Hjälp mig med s-ata installation.

Här passar allt hårdvarurelaterat som inte faller under en annan kategori.
Post Reply
wiicked
Posts: 1
Joined: 2006-08-17 20:12:12

Hjälp mig med s-ata installation.

Post by wiicked »

hejsan. jag har bara en fråga. alltså jag vet inte om jag skulle få me 2st olika kablar till hårddisken. men jag har just nu bara en isatt och dne går såklart till moderkortet. men jag undrar om det är ett måste att man ska ha 2st kablar i s-ata hårddisken.?? :/
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

tja...

Post by Mr Einstein »

två kablar måste du väl ha...en till strömmen och en till moderkortet.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Re: tja...

Post by Mig med »

Mr Einstein wrote:två kablar måste du väl ha...en till strömmen och en till moderkortet.
Beror väl på om han ska använda den eller inte? ;)

Men ja, en el kabel som är kopplad till nätagget och en datakabel till moderkortet. Om du inte har en el-kabel som passar din sata-disk så kan du köpa en på t.ex datorbutiken.com eller komplett.se.

Om du kör windows måste du ha drivrutiner (Om du inte har service pack 2 installerat).
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Re: tja...

Post by Des »

markmc wrote:Beror väl på om han ska använda den eller inte? ;)

Men ja, en el kabel som är kopplad till nätagget och en datakabel till moderkortet. Om du inte har en el-kabel som passar din sata-disk så kan du köpa en på t.ex datorbutiken.com eller komplett.se.

Om du kör windows måste du ha drivrutiner (Om du inte har service pack 2 installerat).

Han kan inte köpa en SATA-kabel, men han kan köpa en Molex>SATA adapter. ;)


Sen behövde inte jag ha drivrutiner till min SATA-disk, och jag hade inget OS installerat då.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Re: tja...

Post by Mig med »

Anteaeg wrote:Han kan inte köpa en SATA-kabel, men han kan köpa en Molex>SATA adapter. ;)


Sen behövde inte jag ha drivrutiner till min SATA-disk, och jag hade inget OS installerat då.
Citerar Ghlargh: "Molex heter inte kontakten, Molex är ett företag som tillverkar kontakter. Dess igentliga namn är ,200" harddrive power connector (Om jag inte minns fel?). Så hårddisk elkabel duger helt utmärkt."

Anteaeg: Jo, det var en sån jag menade ;)
Post Reply