"Alkohol farligare än LSD"

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

staretsen wrote:Ja, tydligen inte så uppenbart för en del.
Därav mitt
fisk wrote:Om man faktiskt läser texterna man hänvisar till med lite öppnare ögon, så kanske man förstår innehållet också.
Det tycks för mig tämligen glasklart att CSM101 inte läst och förstått det han citerat.
Aotearoa - tino rangatiratanga
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Ah, då missuppfattade jag.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag med.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Longstock »

Dissident wrote: Ja och du har, vilket jag har försökt hävda, fel. LSD har inga negativa biverkningar.
LSD skapar hallucinationer, starka sådana.
Du kan flyga, var inte rädd.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Dissident »

Longstock wrote:
Dissident wrote: Ja och du har, vilket jag har försökt hävda, fel. LSD har inga negativa biverkningar.
LSD skapar hallucinationer, starka sådana.
Du kan flyga, var inte rädd.
Varför tror du att människor tar LSD?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Longstock »

Dissident wrote:
Longstock wrote:
Dissident wrote: Ja och du har, vilket jag har försökt hävda, fel. LSD har inga negativa biverkningar.
LSD skapar hallucinationer, starka sådana.
Du kan flyga, var inte rädd.
Varför tror du att människor tar LSD?
Det jag menar, underförstått, är att hallucinationer kan skapa problem: dödsfall, skador etc iform av övermodighet. Fast det kanske inte är en negativ bieffekt för dig.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Dissident »

Longstock wrote:
Dissident wrote:
Longstock wrote:
Dissident wrote: Ja och du har, vilket jag har försökt hävda, fel. LSD har inga negativa biverkningar.
LSD skapar hallucinationer, starka sådana.
Du kan flyga, var inte rädd.
Varför tror du att människor tar LSD?
Det jag menar, underförstått, är att hallucinationer kan skapa problem: dödsfall, skador etc iform av övermodighet. Fast det kanske inte är en negativ bieffekt för dig.
Kan? Händer det ofta? Har du någon statistik? Jag har bara hört talas om det här (falska) fallet. Att människor gör dumma saker under rus har ingenting med själva substansen att göra, att kalla det en bieffekt är rena tramset. Är det alkoholens fel att människor kör berusade?
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Longstock »

Dissident wrote:
Longstock wrote:
Dissident wrote:
Longstock wrote:
Dissident wrote: Ja och du har, vilket jag har försökt hävda, fel. LSD har inga negativa biverkningar.
LSD skapar hallucinationer, starka sådana.
Du kan flyga, var inte rädd.
Varför tror du att människor tar LSD?
Det jag menar, underförstått, är att hallucinationer kan skapa problem: dödsfall, skador etc iform av övermodighet. Fast det kanske inte är en negativ bieffekt för dig.
Att människor gör dumma saker under rus har ingenting med själva substansen att göra, att kalla det en bieffekt är rena tramset. Är det alkoholens fel att människor kör berusade?
Hallucinationsdroger är lite speciella. Du tror du kan göra saker som i verkligheten inte går, så det är naturligt att testa sina gränser.
LSD är farligt, inte bara för en själv utan för andra. En person påverkad av LSD är i samma tillstånd som en psykiskt störd/handikappad person.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Varför vi borde spärra inne dessa människor för samhällets bästa?

Jag må ha något emot droger men det räcker inte som motivering till varför drogen skall vara olaglig.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Pinto »

Longstock wrote:Hallucinationsdroger är lite speciella. Du tror du kan göra saker som i verkligheten inte går, så det är naturligt att testa sina gränser.
LSD är farligt, inte bara för en själv utan för andra. En person påverkad av LSD är i samma tillstånd som en psykiskt störd/handikappad person.
Är det din pappa som säger det, eller har du fakta som stödjer ditt uttalande?
Last edited by Pinto on 2006-08-07 1:15:52, edited 1 time in total.
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Jag tror faktiskt att LSD är långt mycket farligare än alkohol. Vem sade att LSD inte har några biverkningar? Återkommande trippar och psykoser, ja tack, det är inte farligt.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Dissident »

Longstock wrote:Hallucinationsdroger är lite speciella. Du tror du kan göra saker som i verkligheten inte går, så det är naturligt att testa sina gränser.
LSD är farligt, inte bara för en själv utan för andra. En person påverkad av LSD är i samma tillstånd som en psykiskt störd/handikappad person.
Det här börjar bli tröttsamt. En av oss har erfarenhet av LSD och han tycker att det är lite komiskt att den andre försöker förklara hur farligt det är. Det du skriver har ingenting med vetenskap att göra. Jag startar en tråd om en ny studie och du kontrar med gamla klichéer som inte har någon grund i fakta. Du verkar inte inse det bisarra i att du bemöter forskningsresultat med dina personliga åsikter. Du har gått från att LSD orsakar fysisk skada till att det orsakar psykoser och nu slutligen menar du att det orsakar olyckor. Inte ens i din tredje tes, som måste erkännas är mer meriterad än de andra, har du presenterat någon form av bevis. Du har inte ens tagit ställning till om LSD (hypotetiskt) orsakar en sådan mängd olyckor som är ansenlig i en jämförelse. Dör LSD-användare i större utsträckning än alkoholister, bergsklättrare eller fallskärmshoppare?

