Mattefråga

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
Post Reply
pimen

Mattefråga

Post by pimen »

Hej, jag har en fråga som jag måste få svar på i helgen, har prov på detta på måndag, men har inte en aning om hur man löser en uppgift.

Jag ska räkna ut i*i, vilket ska bli (-1), eftersom i är enheten för nåt imaginärt tjafs som nån snubbe på 1500talet kom på eftersom man inte kan räkna ut roten ur (-1), detta förstår jag, lika som roten ur (-4) är 2i, roten ur (-100) är 10i. men problemet är när i<sup>3</sup> blir (-i), det borde ju bli (-1)? och i<sup>4</sup> blir 1... i*i*i*i borde ju bli samma som i*i när i är grundenheten, iaf vad jag kan förstå av min bok...

Uppg. 48 röd kurs på avsnittet mer om tal i matte direkt årskurs 9 om nån har den...

Hoppas ni förstår vad jag menar, tack på förhand!

Edit: <sup>-taggarnaär html och ska visa siffran innanför upphöjd, kan man göra det i BBcode?
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Du vet redan att i*i (i^2) = -1. Då är det bara att fortsätta med i*i*i (i^3) utifrån i^2, dvs i^3 = i^2 * i = -1 * i = -i. i^3 är således -i. i*i*i*i (i^4) kan ses som i^2 * i^2 = -1 * -1 = 1. Var, mer exakt, ligger svårigheten?
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
pimen

Post by pimen »

ok, tack. har bara inte fått det förklarat för mej nån gång, och jag kände att jag förstod mer när jag förklarade, men ändå inte helt, men nu funkar det!
liger
Posts: 660
Joined: 2005-09-22 17:07:04

Post by liger »

När jag gick i nian hoppade vi faktiskt över dessa tal som just handlade om sådant. Kanske för att de var helt oväsentligt...
x-axeln vs y-axeln
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Annars har du ett utmärkt kapitel i "Matte Direkt" som kallas "Verktygslådan", den kan hjälpa dig.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Timpetö
Posts: 125
Joined: 2006-03-01 15:09:10
Location: Stockholm
Contact:

Post by Timpetö »

vi hoppade också över dem men jag minns att jag försökte lösa talen.
pimen

Post by pimen »

okok, våran lärare struntar typ i vad vi gör i böckerna, det är bara proven som räknas, och jag vet inte om detta kommer upp på proven, så jag kände att det kan vara bra å kunna...
Post Reply