Socialdemokraterna?

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Hipshot wrote:Trängselskatten är inte bra, den löser inte de grundläggande problemen, gör det bara värre.
Tycker konceptet bakom trängelskattan är bra. Den motiverar folk att använda bilar mindre vilket är bra för miljön och vägarna, samtidigt som den motiverar folk att åka kommnualt vilket är bra för miljön, och ju mer som åker kommunalt, ju billigare borde det bli.
Sen tycker jag att de som använder miljövänliga bilar ska få undantag från trängselskatten. Konceptet verkar bra.

Men i verkligheten så fungerar tydligen inte trängelskatten så bra, en kille på Kristdemokraterna sa att det kostar mer än vad de tjänar.
En kille på Moderaterna, sa att det blir mer bilar i förorterna för att trängelskatten bara gäller i stan. Men jag tycker den borde gälla över hela stockholm.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

schon wrote:blankt röstar jag tills jag hittar ett parti som får hälften gjort av vad dom lovar till valet. dvs aldrig!
Det där är löjligt. Inte bara för att blankröster är ogiltiga, utan för att det är dig det är fel på, inte politikerna. Du är för lat för att sätta dig in i politiken och försöker rättfärdiga det med barnsliga klichéer. Sorgligt.
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Dissident wrote:
schon wrote:blankt röstar jag tills jag hittar ett parti som får hälften gjort av vad dom lovar till valet. dvs aldrig!
Det där är löjligt. Inte bara för att blankröster är ogiltiga, utan för att det är dig det är fel på, inte politikerna. Du är för lat för att sätta dig in i politiken och försöker rättfärdiga det med barnsliga klichéer. Sorgligt.
Har blanka röster någonsin räknas eller tog de bort rösträkningen av blanka röster till det här valet?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

CSM101 wrote:@Nem: Ska du försöka hjälpa en person som inte är insatt så kan du åtminstone försöka vara lite neutral och ge en så neutral bild som möjligt. Därefter kan du ju skriva vad du själv tycker.
Neutral? Det finns inte.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
wille
Posts: 4039
Joined: 2002-03-10 19:08:58
Location: Göteborg, bor i Luleå
Contact:

Post by wille »

Rösta du på socialdemokratin. Själv har jag brutit med vänsterblocket fram tills åtminståne någon kan ge mig en vettig anledning (annat än bidragsskapande) att rösta på dem.
"...det spelar ingen roll hur många gånger du lyckas få med "pseudo-" i svaret"
Vägen mot perfektion
User avatar
XitArS
Posts: 1726
Joined: 2002-03-08 16:45:54
Location: Göteborg

Post by XitArS »

Skulle tro att en mycket stor del av de som röstar på socialdemokraterna är sådana som inte är ett dugg insatta i politik och endast röstar på dem för att: "de är ju ett arbetarparti, de är solidariska, jag tycker det är rätt bra som det är nu..." eller så är det personer som idag är beroende av bidrag. Ganska stor del av befolkningen går in under detta fack, tyvärr.
Man föredrar att tro på det man helst håller för sant.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

jallabert wrote:Ge fan i att rösta på dem.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Dissident wrote:Det där är löjligt. Inte bara för att blankröster är ogiltiga, utan för att det är dig det är fel på, inte politikerna. Du är för lat för att sätta dig in i politiken och försöker rättfärdiga det med barnsliga klichéer. Sorgligt.
Tack. Jag har en del i min omgivning jag skulle vilja säga det där till, men jag vågar inte. Mest frustrerande är det när de kastar ur sig en massa åsikter men sedan gör sig själva ouppnåliga för att de trots allt inte bekänner sig till någon ideologi eller något parti.
Har blanka röster någonsin räknas eller tog de bort rösträkningen av blanka röster till det här valet?
De räknas men hamnar i "ogiltiga röster"-stapeln. Med andra ord protesterar du lika mycket mot systemet om du skriver "KUK" på ett papper och lägger det i kuvertet.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

enix wrote:
jallabert wrote:Ge fan i att rösta på dem.
Dyslexi
User avatar
egar
Hedersbit
Posts: 4192
Joined: 2002-02-18 0:01:59
Location: Göteborg
Contact:

