det gamla TV-nätet.

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

det gamla TV-nätet.

Post by Stiiig »

Har länge haft funderingar och även provat på att sända lite TV via marknätet. Det är ju nerlagt nu så borde det inte vara lagligt och gratis att sända privat via det då?
Jag har googlat å försökt få lite information om detta men hittar inget som säger att jag inte får sända då. Naturligtvis inge filmer å sånt.
Men någon av er kansek har mer kött på benen i denna fråga och kan tala om vad som kan hända om jag sätter upp tex denna sändare:
http://www1.shellkonto.se/icom2002/vide ... 6/bild.jpg
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: det gamla TV-nätet.

Post by Dissident »

Vilka kvalitetsprogram kan vi vänta oss då?
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Re: det gamla TV-nätet.

Post by Stiiig »

Dissident wrote:Vilka kvalitetsprogram kan vi vänta oss då?
hehe. Du kan nog inte vänta dig så mkt om du inte bor närmare än 2km från mig. Men det komemr nog sändas massa skoj å sånt. från burken naturligtvis. Inehållet är tyvär censurerat i detta forum.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Re: det gamla TV-nätet.

Post by staretsen »

Stiiig wrote:hehe. Du kan nog inte vänta dig så mkt om du inte bor närmare än 2km från mig. Men det komemr nog sändas massa skoj å sånt. från burken naturligtvis. Inehållet är tyvär censurerat i detta forum.
Vilken paragraf regleras just ditt innehåll av, då?
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Re: det gamla TV-nätet.

Post by Dissident »

Jag kollade upp din fråga och du behöver tillstånd om din sänding är tillgänglig för allmänheten och du sänder "med hjälp av radiovågor på frekvens under 3 gigahertz". Om du sänder utan tillstånd kan du dömmas till böter eller fängelse i upp till sex månader. Reglerna finns i Radio- och TV-lagen samt Lagen om koncessionsavgift på televisionens och radions område.

edit: Vilka sjuka lagar vi har i Sverige. "Den som sänder TV-program eller som sänder ljudradioprogram efter tillstånd av regeringen skall se till att programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om alla människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet." (RoTVL 6:1)
Last edited by Dissident on 2006-08-21 22:47:13, edited 1 time in total.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Det finns massor av oanvända reserverade frekvensband i sverige, bara för att de för tillfället inte används till något innebär inte att det är lagligt att sända på dem.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

staretsen wrote:Vilken paragraf regleras just ditt innehåll av, då?
Inge pr0n iaf ;)
Dissident wrote:Jag kollade upp din fråga och du behöver tillstånd om din sänding är tillgänglig för allmänheten och du sänder "med hjälp av radiovågor på frekvens under 3 gigahertz". Om du sänder utan tillstånd kan du dömmas till böter eller fängelse i upp till sex månader. Reglerna finns i Radio- och TV-lagen samt Lagen om koncessionsavgift på televisionens och radions område.
Tack, skall taå läsa där då mina ögon hänger med = imorgon
Ghlargh wrote:Det finns massor av oanvända reserverade frekvensband i sverige, bara för att de för tillfället inte används till något innebär inte att det är lagligt att sända på dem.
Ok, Men om det ändå är nerlagt med SVT å TV4 å så. Vad är det då som ligger där?
Last edited by Stiiig on 2006-08-21 22:48:10, edited 1 time in total.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Dissident wrote:Vilka kvalitetsprogram kan vi vänta oss då?
Stiiig wrote:pr0n
Wohoo!
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Longstock wrote:
Dissident wrote:Vilka kvalitetsprogram kan vi vänta oss då?
Stiiig wrote:pr0n
Wohoo!
javist privat pr0n med mig å barbaran! 24/7!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Stiiig wrote:
Longstock wrote:
Dissident wrote:Vilka kvalitetsprogram kan vi vänta oss då?
Stiiig wrote:pr0n
Wohoo!
javist privat pr0n med mig å barbaran! 24/7!
Världen är räddad!
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

AshTray wrote:
Stiiig wrote:
Longstock wrote:
Dissident wrote:Vilka kvalitetsprogram kan vi vänta oss då?
Stiiig wrote:pr0n
Wohoo!
javist privat pr0n med mig å barbaran! 24/7!
Världen är räddad!
Ja, verkligen! Skulel kuna tänka mig alla tanter 40+ då! Mummfillibabba!!!!
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Der Tragödie ist geboren. (Var det rätt?)
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

staretsen wrote:Der Tragödie ist geboren. (Var det rätt?)
wh00t? fattar inte
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Nej det var nog jenseits von ditt förstånd. Men du får meddela oss när Stiiig TV är "on air", så vi kan ställa in våra antenner.
Last edited by Dissident on 2006-08-22 0:32:41, edited 1 time in total.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Väntar med spänning ;)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: det gamla TV-nätet.

