ctrl-v för att klistra in ngt i cmd.exe Windo Vista möjligt?

Avdelningen för spel och annan vardaglig mjukvara.
Post Reply
lagu2653
Posts: 213
Joined: 2004-08-15 19:38:43
Contact:

ctrl-v för att klistra in ngt i cmd.exe Windo Vista möjligt?

Post by lagu2653 »

Det är alltid lika jobbigt att klistra in något i kommandotolken i Windows. Varför måste man gå via menyerna? Varför funkar inte ctrl-v? Jag hoppas för guds skull att denna funktion finns med i Windows Vista så att alla år av ångest inför denna operation kan få ett slut. På denna punkt är Linux ett klart mer ingenjörsmässigt OS.
Many say that the dream of a good life is the dream of a good thermometer
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Re: ctrl-v för att klistra in ngt i cmd.exe Windo Vista möjl

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

lagu2653 wrote:Det är alltid lika jobbigt att klistra in något i kommandotolken i Windows. Varför måste man gå via menyerna? Varför funkar inte ctrl-v? Jag hoppas för guds skull att denna funktion finns med i Windows Vista så att alla år av ångest inför denna operation kan få ett slut. På denna punkt är Linux ett klart mer ingenjörsmässigt OS.
På vilket sätt är det jobbigt? Höger musknapp = klistra in.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

I Windows 2000 räckte det med att högertrycka så klistrades det in men i XP har tydligen Microsoft lagt till en jäkla menyhelvetesfanskap (Vårda språket-regeln?) för att göra det jobbigare.

Kortfattat: Om detta är problem nummer ett för dig angående XP så finns alternativet 2000.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Fluffy wrote:I Windows 2000 räckte det med att högertrycka så klistrades det in men i XP har tydligen Microsoft lagt till en jäkla menyhelvetesfanskap (Vårda språket-regeln?) för att göra det jobbigare.

Kortfattat: Om detta är problem nummer ett för dig angående XP så finns alternativet 2000.
Nej, högerklickandet finns även i XP. Högerklicka, välj "klistra in". Mycket simplare kan det inte bli :)
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

MURRAY wrote:Nej, högerklickandet finns även i XP. Högerklicka, välj "klistra in". Mycket simplare kan det inte bli :)
Precis... Det går alldeles utmärkt. Annars funkar ju kombinationen ALT+SPACE+R+L (svensk XP), eller ALT+SPACE+E+P (engelsk XP) för att klistra in. Går mycket vasst när man väl minns kombinationen.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

CTRL+V används typ som nån escape-sekvens. CTRL+C, CTRL+X, CTRL+Z och CTRL+Q används ibland för att stänga CLI (Command Line Interface) proram, avbryta batch script, etc.
För att klistra in text, får du högerklicka och välja "Klistra in".
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

ballkula wrote:
MURRAY wrote:Nej, högerklickandet finns även i XP. Högerklicka, välj "klistra in". Mycket simplare kan det inte bli :)
Precis... Det går alldeles utmärkt. Annars funkar ju kombinationen ALT+SPACE+R+L (svensk XP), eller ALT+SPACE+E+P (engelsk XP) för att klistra in. Går mycket vasst när man väl minns kombinationen.
Finns det nåt sånt kommado? Varför har inte jag lärt mig än?
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

kr1sse wrote:Finns det nåt sånt kommado? Varför har inte jag lärt mig än?
Kommando kanske man inte kan kalla det, snarare kombination av tangenttryckningar (där man använder sig av de understrukna bokstäverna i menyerna).
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

elvenman wrote:Kommando kanske man inte kan kalla det, snarare kombination av tangenttryckningar (där man använder sig av de understrukna bokstäverna i menyerna).
Precis, men det är ju inte mindre kortkommando än en ctrl+xxx-kombination, förutom det sega faktum att menysnabbkommandon är språkberoende...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

MURRAY wrote:
Fluffy wrote:I Windows 2000 räckte det med att högertrycka så klistrades det in men i XP har tydligen Microsoft lagt till en jäkla menyhelvetesfanskap (Vårda språket-regeln?) för att göra det jobbigare.

Kortfattat: Om detta är problem nummer ett för dig angående XP så finns alternativet 2000.
Nej, högerklickandet finns även i XP. Högerklicka, välj "klistra in". Mycket simplare kan det inte bli :)
Det jag syftade på att Microsoft i Windows XP har lagt till en helt onödig meny vilket gör att det har blivit jobbigare att kopiera och klistra in text i cmd. Iofs så är Windows 2000 inte alls för mycket bättre.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

elvenman wrote:
kr1sse wrote:Finns det nåt sånt kommado? Varför har inte jag lärt mig än?
Kommando kanske man inte kan kalla det, snarare kombination av tangenttryckningar (där man använder sig av de understrukna bokstäverna i menyerna).
Njaa, jag bara visste inte att menyerna har såna "kortkommandon".
Post Reply