Kopieringsskydad VHS: spela upp på TFT skärm skadligt för s?

Avdelningen för modifiering samt generell elektronik och teknik.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

Kopieringsskydad VHS: spela upp på TFT skärm skadligt för s?

Post by lagu2653 »

Jag har kopieringsskyddade amerikanska VHS-filmer. Är det skadligt för min Viewsonic platta PC skärm att spela upp videorna på den och använda den som en TV mha en Scart till VGA sladd från Kjell och Company? Jag tror att kopieringsskyddet som jag tror är Macrovision sänder ut pulser med jämna mellanrum.
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag kan inte se hur det skulle kunna skada skärmen, däremot kan du i vissa såna lösningar få dålig bild pga. kopieringsskyddet.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

Detta är visserligen OT-prat, men jag måste bara fråga en sak. Funkar adaptern bra om du t.ex. kör en VHS/DVD med din TFT på den? Blir bilden OK eller flimrar det attans?

Hade detta ämnet uppe för ett tag sedan, fick visserligen hjälp och så men fick svaret att skärmen måste ha speciell Hsync och Vsync så om du kunde ta reda på vad din skärm har för Vsyn och Hsync och om bilden blir bra så vore det bra.
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Post by MadModder »

Ja precis. Stöder verkligen en vanlig TFT-monitor de låga frekvenserna från scarten? (vsync 50Hz, hsync 15kHz)
Post Reply