Enligt amerikanska CDC dog 67 personer i samband med hallucinogener (1, 2 och 3) mellan åren 1979 och 1998. I jämförelse dog exakt lika många, 67 personer, av djurbett (inte insekter) under denna period. 87,152 dog i drunkningsolyckor och 121,001 personer dog av hudcancer. Alla dessa siffror gäller USA. Statistiken finns sammanställd på den här hemsidan, men eftersom jag antar att han är uttalat pro-droger länkade jag ovan direkt till CDC:s sidor. IDC-9-koderna för dödsfall relaterade till hallucinogener är 304.5, 305.3 och 854.1.

För att sammanfatta: samtliga dina påståenden, att LSD skulle orsaka fysiska skador, att LSD skulle orsaka psykoser och att LSD orsakar ett oskäligt högt antal olyckor är tagna ur luften.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by fisk »

Pinto wrote:Är det din pappa som säger det, eller har du fakta som stödjer ditt uttalande?
Var inte du supporter för de faktalösa slumpmässiga uttalandena?



"Jag tycker att LSD är farligt för öronen, och det är min åsikt!"
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by lillis »

Dissident wrote:Det här börjar bli tröttsamt. En av oss har erfarenhet av LSD och han tycker att det är lite komiskt att den andre försöker förklara hur farligt det är. Det du skriver har ingenting med vetenskap att göra. Jag startar en tråd om en ny studie och du kontrar med gamla klichéer som inte har någon grund i fakta. Du verkar inte inse det bisarra i att du bemöter forskningsresultat med dina personliga åsikter. Du har gått från att LSD orsakar fysisk skada till att det orsakar psykoser och nu slutligen menar du att det orsakar olyckor. Inte ens i din tredje tes, som måste erkännas är mer meriterad än de andra, har du presenterat någon form av bevis. Du har inte ens tagit ställning till om LSD (hypotetiskt) orsakar en sådan mängd olyckor som är ansenlig i en jämförelse. Dör LSD-användare i större utsträckning än alkoholister, bergsklättrare eller fallskärmshoppare?

Enligt amerikanska CDC dog 67 personer i samband med hallucinogener (1, 2 och 3) mellan åren 1979 och 1998. I jämförelse dog exakt lika många, 67 personer, av djurbett (inte insekter) under denna period. 87,152 dog i drunkningsolyckor och 121,001 personer dog av hudcancer. Alla dessa siffror gäller USA. Statistiken finns sammanställd på den här hemsidan, men eftersom jag antar att han är uttalat pro-droger länkade jag ovan direkt till CDC:s sidor. IDC-9-koderna för dödsfall relaterade till hallucinogener är 304.5, 305.3 och 854.1.

För att sammanfatta: samtliga dina påståenden, att LSD skulle orsaka fysiska skador, att LSD skulle orsaka psykoser och att LSD orsakar ett oskäligt högt antal olyckor är tagna ur luften.
Jag vill inte kissa på din parad, men jag undrar, utav ren nyfikenhet, hur många människor som badar per år och hur många människor som tar LSD per år.
Frågan är hur stor procent av utövarna som dör, inte hur många.

Jag har inte läst tråden alls, bara ditt senaste inlägg, så om jag missat något... skjut mig.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Dissident »

lillis wrote:Jag vill inte kissa på din parad, men jag undrar, utav ren nyfikenhet, hur många människor som badar per år och hur många människor som tar LSD per år.
Frågan är hur stor procent av utövarna som dör, inte hur många.

Jag har inte läst tråden alls, bara ditt senaste inlägg, så om jag missat något... skjut mig.
Statistik över hur många som använder en viss illegal drog är naturligtvis svår att sammanställa. Den här rapporten från Monitoring the Future säger att under åren 1996-2001 hade 6-8% av amerikanska tolfteklassare (så kallade seniors) någon gång använt LSD, de senaste åren har siffran sjunkit. Om ca. 16 miljoner ungdomar studerar i amerikansk high school, som är fyraårig, borde 6% av en fjärdedel ge oss en fingervisning. Det ger oss ett minimum på 240,000 amerikaner som har använt LSD.