Post by egar »

wille wrote:Rösta du på socialdemokratin. Själv har jag brutit med vänsterblocket fram tills åtminståne någon kan ge mig en vettig anledning (annat än bidragsskapande) att rösta på dem.
Det var ingen dålig vändning det inte.
A fair judgement!
Two-way mirror in the hall
They like to watch everything you do
Transmitters hidden in the walls
So they know everything you say is true
User avatar
Cappuccino
Posts: 674
Joined: 2004-01-25 2:20:00
Location: Göteborg

Post by Cappuccino »

Jag kom just på en rolig grej man kan göra om man har tänkt rösta blankt eller ligga i soffan:

Rösta på 64bits.se

Det kommer att redovisas och innebär gratisreklam.

Vad smart jag är. 8)
Abit K9N - AMD Athlon 64 X2 4600+, 2048MB PC4600 - SB XFi Extreme Gamer - sata 160Gb/ide 80Gb/ - dvd/cdrw - Radeon 1950Pro 512MB - Xp.proSP2 - Vista Ultimate 64 -
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Lyssnade på ett tal av justitieministern Thomas Bodström, och passade på att växla några ord med honom.

Jag frågade honom om det var olagligt att ladda ner musik från Internet.
Han svarade att det var det, om den var upphovsrättsskyddad.

Jag frågade om det var olagligt fastän artisten var död.
Han svarade att ja det var olagligt, om någon fortfarande äger rättigheterna till musiken.

Jag påpekade att musik och även film blir ju en del av kulturen.
Jag tror han svarade att dem kanske skulle kolla över upphovsrättslagen och göra så att den inte håller lika länge eller nåt.


Pratade även med nån annan kille på Socialdemokraterna, och pratade även med han om upphovsrättslagen. Jag påpekade att staten har bibliotek som har böcker, men att dem kanske borde ha film och musik eftersom det också är kultur. Han svarade att musik och film måste man leasa och betala varje år eller varje gång man lånar ut eller nåt, och att det skulle kosta mycket pengar men att det inte var så för böcker. Jag frågade varför det är så på musik och film men inte på böcker.
Kommer inte ihåg svaret.



Hade jag varit säker på att Socialdemokraterna skulle vinna, så skulle jag nog rösta på Miljöpartiet eller möjligen Piratpartiet, de skulle aldrig komma till makten, men de skulle uppmärksamma respektive partis agendor.
Men det verkar ganska osäkert vilka som kommer att vinna, så jag känner att jag bör rösta på Socialdemokraterna för att undvika att Sverige styrs av högerpolitik, alliansen och/eller Moderaterna, för då tror jag att det skulle bli sämre.

Lite osäker, men det lutar mot att rösten går till Socialdemokraterna, om det nu blir nån röst för min del.
User avatar
_JesteR_
Posts: 2437
Joined: 2004-02-28 16:26:27
Location: Gavle
Contact:

Post by _JesteR_ »

Moonsky wrote:Pratade även med nån annan kille på Socialdemokraterna, och pratade även med han om upphovsrättslagen. Jag påpekade att staten har bibliotek som har böcker, men att dem kanske borde ha film och musik eftersom det också är kultur. Han svarade att musik och film måste man leasa och betala varje år eller varje gång man lånar ut eller nåt, och att det skulle kosta mycket pengar men att det inte var så för böcker. Jag frågade varför det är så på musik och film men inte på böcker.
Kommer inte ihåg svaret.
Jag har nog nämnt det förrut. Men här i Gävle finns Konserthuset, där man bl.a. kan låna ett antal CD-album/DVD-konserter. Det fungerar precis som på ett vanligt bibliotek.
When you pirate MP3s, you are downloading COMMUNISM
Lacolper
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

_JesteR_ wrote:Jag har nog nämnt det förrut. Men här i Gävle finns Konserthuset, där man bl.a. kan låna ett antal CD-album/DVD-konserter. Det fungerar precis som på ett vanligt bibliotek.
Och i Umeå kan man låna riktiga dvdfilmer, inga aktuella blockbusters, men ändå filmer...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Moonsky wrote:Gick även ner till valstugorna och pratade med olika personer från olika partin där.
Bra initiativ !

