Språkpolis

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
derfian
Posts: 472
Joined: 2004-02-13 0:18:46
Location: Dorotea / Linköping
Contact:

Post by derfian »

Longstock wrote:När vi är inne på en eller ett: En cyklop eller ett cyklop?
En cyklop (grekisk enögd jätte), ett cyklop (dykutrustning)

[edit]big_bird hann före :/[/edit]
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Big_Bird wrote:
Longstock wrote:
CSM101 wrote: Så det finns inga riktiga regler, bara... fingervisningar på hur det ska vara?
Är det då fel om nån säger en flygplan fastän det ska vara ett?
När vi är inne på en eller ett: En cyklop eller ett cyklop?
Menar du dykhjälpmedlet eller den mytiska varelsen?
Aha det är där skillnaden ligger.
Ett cyklop(öga), en cyklop(ja-vad-det-nu-var)
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Longstock wrote:
Big_Bird wrote:
Longstock wrote:
CSM101 wrote: Så det finns inga riktiga regler, bara... fingervisningar på hur det ska vara?
Är det då fel om nån säger en flygplan fastän det ska vara ett?
När vi är inne på en eller ett: En cyklop eller ett cyklop?
Menar du dykhjälpmedlet eller den mytiska varelsen?
Aha det är där skillnaden ligger.
Ett cyklop(öga), en cyklop(ja-vad-det-nu-var)
En cyklop(ögd jätte) :)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Big_Bird wrote: En cyklop(ögd jätte) :)
Brukar inte dykutrustningen kallas cyklopöga?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cyklop
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Longstock wrote:
Big_Bird wrote: En cyklop(ögd jätte) :)
Brukar inte dykutrustningen kallas cyklopöga?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cyklop
Jepp, det är döpt så efter den grekiska mytologiska figuren.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cykloper
Förmodligen eftersom det ser ut som om ett stort öga mitt i ansiktet.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Kan nån snälla svara på min fråga? ;D
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag har något i mig som gör att jag inte stavar mycket fel i något språk (som jag åtminstone kan lite). Jag gissar att det är mitt relativt stora språkintresse.

Engående "en" och "ett" så finns det ingen regel, det bara är. Precis som i franskans femininum och maskulinum.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

CSM101 wrote:
Erik Blomqvist wrote:
Svenska Språknämnden wrote:Ingen har lyckats förklara detta med genus, som det heter. I svenskan är substantiven antingen n-genus (utrum) eller t-genus (neutrum). Som infödd svensk lär man sig detta med modersmjölken. Svårare är det för den som vill lära sig svenska som främmande språk.

I allmänhet är levande varelser n-ord. Men det finns undantag, t.ex. barn, statsråd, lejon, som alltså är t-ord. Lite stöd har man ibland av ordslut, t.ex. ord på -are, -(er)ska, -inna, -(t)ör, -log, -(n)ing, -het , -else, -tion är n-ord (lärare, kokerska, frisörska, grevinna, redaktör, geolog, släkting, spelning, klokhet, frestelse, nation) och ord på -eri är t-ord (bageri, förräderi).

Men ord på -skap kan antingen vara t-ord, som kamratskap, äktenskap, eller n-ord, som vänskap, galenskap. Ord på -ande är n-ord om det betecknar en levande varelse, som studerande, ordförande, men t-ord om det betecknar en verksamhet e.d. eller ett föremål, som medlidande, utlåtande.
Så det finns inga riktiga regler, bara... fingervisningar på hur det ska vara?
Är det då fel om nån säger en flygplan fastän det ska vara ett?
Det finns inga regler för hur du ska ta reda på om det är en eller ett (svenskan är full av ologiska mönster när det gäller "regler"), men vill du vara korrekt* ska du säga ett flygplan.

* = Hur många gånger har inte debatter om rätt och fel uppstått här på 64bits? Undvik det denna gång och ta svaret mer ... frispråkligt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
pimen

Post by pimen »

Erik Blomqvist wrote:Såja, flickor. En åt gången.
Det skulle inbefinna sig ett "alla" där emellan. Det finns ord som, av någon anledning, särskrivs när det är "väl" följt av ett adjektiv. "Väl fungerande" exempelvis - varför särskrivs det?

Det är skillnad på "väl fungerande" och "välfungerande"... "väl fungerande" läses isär och "välfungerande" läses ihop...
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Erik Blomqvist wrote:Det finns inga regler för hur du ska ta reda på om det är en eller ett (svenskan är full av ologiska mönster när det gäller "regler"), men vill du vara korrekt* ska du säga ett flygplan.

* = Hur många gånger har inte debatter om rätt och fel uppstått här på 64bits? Undvik det denna gång och ta svaret mer ... frispråkligt.
Okej, för jag vet att jag hamnade i en sjuhelsikes diskussion med min svenskalärarinna på gymnasiet angående detta.

Efter en uppsatsskrivning så hade jag missat det här med en och ett nån gång och hon hade gett mig vg. I och med att jag hade frågat om eventuella regler innan uppsatsen så visste jag ju att det egentligeninte fanns några regler som jag skulle kunna använda mig av för att skriva korrekt. Och snacket handlade om hur hon kunde sänka uppsatsens betyg pga en sak som det egentligen inte finns några som helst regler till hur man ska skriva.