Rent hypotetiskt, "for the sake of argument", kan vi säga att en legalisering av LSD i USA skulle göra att antalet användare ökar 1000 gånger. Om dödssiffran ökar proportionerligt är den fortfarande mindre än den för t.ex. drunkningsolyckor. 240,000 gånger 1000 skulle bli 240 miljoner, ungefär 80% av den amerikanska befolkningen. Så om 80% av den amerikanska befolkningen skulle använda LSD i samma utsträckning som användarna gör idag skulle dödssiffran fortfarande ligga under den för drunkningsolyckor.

Tänk också på att siffran från CDC är alla hallucinogener tillsammans, och eftersom LSD inte används som behandlingsmedel inom psykoterapin längre kan det bara röra sig om gatudroger med obestämbart innehåll.
User avatar
Mr.Burns
Posts: 87
Joined: 2002-08-12 13:17:47
Location: Västerås

Post by Mr.Burns »

Först vill jag säga: Ja, alkohol är farligare än LSD, på alla sätt. Sen tycker jag också att det är väl bättre att man tar fram en lista och listar droger efter deras farlighet än att mörka och säga att allt är jättefarligt. Sanningen kommer ändå fram. Det svåra är att göra den korrekt, eftersom man reagerar så olika på alla substanser.

Sen vill jag bara säga några saker om LSD. Man tappar inte sina hämningar när man tar det, snarare tvärt om. Man tror inte att man kan flyga eller göra andra omöjliga saker bara för man tar LSD. Man kommer knappast på tanken att göra brott. Bara att bestämma sig för att gå utomhus (om man förutsätter att man var innomhus när man tog LSD) är enormt svårt. En genomgående känsla när man tar LSD är att man är rädd. Paraniod och orolig. Såvida man inte tar det för 100:e gången och lärt sig kontrollera känslorna bättre... Att föra en konversation är mycket svårt, eftersom man tänker 100 saker samtidigt och feltolkar det mesta andra säger. Man är lite handikappad ja. Man tappar koll på tiden. Fenomenet att höra färger och se ljud förekommer knappt hos någon.

Om alla vuxna i Sverige fick ta en normaldos LSD så tror jag att de allra flesta inte skulle vilja göra om det. Så säg att vi legaliserar LSD eftersom det inte är giftigt eller beroendeframkallande. Då skulle säkert många prova det en gång, men sen aldrig mer.

Jag tror det är myter att man tror man kan flyga, är en apelsin eller ser drakar och demoner. Det man ser är mönster och fraktaler som snurrar runt, när man tittar på en tapet eller himlen eller vad som helst. Man tänker skitskumma saker och hittar lösningar på alla världsproblem.

LSD är inget för personer med svagt psyke, med sjukdomar, eller om man är deprimerad. Man bör vara påläst om vad man ger sig in på. Man kan bli jätterädd och få en snetripp. Men, det går över. Jag tror inte att fenomentet flashbacks kan uppträda hos alla, det är snarare någon defekt hos de som fått det, om det nu ens hänt..

Efteråt är man helt slut, har huvudvärk och man vill inte tänka på LSD. Det är som man gjort en högskoletenta i tre dagar nonstop. Hjärnan/kroppen är tömd på energi.
Athlon64 X2 6000+ @ 3.1GHz | MSI K9A2VM-FD | 4GB TWIN2X PC6400 | Asus HD 4350 512MB DDR2 Silent | Vista x64 |
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by jb »

Longstock wrote:En person påverkad av LSD är i samma tillstånd som en psykiskt störd/handikappad person.
Hahahhahahaha ;D

Förlåt, jag kunde inte låta bli.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by Pinto »

fisk wrote:Var inte du supporter för de faktalösa slumpmässiga uttalandena?



"Jag tycker att LSD är farligt för öronen, och det är min åsikt!"
Nope. Det är skillnad på åsikter och dumheter, för Longstock vet uppenbarligen inte vad han pratar om.
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

Fattar bara inte hur dom kan ha placerat ghb så långt ner, en klasskompis brorsa tog 5ml och hamna på sjukhus och höll på att dö, ghb är riktigt lätt att överdosera, och om man är ny på det och tror att det är lungt att ta 10ml t.ex lever man nog inte länge!
Och cannabis lär inte vara farligare, och att t.ex boffa fräter hjärnan och ger den syrebrist och skit, det lär va farligare än cannabis!
En kompis boffa så han hamna på sjukhus, då hade dom röntgat hans hjärna och den hade frätit lite eller något sånt!
Hehe ja
User avatar
dystopin
Posts: 280
Joined: 2004-04-13 20:38:35

