Är personnummer hemliga?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Är personnummer hemliga?

Post by Ancalagon »

Är personnummer hemliga? - eller finns det någon form av reverse lookup - kanske inte nödvändigtvis på internet men kanske om man ringer polisen eller något?

Jag och en kompis har haft lite disskutioner kring detta iom att jag är lite paranoid med de 4 sista i mitt personnummer .. - han menar att det går att få tag på, men jag tror inte att det är något som myndigheter eller dyl lämnar ut utan vidare ..

Någon som har koll? :-*
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Offentlig uppgift. Vill du få tag i någons personnummer så kan du ringa till folkbokföringen, presentera dig och hämta ut hur många personnummer som möjligt!
DDS for life!
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Det är väl samma sak med betyg, offentlig uppgift
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Jag kollade upp fullständiga personnummer för några dagar sedan bara, via SMS. Kostade 5 kr om jag inte minns fel.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Mr_Tobbe wrote:Jag kollade upp fullständiga personnummer för några dagar sedan bara, via SMS. Kostade 5 kr om jag inte minns fel.
Var finns denna tjänst?
Parental Advisory - Explicit Content
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

spite wrote:Var finns denna tjänst?
Tyvär så kommer jag inte ihåg vad sidan hette, men jag kom ihåg att jag sökte efter "personnummer" eller dylikt på Flashbacks forum och hittade det i en tråd.

Man kunde även ta reda på personens förmögenhet, inkomst osv.

Här var det:
http://www.upplysning.se/sms-simulator-and-prefix.aspx
Det finns en simulator där för att kolla om namnet finns med i registret.
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

Post by Ancalagon »

där ser man :-/
aja, kanske lika bra att inte vara så paranoid då .. (eller kanske mer ^^)

tack, tack i alla fall :D
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Så länge man inte kan utnyttja ett personnummer till bankärenden eller andra viktiga saker är det väl inga problem om det är en offentlig uppgift, eller?? ::) ;)
x-axeln vs y-axeln
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

fruktfanatikern_bf wrote:Så länge man inte kan utnyttja ett personnummer till bankärenden eller andra viktiga saker är det väl inga problem om det är en offentlig uppgift, eller?? ::) ;)

Vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg pga smilien... men har du tillgång till någons personnummer så kan du göra livet surt för denna person... ett tag iaf innan du blir polisanmäld för trakasseri, ofredande osv.
DDS for life!
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

borz wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Så länge man inte kan utnyttja ett personnummer till bankärenden eller andra viktiga saker är det väl inga problem om det är en offentlig uppgift, eller?? ::) ;)

Vet inte hur jag ska tolka ditt inlägg pga smilien... men har du tillgång till någons personnummer så kan du göra livet surt för denna person... ett tag iaf innan du blir polisanmäld för trakasseri, ofredande osv.
Jaha, du menar att man exempelvis skulle kunna beställa produkter och liknande via internet för just den personen. Men detta kan man ju även göra utan att ha tillgång till ett personnummer om jag inte missminner mig.
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fruktfanatikern_bf wrote:Så länge man inte kan utnyttja ett personnummer till bankärenden eller andra viktiga saker är det väl inga problem om det är en offentlig uppgift, eller??
Här har du en lista på vad du kan gräva fram om du har tillgång till personnumret.
http://www.fgj.se/Lathund.asp?omrID=4&SubID=7&SubSubID=

Eller, personnumret är inte ett krav, men det är den enklaste vägen att gå.

Så, dit liv går att kartlägga rätt bra från personnumret.
Offentlighet regerar.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Big_Bird wrote:
fruktfanatikern_bf wrote:Så länge man inte kan utnyttja ett personnummer till bankärenden eller andra viktiga saker är det väl inga problem om det är en offentlig uppgift, eller??
Här har du en lista på vad du kan gräva fram om du har tillgång till personnumret.
http://www.fgj.se/Lathund.asp?omrID=4&SubID=7&SubSubID=

Eller, personnumret är inte ett krav, men det är den enklaste vägen att gå.

Så, dit liv går att kartlägga rätt bra från personnumret.
Offentlighet regerar.
Det där är nog mycket mer än vad jag skulle kunna föreställa mig.
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fruktfanatikern_bf wrote:Det där är nog mycket mer än vad jag skulle kunna föreställa mig.
Det beror på målet. Fast "det finns ingen notering om det" är ju också information.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

Att skapa ett lånekort på biblioteket kräver i princip endast ett fullständigt personnummer med namn osv om jag inte minns fel, kan ju alltid användas för att få gratis böcker.
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

Jag utgick mest från att man inte hade tillgång till de fyra sista siffrorna för ett fullständigt personnummer, och det är ju vad som krävs om man exempelvis vill skapa ett bibliotekskort.
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

fruktfanatikern_bf wrote:Jag utgick mest från att man inte hade tillgång till de fyra sista siffrorna för ett fullständigt personnummer, och det är ju vad som krävs om man exempelvis vill skapa ett bibliotekskort.
De fyra sista siffrorna är också offentliga.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
Post Reply