Moonsky wrote:Hade jag varit säker på att Socialdemokraterna skulle vinna, så skulle jag nog rösta på Miljöpartiet eller möjligen Piratpartiet, de skulle aldrig komma till makten, men de skulle uppmärksamma respektive partis agendor.
Men det verkar ganska osäkert vilka som kommer att vinna, så jag känner att jag bör rösta på Socialdemokraterna för att undvika att Sverige styrs av högerpolitik, alliansen och/eller Moderaterna, för då tror jag att det skulle bli sämre.

Lite osäker, men det lutar mot att rösten går till Socialdemokraterna, om det nu blir nån röst för min del.

Du får naturligtvis rösta hur du vill !

Men om det är så du känner så skulle jag nog råda dig att rösta på Miljöpartiet om jag skulle ge dig något råd.
Göran Persson har sagt att han vill ha en Socialdemokratisk regering, vilket är föga förvånande. Det är nog i stort sett alla partiers dröm att vara i ensam majoritet. Men om/när Socialdemokraterna behöver någon att samarbeta med om de ensamt får för lite röster så är det miljöpartiet och vänstern som de vänder sig till i första hand. Jag såg på någon debatt tidigare ikväll. När Göran Persson fick frågan om eventuellt bildande av en koalitionsregering (en regering som består av flera partier) så svarade han lite undvikande, men sa att de vill få en Socialdemokratisk regering. Vilket som sagt inte är förvånande.
Men åtminstånde jag tror att Socialdemokraterna mycket hellre bildar en koalitionsregering med Miljöpartiet än låter "aliansen" regera.

Om du och andra med samma funderingar röstar på Miljöpartiet istället för Socialdemokraterna så, under förutsättning att Miljöpartiet kommer över 4% spärren, så ger ni miljöpartiet en bättre position i förhandlandet med Socialdemokraterna om hur landet ska styras.


Bilden jag har fått av detta valet är att det är mer rött mot blått i en strid om makten och åtminstånde på den nivån så är det större skillnad på att rösta rött eller blått en på vilket enskilt parti man röstar inom färgen, även om det också har betydelse. Så om du vill rösta rött så går det även bra att rösta på Miljöpartiet eller Vänsterpartiet och behöver inte nödvändigtvis vara på Socialdemokraterna, även om det naturligtvis också är en möjlighet.
Sen har jag visserligen fått intrycket att de blåa, "aliansen", är mer sammanspelt i detta val än vad de röda är denna gång. Men det utesluter ändå inte att sammarbeta kommer att ske eller att det finns möjligheter för koalitionsregering, även bland de röda, beroende på hur det går i valet.

Så jag tycker det verkar vettigast att bestämma sig för om man vill rösta rött eller blått och sen välja favoritpartiet inom det blocket, åtminstånde om man har tänkt att rösta på något av de etablerade partierna. Undantaget är väl om man bedömmer det som en stor risk att det parti man vill rösta på inte kommer över 4% gränsen.


Sen finns det alternativa partier också (exempelvis Piratpartiet som du nämnde) och att rösta på någon av dessa tycker åtminstånde jag är okej om man tycker att de verkar vara bra alternativ.
Röstar man på något av dessa får man vara medveten om att det är större risk att ens parti inte kommer över 4% gränsen än om man röstar på de mer etablerade partierna. Men då har man ändå gjort ett ställningstagande, så jag tycker fortfarande att det är mer konstruktivt än att blankrösta eller "soffligga" även om ens parti får mindre än 4%.



Det är väl ungefär vad jag tycker och den bild jag har fått.
Sen är jag själv inte den mest politiskt insatta. Så om jag har fel i något eller har missupfattat något så får de som vet bättre gärna rätta mig (konstruktivt, tack).
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Image
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Är det några vars budskap jag finner lika skrattretande som biografkissande Schymans exparti, så är det miljöpartiet.

