu var 47 grader å inne i lådan var 38. Bra el dåligt?
Helt okej.

Det första problemet är troligen bara att den gamla Windows-installationen inte kan starta med den nya hårdvaran. Vilket inte är alltför ovanligt vid större ombyggnationer.
User avatar
BigRed
Posts: 53
Joined: 2006-07-31 1:16:33
Location: Småland
Contact:

Post by BigRed »

Jag har två IDE kablar just nu, en till cd å en till hd. Kollade oxå bios, den finns där.. även när man använder F11.

Har haft problem med hd innan att man inte kunnat formatera den.. windows har sagt att jag måste dela upp den först.. så nu har jag väl en 3-4 xp ovanpå varandra ... =(

Detta ställer även till strul efter säg 2-4 veckor efter en ny installation då det börjar gå jättesegt å allt.. hittar inte program osv.. så en riktig formatering hade varit på sin plats. Enda gången jag kunnat formatera den var första gången jag la in Xp på den. innan var det win millenium/2000 nånting.

Tänkte först slänga den men tyckte att den kunde vara bra till gamal datorn å som det ser ut nu får jag vänta minst en el två månader på en SATA2 disk.
User avatar
BigRed
Posts: 53
Joined: 2006-07-31 1:16:33
Location: Småland
Contact:

Post by BigRed »

Ska testa lite mer imorrn efter jobbet.. Klockan e mkt om man ska upp 6 =)

/bigred
User avatar
BigRed
Posts: 53
Joined: 2006-07-31 1:16:33
Location: Småland
Contact:

Post by BigRed »

Prövat allt nu, dvd varvar upp nu iallafall men ändå så kommer denna irriterande ruta upp.

Blir så xxxxx trött på alla xxxxx datorer hela tiden!

Är min hdd för gammal för moderkortet kanske..? har läst nått om d
Post Reply