SanDisk utmanar Apple

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

SanDisk utmanar Apple

Post by Najze »

SanDisk har släppt en ny flashbaserad MP3-spelare vid namn Sansa e280 med en lagringskapacitet på 8 GB. För den som vill ha ytterliggare utrymme så finns det även en extra kortplats för ett microSD-minne på upp till 2 GB. Spelaren mäter 4,4 x 8,9 x 1,3 cm (B x L x H) och har en 1,8" TFT-skärm. Förutom musikuppspelning (MP3 och WMA) så stöds även videofiler.

Image

SanDisk kan ha i tankarna att klå Apples iPod Nano med denna modell. Prislappen är satt på 249 dollar (cirka 1800 kronor) i USA för e280, vilket motsvarar samma pris som på Apples iPod Nano på 4 GB (Apple Store USA). I samband med lanseringen så sänks även priset på mindre modeller i samma serie, det vill säga versionerna på 2 GB (e250), 4 GB (e260) och 6 GB (e270).

Mer information och pressmeddelande hos Sandisk.com.
Last edited by Najze on 2006-08-23 0:24:22, edited 2 times in total.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

YES!

Va? Nej, men jag skulle vilja ha en spelare som stöjer video, men jag har ingen direkt nytta av det...

Jag vill bara att folk som säger "MP3-spelare och Ipods" ska försvinna ;(
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Ingen Ogg Vorbis? :(
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Moonsky wrote:Ingen Ogg Vorbis? :(
Sansa e200 Series User Guide
Tips, FAQ, and Troubleshooting (http://www.sandisk.com/Assets/File/pdf/retail/Sansa_e200_UserManual.pdf) wrote: Question: What music file formats does the Sansa e200 support?
Answer: The Sansa MP3 Player will support MP3, WMA, secure WMA. Any
other formats need to be converted to these formats using the Sansa Media
Converter.
Jag ger SanDisk underkänt i produktinformation / lättillgänglighet av information.
Speciellt med tanke på att en så pass grundläggande information som vilka format den stöder kan vara viktigt för en potentiell kund.



Sen ger jag inte mycket för deras MicroSD utökning heller. Iden med utökning via extra minneskort är inte helt dum, men kolla priserna...

Exempel från komplett:

MicroSD
Sandisk microSD Card 2048MB, microSD/Transflash, SDSDQ-2048-E10M - 919:-

Secure Digital
Kingston Secure Digital 2048MB SD-Card, 1.5/5MB Write/read - 399:-
TwinMOS Secure Digital 4096MB, 150X, Ultra-X, 17/22.5MB Write/read speed - 849:-

Tittar man på Webhallen.com istället så var de billigare på MicroSD och dyrare på vanliga SD jämfört med Komplett.se
Hursomhelst är MicroSD ganska mycket dyrare än vanliga SD kort per gigabyte. Om jag skulle välja denna spelare delvis p.g.a. kortplatsen så hade jag nog kunnat leva med om spelaren var några millimeter längre och istället kunde ta vanliga SD kort.


Annars såg den väl okej ut och bra pris i förhållande till lagrinskapacitet jämfört med andra flashbaserade spelare.

Själv har jag en iRiver iFP-799 som är köpt under sen vår/tidig sommar 2005 (Den stöder Ogg Vorbis, men inte alla bitrates). Jag kommer nog inte skaffa någon ny portabel mediaspelare under 2006. 8GB känns annars som ett ganska lagom steg att uppgradera till. Får väl se om det finns några bättre spelare på marknaden nästa år så kanske jag slår till.
User avatar
trappski
Posts: 2310
Joined: 2004-09-25 23:53:15
Location: Örebro

Post by trappski »

Man kan även kika in på
http://www.lilmonsta.com som förövrigt är dit man kommer om man försöker gå in på http://www.idont.com som var en kampanj från SanDisks sida för den som missade den. Med bla bilder som denna Image

Sidan nu är helt flashbaserad och har i mitt tycke en rätt så frän design.
Spelaren i sig var rätt snygg också så.
Kanske blir en köp av en sådan vid tillfälle.
Ekfeldt

Post by Ekfeldt »

Kan någon hjälpa mig hitta drivare till min nya sansa e270 ?
Jag kör win 2000 och den lilla besten vill inte hittas.

Sandisk säger: min sys req = win xp sp1 :(

Någon som har en hjälpfull länk ?
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

ja får hem en sån i morgon eller på måndag ;D

jag har alltid hatat ipod pga, dyrt pris,ful,alla 14-isar går med sån runt halsen grrr.


nackdelarna med sansan va jag fattar är: ingen fm radio i europa och att det minnet man kan köra till går inte o lägga filmer på.


men MS har med tankarna på o klå ipoden 8)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Ekfeldt

Post by Ekfeldt »

Jag köpte min på ebay.
Den kom från www.gizmart.com med post idag.
Det tog 3 dagar och nu har jag en med radio.

Den är sexig ! :)
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Ekfeldt wrote:Kan någon hjälpa mig hitta drivare till min nya sansa e270 ?
Jag kör win 2000 och den lilla besten vill inte hittas.

