Rika människor

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Rika är fan inte mer värda än fattiga, jag hatar rikt folk...
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

AshTray wrote:Rika är fan inte mer värda än fattiga, jag hatar rikt folk...


Word.


Vem gillar dom?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Big_Bird wrote:De själva?


Dom räknas inte! ;D
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Anteaeg wrote:
Big_Bird wrote:De själva?
Dom räknas inte! ;D
Au contraire my dear chap, de räknas dubbelt. 8)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Big_Bird wrote:
Anteaeg wrote:
Big_Bird wrote:De själva?
Dom räknas inte! ;D
Au contraire my dear chap, de räknas dubbelt. 8)


Där ligger felet. De borde inte räknas. Image
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
jerko
Posts: 159
Joined: 2003-01-19 10:27:04

Post by jerko »

Anteaeg wrote:Där ligger felet. De borde inte räknas. Image
Och där sket sig demokratin!

En medborgare - en röst, är väl grundtesen som varje sann demokrati bör grundas på.
Sen är det alltid en definitionsfråga om vad som menas med en medborgare....
-=Even homocidal maniacs need love=-
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Jag håller med. Folk som gjort något med sina liv istället för att bli medelålders fabriksarbetare är as. Bra tänkt, håll dem kort. De ska inte tro att ambitioner lönar sig!
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Är det ingen på det här forumet som förstår min ironi?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Anteaeg wrote:Är det ingen på det här forumet som förstår min ironi?
Ironi på Internet är lika bortslösat som rösträtt i en demokrati. ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lillis
Hedersbit
Posts: 6841
Joined: 2002-03-08 18:03:45

Post by lillis »

Anteaeg wrote:Är det ingen på det här forumet som förstår min ironi?
Nej.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

AshTray wrote:Rika är fan inte mer värda än fattiga
AshTray wrote:jag hatar rikt folk...
Dubbelmoral?
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Longstock wrote:Dubbelmoral?
Bara för att man hatar någon så behöver man faktiskt inte tycka att dom är mindre värda så, nej, ingen dubbelmoral är nödvändig. Du är tex lika mycket värd som vem helst här på forumet eller i värden, ungefär en ask patroner. ;)
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Andrej wrote:
Longstock wrote:Dubbelmoral?
Bara för att man hatar någon så behöver man faktiskt inte tycka att dom är mindre värda så, nej, ingen dubbelmoral är nödvändig. Du är tex lika mycket värd som vem helst här på forumet eller i värden, ungefär en ask patroner. ;)
Men tydligen är inte rika värda lika mycket i hans ögon eftersom han hatar dem. Han väljer, av att dömma av hans uttalande, säkert den fattiga mannen framför den rika.
"Jag är rasist men tycker turkar är lika mycket värda (...) så länge de är i Turkland"
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

AshTray wrote:Rika är fan inte mer värda än fattiga
En miljonär som betalar in massor med pengar till statskassan är väl mer värd än en uteliggare?
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Dissident wrote:En miljonär som betalar in massor med pengar till statskassan är väl mer värd än en uteliggare?
Han är värd mer pengar, ja.

Om vi pratar om det något mer diffusa "människovärdet", så tycks det vara i betraktarens öga.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Longstock wrote:Men tydligen är inte rika värda lika mycket i hans ögon eftersom han hatar dem. Han väljer, av att dömma av hans uttalande, säkert den fattiga mannen framför den rika.
Nej, jag kan hata en människa och fortfarande tycka att hans liv är värt att leva, för honom eller henne.

Men om man sen verkligen måste välja vem som skall till gaskammaren först så får man väl ragnordna. Men det handlar inte om att vissa är mindre värda, snarare att man personligen tycker mindre om dom.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
AshTray
Posts: 2099
Joined: 2005-06-19 16:26:22

Post by AshTray »

Alltså, jag hatar rika, för att jag är fattig...Eller nåt, jag vet inte ::)
Eller så jävla uberfattig är jag väl inte, typ medelsvensson...

Förresten, hatar och hatar, jag tycker alla ska ha det lika gött om man säger så, även om jag vet att det inte fungerar...

Och rika är mer värda för de har mer i pengar, men inte mer värd som männsika för det, fast det är väl en självklarhet?
Last edited by AshTray on 2006-08-22 21:25:59, edited 1 time in total.
Gigabyte GA-P55A-UD4 ♦ Intel Core i5-750 ♦ Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2 Gb ♦ XFX Radeon HD 5850 Black Edition ♦ Samsung Spinpoint F3 1Tb ♦ Corsair TX Series 650W PSU ♦ Windows 7 Home Premium 64bit eng
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Han är värd mer pengar, ja.

Om vi pratar om det något mer diffusa "människovärdet", så tycks det vara i betraktarens öga.
Det finns inget förutom zeitgeisten som tyder på att teser om något eventuellt människovärde har lättare empiriska krav på sig än andra.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

AshTray wrote:Alltså, jag hatar rika, för att jag är fattig... Eller nåt, jag vet inte ::)

Eller hatar och hatar, tycker alla ska ha det lika gött om man säger så, även om jag vet att det inte fungerar...
Du tycker inte att alla ska jobba för att ha det lika bra då? Du kanske tror att de rika blev rika på att gå hemma outbildade?
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

AshTray wrote:Alltså, jag hatar rika, för att jag är fattig... Eller nåt, jag vet inte ::)

Eller hatar och hatar, tycker alla ska ha det lika gött om man säger så, även om jag vet att det inte fungerar...
Det är avundsjuka. Du vill inte att någon skall vara rik för att du inte är det.

Åter igen, inte illa menat AshTray. Som en fd. klasskamrat sa till mig "Ja det är ju klart förfan att kommunism handlar om egoism!".
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

staretsen wrote:Det finns inget förutom zeitgeisten som tyder på att teser om något eventuellt människovärde har lättare empiriska krav på sig än andra.
Sist jag såg efter, så var "människovärde" något som olika människor ser på på olika sätt.


Vissa anser att en person som donerar en miljard till välgörenhet är värd massor, andra - att en person som levt som ett föredöme, och inspirerat en hel nation, var värd massor.

Medan eg. TV-program som "Bullshit" hävdar att Moder Teresa är en stor lögn, då hon menat att svält och lidande var bra (bl.a.).
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

AshTray wrote:Alltså, jag hatar rika, för att jag är fattig...Eller nåt, jag vet inte ::)
Eller så jävla uberfattig är jag väl inte, typ medelsvensson...
Du hatar en minoritet ;)
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

AshTray wrote: Och de rikas pengar och framgång går ju i arv, de har fina efternamn, jobbar på banker, som sina föräldrar, moderater, inte fan skulle de ställa sig på ett cementgolv i en fabrik och slita arslet av sig 7-16 som vanligt folk!?
Vill inte du hellre vara fattig än rik?
Bara för att man inte jobbar i en avgasfabrik betyder inte det att man inte sliter för sin lön.
Vissa trivs och passar bättre som arbetare än tjänstemän.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Longstock wrote:Du hatar en minoritet ;)
Brukar inte de flesta hat vara riktade mot minoriteter? ;)
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Erik Blomqvist wrote:
Anteaeg wrote:
AshTray wrote:Rika är fan inte mer värda än fattiga, jag hatar rikt folk...
Word.
Vem gillar dom?
Det finns mängder.
Det där är ju helt bisarrt. Jag trodde i min enfald att det ansågs ofint att skryta, även bland överklassen.
Post Reply