Post by dystopin »

Hock wrote:Fattar bara inte hur dom kan ha placerat ghb så långt ner, en klasskompis brorsa tog 5ml och hamna på sjukhus och höll på att dö, ghb är riktigt lätt att överdosera, och om man är ny på det och tror att det är lungt att ta 10ml t.ex lever man nog inte länge!
Och cannabis lär inte vara farligare, och att t.ex boffa fräter hjärnan och ger den syrebrist och skit, det lär va farligare än cannabis!
En kompis boffa så han hamna på sjukhus, då hade dom röntgat hans hjärna och den hade frätit lite eller något sånt!
Det är väl inte så svårt, GHB är placerat långt ner eftersom det är mindre farligt än mycket annat utifrån "their addictive qualities, social harm and physical damage".

Skulle de rangordnas utifrån den drog som det är lättast att överdosera så skulle möjligtvis GHB placeras högt upp.
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by jb »

Dissident wrote:Så om 80% av den amerikanska befolkningen skulle använda LSD i samma utsträckning som användarna gör idag skulle dödssiffran fortfarande ligga under den för drunkningsolyckor.
Ja, men det betyder ju bara att vi ska förbjuda folk från att bada.
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Re: "Alkohol farligare än LSD"

Post by lillis »

Dissident wrote:Statistik över hur många som använder en viss illegal drog är naturligtvis svår att sammanställa. Den här rapporten från Monitoring the Future säger att under åren 1996-2001 hade 6-8% av amerikanska tolfteklassare (så kallade seniors) någon gång använt LSD, de senaste åren har siffran sjunkit. Om ca. 16 miljoner ungdomar studerar i amerikansk high school, som är fyraårig, borde 6% av en fjärdedel ge oss en fingervisning. Det ger oss ett minimum på 240,000 amerikaner som har använt LSD.

Rent hypotetiskt, "for the sake of argument", kan vi säga att en legalisering av LSD i USA skulle göra att antalet användare ökar 1000 gånger. Om dödssiffran ökar proportionerligt är den fortfarande mindre än den för t.ex. drunkningsolyckor. 240,000 gånger 1000 skulle bli 240 miljoner, ungefär 80% av den amerikanska befolkningen. Så om 80% av den amerikanska befolkningen skulle använda LSD i samma utsträckning som användarna gör idag skulle dödssiffran fortfarande ligga under den för drunkningsolyckor.

Tänk också på att siffran från CDC är alla hallucinogener tillsammans, och eftersom LSD inte används som behandlingsmedel inom psykoterapin längre kan det bara röra sig om gatudroger med obestämbart innehåll.
Intressant.
User avatar
Shinobi
Posts: 183
Joined: 2005-12-28 20:53:29

Post by Shinobi »

Alkohol och droger...same shit!
När skall vissa förstå att världen blir bättre utan sprit och droger?

Alkohol ger en bara skit, du kan ha så fan mycket roligare utan det.
Droger är bara ett sätt för en misslyckad person att få en gladare värld.

Lär er denna enkla matematiken:

Alkohol=bad and useless,stay away from.
Drugs=More bad and useless than alkohol,stay away from.

Några invändningar?
-Ip 4 (2,4 Ghz)
-Geforce titanium 4200 (128 DDR)
-Pc3200 DDR (786 Mb)
-P4 mainboard.
User avatar
Pinto
Posts: 4539
Joined: 2002-07-29 15:40:54

Post by Pinto »

Shinobi wrote:Alkohol och droger...same shit!
När skall vissa förstå att världen blir bättre utan sprit och droger?

Alkohol ger en bara skit, du kan ha så fan mycket roligare utan det.
Droger är bara ett sätt för en misslyckad person att få en gladare värld.

Lär er denna enkla matematiken:

Alkohol=bad and useless,stay away from.
Drugs=More bad and useless than alkohol,stay away from.

Några invändningar?
Du måste vara kristen. Tror du på fullaste allvar att det bara är misslyckade personer som tar droger?
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Shinobi wrote:Alkohol och droger...same shit!
När skall vissa förstå att världen blir bättre utan sprit och droger?

Alkohol ger en bara skit, du kan ha så fan mycket roligare utan det.
Droger är bara ett sätt för en misslyckad person att få en gladare värld.

Lär er denna enkla matematiken:

Alkohol=bad and useless,stay away from.
Drugs=More bad and useless than alkohol,stay away from.

Några invändningar?
Du har inte lärt dig någonting av den här tråden, eller hur?
Post Reply