Sandisk säger: min sys req = win xp sp1 :(

Någon som har en hjälpfull länk ?
Kollat här?
http://www.sandisk.com/Retail/DriverDownloads.aspx
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

men du bor väl inte i usa så radion är väl oandvändbar ändå ;) ?

va tyckte du om den då?

jag har väntat 3dagar(snart4) på min ja beställde den från komplett,alltid annars beukar skiten va här dagen efter,även om man beställer på en söndag men den här gången va dom förjävla sega :S

är lurarna bra eller måste man köpa nya till den?
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Ekfeldt

Post by Ekfeldt »

Rätt pinsamt men jag måste ju erkänna...
Det finns två usb-lägen man kan använda i sansans e2xx serie.

Dessa: MSC / MTP
MSC är samma som ipod, mfl...
MTP är Microsoft Transfer Protocol och detta funkar direkt utan drivrutiner i Win 2000.

:-*
Ekfeldt

Post by Ekfeldt »

Jag hoppas du skojar :)

Det är FM-bandet.
Det är samma band som vi i sw använder.
Coolt va ;)
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

fick min idag ;D

som du säger så är usb modet cp inställ från början,märkte det då ja tog med den till en kompis när jag inte fick igång den :P

men den är helgrynn obillig,gå bra o se på film i den och bra ljud enligt mig jämfört med alla andra skräp mp3 spelare jag haft.

@Ekfeldt: så du har fungerande radio på din?
min hadew ingen radio alls,dock lyssnar jag inte på radio heller men skulle va kul o ha.

språk kan man välja svenska o den är knappast klumpi även om den är någon mm tjockare än ipod så tänker man inte på att man har den i fickan.

men sandisk is the shit tills MS släpper sin mp3 ;)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Ekfeldt

Post by Ekfeldt »

Nu har jag haft den i några dagar.
Fan va najs den är !
Som du säger, smidig och att man inte tänker på att man har den i fickan.
Ska testa Koss the plug idag för jag vill ha lite högre volym och mer bas.

Vilken mp3spelare från ms menar du ?
...har inte hört nåt.
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

microsoft ska släppa en ny hade dom planerat för o konkurera med ipod.
vet in om den blir bra men den blir säkert dyr.

ja har haft min sandisk sansa sen i fredags o den har hållt i 2 dagar nu,ja har haft den i fickan när jag åkte skateboard med o den klarade sig fint.

batteritiden är sjukt bra jämfört med vanliga med 1 batteri.
rip programmet tycker jag gör filerna för stora o det går inte rippa med något annat programm men o kolla på simpsons med den funkar utmärkt :)

ja har inte hittat några nackdelar med den ännu.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

ni som skaffat den, hur e kontrollerna?
Är det liknande ipod eller är det riktiga knapptryckningar? :)
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

riktiga knappar o ett hjul man scrollar på :)

kontrollerna tycker jag är ganska bra men huvudsaken är väl att det går o lyssna på musik med den 8)
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
Nässpray

Köa låtar

Post by Nässpray »

Tjenna!
Har precis köpt mig en sandisk e270 men jag blir oerhört besviken när jag inte hittar nåt sätt att köa låtar.
Jag vill medans jag lyssnar på en låt scrolla igenom musiksamligen och välja ut en låt som jag vill köa efter pågående låt. Det bästa vore om det var möjligt att köa flera på samma gång.

Vad är det för mening med att ha så många Gb med musik om man ändå inte har möjlighet att välja vilken nästa låt ska bli.

eller går detta att göra? nån som vet?
har jag fel ska jag ställa mig i skamvrån, jag lovar :D
stammer

Problem med 8gb

Post by stammer »

Jag fick min 8gb igår och har ett problem (inte med spelaren, utan med datorn. Tror jag...). Hursomhelst; jag hittar inte spelaren på datorn. Jag har haft flera spelare förut och inte haft några som helst problem. När jag kopplar i Sandisken så hittar inte datorn den: jag söker på Den här datorn osv... Jag installerade mjukvaran men statusen är "ingen spelare ansluten". Provade också ominstallera.

Jag vet att det låter noob, men jag har aldrig varit med om nå liknande. Displayen visar att den är connected och den laddar. Ha kollat USB-porten att den funkar osv...

Någon som har en aning?
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Re: Problem med 8gb

Post by Mig med »

stammer wrote:Jag fick min 8gb igår och har ett problem (inte med spelaren, utan med datorn. Tror jag...). Hursomhelst; jag hittar inte spelaren på datorn. Jag har haft flera spelare förut och inte haft några som helst problem. När jag kopplar i Sandisken så hittar inte datorn den: jag söker på Den här datorn osv... Jag installerade mjukvaran men statusen är "ingen spelare ansluten". Provade också ominstallera.

Jag vet att det låter noob, men jag har aldrig varit med om nå liknande. Displayen visar att den är connected och den laddar. Ha kollat USB-porten att den funkar osv...

Någon som har en aning?
Ekfeldt wrote:Det finns två usb-lägen man kan använda i sansans e2xx serie.

Dessa: MSC / MTP
MSC är samma som ipod, mfl...
MTP är Microsoft Transfer Protocol och detta funkar direkt utan drivrutiner i Win 2000.
stammer

Post by stammer »

Fick spelaren visad som "flyttbar lagringsmedia" på en annan dator (MTP-läget). Men min nya dator (en Acer som den andra) hittar inte ens fanskapet...
Locked