Post by Raspberry »

Stiiig wrote:hehe. Du kan nog inte vänta dig så mkt om du inte bor närmare än 2km från mig. Men det komemr nog sändas massa skoj å sånt. från burken naturligtvis. Inehållet är tyvär censurerat i detta forum.
xD
Damn :P
Dissident wrote:Jag kollade upp din fråga och du behöver tillstånd om din sänding är tillgänglig för allmänheten och du sänder "med hjälp av radiovågor på frekvens under 3 gigahertz". Om du sänder utan tillstånd kan du dömmas till böter eller fängelse i upp till sex månader. Reglerna finns i Radio- och TV-lagen samt Lagen om koncessionsavgift på televisionens och radions område.

edit: Vilka sjuka lagar vi har i Sverige. "Den som sänder TV-program eller som sänder ljudradioprogram efter tillstånd av regeringen skall se till att programverksamheten som helhet präglas av det demokratiska statsskickets grundidéer och principen om alla människors lika värde och den enskilda människans frihet och värdighet." (RoTVL 6:1)
"Programet som fortfarande inte får heta Bögradio", P3, med: Özz Nujen och Bobbo Krull (!?)...
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Re: det gamla TV-nätet.

Post by Big_Bird »

Marcus.Wallen wrote:"Programet som fortfarande inte får heta Bögradio", P3, med: Özz Nujen och Bobbo Krull (!?)...
Satir. Du kan komma undan med fantastiskt mycket om du bara är satirisk.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Jag ville att dom skulle få heta det, ..., ...., kan inte Sverige vara mera fritt?! :-/
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

När det långa namnet är så mycket roligare än det korta? Det är nästan så jag undrar om de någonsin förbjöds att heta bögradion eller om det bara är ett PR-trick.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Kör på du Stiiig, "Stiiig's world, excellent excellent" blir fina grejar att tuna in hemma i stugan. PTS och FRA killarna vet knappt vad dom håller på med, så dom lär du slippa bekymmer med.

Mer frekvens åt folket!
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

Hehe tack för alla positiva kommentarer för en gång skull, tror ja :P

Ja men vad fan. Hur skall dom kuna spåra mina signaler eg? Kanske man skulel ta å klättra åpp en lokal TV mast å sätta dit sin egen antenn. bygga en sån där stor fyrkantig på 5x5 meter :P Då lär ja ju sända sakpligt långt om ja bygger ett annat slutsteg :P Lär ju finnas å köpa såna nu när marknätet är nerlagt tycker man!

Nej men som ni förstår så kommer jag inte sända wärssh på kanalen.
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

FM sändare är eventuellt påväg att bli tillåtna i Sverige. Det är så vitt jag vet inte klart ännu och inte helt säkert att det blir av. Men i så fall så får man även sända på vanliga FM frekvenser och störa ut vanliga radiokanaler. :)
Men var är haken då? Jo att i så fall så tillåts de bara att sända på låg effekt. Kommer inte ihåg hur mycket det var men har för mig att det rörde sig om 1 milliwatt eller något i den stilen. Så det ska vara tillåtet att ha en mp3 spelare på vardagsrumsbordet och lyssna på låtarna (eller podcast eller vad man har) på stereon eller ha i bilen och lyssna på bilstereon eller så, utan att koppla in den med kabel. Men det blir ingen lång räckvidd.


Portabla mediaspelare med möjlighet att spela video blir ju vanligare. Så i framtiden kanske vi ser något liknande för att kunna se musikvideor/vidcasts/mm på TVn trådlöst. Men det kanske drar en del mer ström att sända TV, kul att dra ut batteriet på på sin iPod G10 eller vad folk kommer ha på 10 minuter. :p
Hursomhelst så tvivlar jag på att det kommer bli tillåtet att sända TV 2km eller längre utan speciella tillstånd (förutom webbtv då :p).


Angående att bli påkommen p.g.a. otillåten sändning. Den risken borde vara större desto större område man tänker sända över. Även hur länge/ofta man sänder kan påverka risken att bli påkommen. Är ju inte omöjligt att storlek på böter/skadestånd kan påverkas av hur stort område man sänder över också.

Så börja klättra i TV master å grejer tycker jag du ska ta och glömma.


Men visst, lite kul skulle det kunna vara att se vad som går på Stiiig TV. :)
User avatar
Stiiig
Posts: 1672
Joined: 2005-07-21 0:08:34
Location: Evertsberg - Älvdalen
Contact:

Post by Stiiig »

GuessWho wrote: Men visst, lite kul skulle det kunna vara att se vad som går på Stiiig TV. :)
Mycket info där :P

Hehe Som sag pr0n me mig 24/7 :P
Inga kommentarer?
Allt-i-allo egen företagare med bred kompetens!
Tänker btw INTE byte ut min julavatar förens tidigast påsk 2019
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Stiiig wrote:
GuessWho wrote: Men visst, lite kul skulle det kunna vara att se vad som går på Stiiig TV. :)
Mycket info där :P

Hehe Som sag pr0n me mig 24/7 :P

Kanske blir TV Shop istället då. :P
User avatar
RuNe
Posts: 181
Joined: 2006-07-30 13:51:02

Post by RuNe »

GuessWho wrote:
Stiiig wrote:
GuessWho wrote: Men visst, lite kul skulle det kunna vara att se vad som går på Stiiig TV. :)
Mycket info där :P

Hehe Som sag pr0n me mig 24/7 :P

Kanske blir TV Shop istället då. :P
nej vaf*n d ä klart d blir pr0n me Stiiig 24/7
CPU: AMD x2 6400+
RAM:3Gb DDR 2
Grafik:GeForce 7600gt
HDD: samsung sp 250Gb+ samsung SP 400gb
Post Reply