Vilket parti ska ni rösta på i valet 2006

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

som vanligt M. Jag gillar inte "generösa bidrag" "det är nog få som fuskar" etc snacket, har aldrig gjort det. Tvekade lite KD, eftersom jag tror på kärnfamiljen, ej giftemål för homosexuella etc, men vill inte förknipas med att för religösa värderingar så...
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

M eller Fp, inte säker just nu faktiskt. Trängselskatten blir det ett NEJ till iaf.
iDon't care about your problems.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Gnuet wrote:Trängselskatten blir det ett NEJ till iaf.
Den verkade ju vara ett utmärkt sätt att hålla proletärerna utanför innerstan. Hur kan någon ha något emot den?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

nem wrote:Den verkade ju vara ett utmärkt sätt att hålla proletärerna utanför innerstan. Hur kan någon ha något emot den?
Anklagar du på ett fint sätt Gnuet för att vara proletär?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

staretsen wrote:
nem wrote:Den verkade ju vara ett utmärkt sätt att hålla proletärerna utanför innerstan. Hur kan någon ha något emot den?
Anklagar du på ett fint sätt Gnuet för att vara proletär?
Jag gav honom ett argument jag trodde han skulle lyssna på.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
1337_pojke

Post by 1337_pojke »

Dissident wrote:Inte helt orelaterat trådens ämne fick jag en intressant krönika skickad till mig idag. Angående arbetslöshet och bidrag:

http://www.metro.se/se/article/2006/08/ ... /index.xml
Att folk hellre skulle sitta och slöa än att ta ett jobb låter konstigt med tanke på att man blir fimpad av A-kassan om man tackar nej till jobb.

Men kan det verkligen finnas folk med så risig arbetsmoral?
Trodde att de var en myt, har faktiskt aldrig träffat nån.
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Pontarius wrote:...med tanke på att man blir fimpad av A-kassan om man tackar nej till jobb.
"Det var en gång en perfekt värld..."
twinelly
Posts: 34
Joined: 2006-07-30 17:59:16

Post by twinelly »

kristdemokraternas partiledare bor typ 4 kvater från mig :P Inte för att jag är myndig men PIRATPARTIET!
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

twinelly wrote:kristdemokraternas partiledare bor typ 4 kvater från mig :P Inte för att jag är myndig men PIRATPARTIET!
Kultur är vad folket behöver, inte total avsaknad av upphovsrätt...

Vid sexton års ålder jag vikingen slog,
Som skälde mig skägglös och vek.
Jag sjökonung blef - öfver vattnen drog
Uti härnadens blodiga lek.
Jag landgång gjorde, vann borgar och slott
Och med mina kämpar om rofvet drog lott
Uppå hafvet.

Ur hornen vi tömde då mjödets must
Med makt på den stormande sjö.
Från vågen vi herrskade på hvar kust.
I Walland jag tog mig en mö;
I tre dagar gret hon, och så blef hon nöjd,
Och så stod vårt bröllop med lekande fröjd
Uppå hafvet.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Jag har inte en susning. Finns det någon bra sida där de jämför frågor och svar från alla partier? Hade varit najs för en som inte är insatt i politiken..
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Najze wrote:Jag har inte en susning. Finns det någon bra sida där de jämför frågor och svar från alla partier? Hade varit najs för en som inte är insatt i politiken..
ungtval.se har ett test där du väljer ut de tio viktigaste frågorna för dig, sen ställs dessa frågor, du får svara och du ser vilka partier som håller med dig i form av trafikljus. En bra början, i alla fall.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Post by larsan »

Hipshot wrote:som vanligt M. Jag gillar inte "generösa bidrag" "det är nog få som fuskar" etc snacket, har aldrig gjort det. Tvekade lite KD, eftersom jag tror på kärnfamiljen, ej giftemål för homosexuella etc, men vill inte förknipas med att för religösa värderingar så...
Jag, som är bekännande kristen, har alltid röstat på KD, tills den dag de tillsatte en homosexuell ledare för ungdomsförbundet. Nu säger jag inte att han inte klarade jobbet, men det, i kombination med att påstå sig "stå på kristen grund" gjorde att hela partiet kändes som ett gäng hycklare.

Min röst hamnar antingen på FP eller M, beroende på kärnkraftsfrågan som jag nu måste läsa på lite om.
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
chrono
Hedersbit
Posts: 1017
Joined: 2002-02-19 20:07:27
Location: Sundsvall
Contact:

Post by chrono »

Har inte riktigt haft tid att sätta mig in i några detaljfrågor inför det här valet, men tack vare blockpolitiken hamnar min röst nog på "rätt" sida hur som helst. Troligen blir det en röst på Folkpartiet i riksdagsvalet. Kommun- och landstingsvalet blir nog Centern resp. Moderaterna.