Partier som centraliserar sin politik kring en enda fråga förtjänar att glömmas bort, och dö ignorerade. (Piratpartiet, Feministiskt initiativ, Miljöpartiet, mfl.)
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Själv blir jag sur när de borgerliga kommer med sitt snack om arbetslösa...

Att räkna in studenter i den siffran är ju helt befängt imho...

Min röst kommer iaf inte läggas på de borgerliga...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Börjar bli jävligt ledsamt nu, att vänsterblocket kategoriskt vägrar svara på vad konsekvenserna blir efter valet om de fortsätter i maktposition. Vad är de rädda för? De är ju rejält oense i en rad frågor, och vad sossarna tycker om vänsterpartiet, är väl inte obekant. Nästan komiskt hur Persson tittar ned i bordet och ser besvärad ut varje gång Ohly öppnar truten.

Miljöpartiet har onekligen gjort mycket historiskt för att lyfta in miljöfrågorna i politiken, men nu känns de snarare som ett vänsterkonservativt parti som tror att procentsatser är vad som behövs för att fixa alla problem - patetiskt.

Sen borde väl tv-utfrågare i allmänhet bytas ut, för ingen klarar ju att få tyst på Persson som alltid ser till att få sista ordet trots att han går emot talordningen, och dessutom avbryter både andra partiledare såväl som programledare.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

ballkula wrote: Miljöpartiet har onekligen gjort mycket historiskt för att lyfta in miljöfrågorna i politiken, men nu känns de snarare som ett vänsterkonservativt parti som tror att procentsatser är vad som behövs för att fixa alla problem - patetiskt.
De har ju öppnat för att samregera med ett borgerligt parti iofs.
Får bara se om de håller det löftet om Sossarna inte vill släppa till regeringsplatser till dem.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Om Göran varit en bulldozer tidigare var han i går en atlantångare med trippla V8:or. Begärde ordet direkt efter sin egna tid, pratade upprepade gånger i mun på Hägglund och kunde väldigt, väldigt ofta inte hålla truten stängd - särskilt när han borde. Det syns att han är rädd, rädd att förlora allt.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Erik Blomqvist wrote:Om Göran varit en bulldozer tidigare var han i går en atlantångare med trippla V8:or. Begärde ordet direkt efter sin egna tid, pratade upprepade gånger i mun på Hägglund och kunde väldigt, väldigt ofta inte hålla truten stängd - särskilt när han borde. Det syns att han är rädd, rädd att förlora allt.
Han är desperat.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Erik Blomqvist wrote:Om Göran varit en bulldozer tidigare var han i går en atlantångare med trippla V8:or. Begärde ordet direkt efter sin egna tid, pratade upprepade gånger i mun på Hägglund och kunde väldigt, väldigt ofta inte hålla truten stängd - särskilt när han borde. Det syns att han är rädd, rädd att förlora allt.
Precis min känsla... Sen undrar jag hur f-n vänsterkartellen kunde vända det till sin fördel att de inte presenterar nåt gemensamt, pinsamt. Kan inte påstå att jag hyser så stort hopp till Allians för Sverige, men jag inbillar mig att jag vet var de står i en rad frågor. Alternativet, dvs nuvarande regeringsunderlag, vet jag inte alls vad de har tänkt göra - förmodligen ingenting.

En av höjdpunkterna var väl då Göran Persson kontrar alliansens "jämställdhetsbonus" med utbyggd föräldraförsäkring. Problemet var bara att dels så har inte (s) lagt nåt sånt förslag, och de kunde inte heller säga ifall de skulle göra så, bara att det knappast skulle inträffa under kommande mandatperiod. Bra kontring, Göran... :P
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Det skönaste med GP är ändå hans översittarattityd, den passar bra på en diktator eller liknande... han avbryter ju aldrig andra heller liksom...
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Det är ju så skönt nu, dagen innan valet, som man kan läsa på text-tv att SSU har polisanmält ett datorintrång... :[
Post Reply