Och givetvis kom vi inte fram till något...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

CSM101 wrote:
Erik Blomqvist wrote:Det finns inga regler för hur du ska ta reda på om det är en eller ett (svenskan är full av ologiska mönster när det gäller "regler"), men vill du vara korrekt* ska du säga ett flygplan.

* = Hur många gånger har inte debatter om rätt och fel uppstått här på 64bits? Undvik det denna gång och ta svaret mer ... frispråkligt.
Okej, för jag vet att jag hamnade i en sjuhelsikes diskussion med min svenskalärarinna på gymnasiet angående detta.

Efter en uppsatsskrivning så hade jag missat det här med en och ett nån gång och hon hade gett mig vg. I och med att jag hade frågat om eventuella regler innan uppsatsen så visste jag ju att det egentligeninte fanns några regler som jag skulle kunna använda mig av för att skriva korrekt. Och snacket handlade om hur hon kunde sänka uppsatsens betyg pga en sak som det egentligen inte finns några som helst regler till hur man ska skriva.

Och givetvis kom vi inte fram till något...
Klart att det är fel om man inte följer de regler (eller fingervisningar, välj själv) som är satta för det svenska språket. Även om det finns personer som vill säga att det inte finns några fel i det svenska språket så anser jag att man ska följa de regler som finns i skriftspråket.

Och gör man fel på något så banalt som en/ett så är man inte värd ett MVG-betyg.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

egar wrote: Och gör man fel på något så banalt som en/ett så är man inte värd ett MVG-betyg.
Beror inte det på vad för ord det handlar om? Jag minns en diskussion med min gamla svenskalärare som handlade om huruvida det heter en eller ett apelsin...
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Äpple Äppelmos
Eller är det bara jag som säger så?
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Longstock wrote:Äpple Äppelmos
Eller är det bara jag som säger så?
Det är också korrekt svenska.

De som skriver/talar "äpplemos" gör fel.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Är det ingen som tänker på vad särskrivningar och felstavningar gör för sökfunktionen på olika forum?

Hur många gånger har man inte suttit en halv kväll bara för att leta upp någon gammal tråd och slutligen insett att man hade hittat tråden direkt om man bara hade sökt på "över klocka prosessor"?? ::)
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

wille wrote:
egar wrote: Och gör man fel på något så banalt som en/ett så är man inte värd ett MVG-betyg.
Beror inte det på vad för ord det handlar om? Jag minns en diskussion med min gamla svenskalärare som handlade om huruvida det heter en eller ett apelsin...
Din gamla svensklärare menar du väl?
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Dissident wrote:
wille wrote:
egar wrote: Och gör man fel på något så banalt som en/ett så är man inte värd ett MVG-betyg.
Beror inte det på vad för ord det handlar om? Jag minns en diskussion med min gamla svenskalärare som handlade om huruvida det heter en eller ett apelsin...
Din gamla svensklärare menar du väl?
Hans lärare i ämnet svensk?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

SONY wrote:
Dissident wrote:
wille wrote:
egar wrote: Och gör man fel på något så banalt som en/ett så är man inte värd ett MVG-betyg.
Beror inte det på vad för ord det handlar om? Jag minns en diskussion med min gamla svenskalärare som handlade om huruvida det heter en eller ett apelsin...
Din gamla svensklärare menar du väl?
Hans lärare i ämnet svensk?
Men kan ni inte bara slå upp det istället för att komma med den invändningen varje gång? "Svenskalärare" finns inte. Säger du "svenskaspråkig"?
Last edited by Dissident on 2006-08-10 23:45:48, edited 1 time in total.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Språklärare heter inte som språket utan som en manlig medborgare i landet där språket härrör ifrån. Liten tumregel.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Big_Bird wrote:Språklärare heter inte som språket utan som en manlig medborgare i landet där språket härrör ifrån. Liten tumregel.
Ha! Jag visste det! Jag hade rätt och min italienarelärare hade fel!! ;D
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Försökte vi inte formulera en regel sist?

Om namnet på språket är samma som vad man kallar en kvinna från landet där språket talas är "lärarordet" språket minus a. Vissa undantag finns som t.ex. med fransyska.
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

från SAOL:

SVENSK-LÄRARE.
FORMVARIANTER: ( svensk- 1903 osv. svenska- 1988 ) lärare i ämnet svenska; jfr modersmåls-lärare. ::)
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

SONY wrote:
Big_Bird wrote:Språklärare heter inte som språket utan som en manlig medborgare i landet där språket härrör ifrån. Liten tumregel.
Ha! Jag visste det! Jag hade rätt och min italienarelärare hade fel!! ;D
De flesta tumregler heter så för att de kommer med undantag.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Big_Bird wrote:
SONY wrote:
Big_Bird wrote:Språklärare heter inte som språket utan som en manlig medborgare i landet där språket härrör ifrån. Liten tumregel.
Ha! Jag visste det! Jag hade rätt och min italienarelärare hade fel!! ;D
De flesta tumregler heter så för att de kommer med undantag.
Det visste jag inte, det har min svenskalärare inte lärt mig ....
User avatar
GUNNAR44
Posts: 445
Joined: 2002-10-11 13:18:57

Post by GUNNAR44 »

Dissident wrote:Försökte vi inte formulera en regel sist?

Om namnet på språket är samma som vad man kallar en kvinna från landet där språket talas är "lärarordet" språket minus a. Vissa undantag finns som t.ex. med fransyska.

Är du medlem i svenska akademin eller?? ::)
Post Reply