Sjuste blanding va? ;-)
"Nothing in the world is so powerful as an idea whose time has come."
- Victor Hugo
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

wille wrote:
twinelly wrote:kristdemokraternas partiledare bor typ 4 kvater från mig :P Inte för att jag är myndig men PIRATPARTIET!
Kultur är vad folket behöver, inte total avsaknad av upphovsrätt...
Sverigedemokraterna är för ett ökat stöd till teatrar, konstmuseer och opera? Eller bara icke entartede kunst?
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Kanske lite OT, men såg ni insider den här veckan? När det handlade om dessa 7st småpartier i Riksdagen? ;D

Vilken jävla samling korkade människor. Enhet var värst av dom
"vi vill ha in medvetna människor i riksdagen" ::)

Dessa 7 partier gav mig ett gott skratt.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Hypn0
Posts: 123
Joined: 2005-08-15 17:06:17

Post by Hypn0 »

enix wrote:Kanske lite OT, men såg ni insider den här veckan? När det handlade om dessa 7st småpartier i Riksdagen? ;D

Vilken jävla samling korkade människor. Enhet var värst av dom
"vi vill ha in medvetna människor i riksdagen" ::)

Dessa 7 partier gav mig ett gott skratt.
Det var iofs 15 partier och inte sju... ND gjorde ett starkt intryck, fast Marc blev avbruten av programledaren hela tiden...

Rösten går ändå till SD då ND inte har någon chans att komma in i dagslget, däremot har SD det...
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

larsan wrote:Jag, som är bekännande kristen, har alltid röstat på KD, tills den dag de tillsatte en homosexuell ledare för ungdomsförbundet. Nu säger jag inte att han inte klarade jobbet, men det, i kombination med att påstå sig "stå på kristen grund" gjorde att hela partiet kändes som ett gäng hycklare.
Agreed. Men det finns nog inte någon vidare stor marknad för ett kristet parti utanför Jönköping och bibelbältet idag.
User avatar
exzrael
Posts: 638
Joined: 2004-11-27 11:38:07
Location: Ängelholm, Skåne
Contact:

Post by exzrael »

Sverigedemokraterna blir nog mitt val detta år. Deras invandringspolitik är helt rätt för mig. Dock är jag osäker på hur partiet kommer att bli om de får för mycket makt.
Datorblogg: Länk
Dator: Intel Core i5 750 OC 3,4 GHz, 8 GB DDR3 1600 MHz, GeForce 560Ti OC 900/2100 Mhz, 2+1 TB HDD:
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ni som röstar huvudsakligen efter fokuset på en, eller ett fåtal partifrågor ni är intresserade av (eg. invandringspolitik). Har ni funderat på vad dessa partier vill åstadkomma på andra fronter, eller förmodar ni att "eftersom de ä r emot invandring, så måste ju resten av deras politik vara hur bra somhelst"? Eller är det så att ni på fullaste allvar tror att "om vi låter bli att ta emot invandrare, så kommer allt att bli bättre"?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

fisk wrote:Ni som röstar huvudsakligen efter fokuset på en, eller ett fåtal partifrågor ni är intresserade av (eg. invandringspolitik). Har ni funderat på vad dessa partier vill åstadkomma på andra fronter, eller förmodar ni att "eftersom de ä r emot invandring, så måste ju resten av deras politik vara hur bra somhelst"? Eller är det så att ni på fullaste allvar tror att "om vi låter bli att ta emot invandrare, så kommer allt att bli bättre"?
Det finns inget perfekt parti, det finns alltid en hake med olika sorters politik, det är något man får ta.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

enix wrote:Det finns inget perfekt parti, det finns alltid en hake med olika sorters politik, det är något man får ta.
"Perfekt"? Men det måste väl i alla fall finnas något djupare intresse än i en enda partifråga?
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:"Perfekt"? Men det måste väl i alla fall finnas något djupare intresse än i en enda partifråga?
Inte om man klandrar invandringen som den stora anledningen till allt dåligt.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Andrej wrote:Inte om man klandrar invandringen som den stora anledningen till allt dåligt.
Det är förvisso sant, men en smula naivt resonerande kring orsak och verkan rörande problemen som råder i det här landet.

Inte för att det förvånar mig att detta resonemang finns hos många av de som röstar över huvud taget, och det är ju delvis därför jag anser att det politiska väsen vår "demokrati" lever efter, är i närmast en fars.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

fisk wrote:Det är förvisso sant, men en smula naivt resonerande kring orsak och verkan rörande problemen som råder i det här landet.

Inte för att det förvånar mig att detta resonemang finns hos många av de som röstar över huvud taget, och det är ju delvis därför jag anser att det politiska väsen vår "demokrati" lever efter, är i närmast en fars.
Jag tänker verkligen inte motsätta mig dig i det ovan sagda.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

fisk wrote:...Inte för att det förvånar mig att detta resonemang finns hos många av de som röstar över huvud taget, och det är ju delvis därför jag anser att det politiska väsen vår "demokrati" lever efter, är i närmast en fars.
Det är förstås svårt att avgöra vad som är en "legitim röst" på ett parti, men jag har länge tyckt att det borde införas något slags test för rösträtt (jmf körkort). Då är det något intresserade förvärvar och tar tillvara på. Till skillnad från i dag då färgen på en partiledares slips kan avgöra var rösten hamnar.
Andrej wrote:Nu har jag en liten fråga, driver du med den etablerade image du har på forumet eller är du allvarlig?
Hade jag velat driva med min etablerade image så hade jag röstat på NSF, alternativt Bockbrännarepartiet (det är snart dags igen).
Jag tror faktiskt att det är så begränsad min image är på 64bits. Tragiskt men sant. 8)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
Post Reply