Kattproblem

Här får ni fråga, tipsa eller prata om det mesta.
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Longstock wrote:Ni debatterar om en katt. Fatta. Sjukt.
Det är ingen skillnad än om någon slår sönder din cykel eller moped för att denne tycker att den står på hans mark. Egenmäktigt förfarande är egenmäktigt förfarande.

Att det dessutom inträder en känslomässig dimension då en katt har ett eget liv och därför i mångas ögon (särskilt kattägares) är mer värd än en cykel eller moped, är inte en faktor att förakta, utan snarare att komma ihåg att ta med i beräknignarna.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Å andra sidan är det rätt sällsynt att mopeder på egen hand river upp rabatter, äter dammfiskar eller kissar på utemöbler...
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
perhaven
Posts: 360
Joined: 2005-01-30 23:06:06
Location: Småland

Post by perhaven »

jallabert wrote:
perhaven wrote:jag skulle SKÄMMAS om jag slagit ihjäl en kattstackare.
Om du var tvungen att göra det då? När min mamma var liten bodde hon ute på landet, där fick de slå ihjäl eller skjuta katter när de blev sjuka eller skadade. Dock så brukade min morfar börja grina när han var tvungen att göra det, och när han slaktade djur ;D
om jag var tvungen hade jag väl inte haft nåt val eller? det jag menar är att folk 'skämtar' skjut den, döda den haha'.... rolig humor.

Din morsa är inte ensam om att bo på landet, har gjort det själv i 24 år så jag vet precis. Och att din morfar grinar när han slog ihjäl sjuka/skadade husdjur är väl inte lustigt eller?
Atlhon64 x2 5200+, Abit KN9 ultra nforce570, Crucial 2048mb, XFX Geforce 8800GTS 320mb, NorthQ 500w, 320GB spinpoint //
8125p 3dMark06
snake
Posts: 133
Joined: 2005-07-31 23:49:18
Location: bollebygd

Post by snake »

I'll take the ring to Mordor.
You have my sword.
"Det som är svårast i världen att förstå är inkomstskatten."

Albert Einstein
User avatar
Big_Bird
Posts: 7003
Joined: 2002-03-08 21:44:32
Location: Göteborg
Contact:

Post by Big_Bird »

Ghlargh wrote:Å andra sidan är det rätt sällsynt att mopeder på egen hand river upp rabatter, äter dammfiskar eller kissar på utemöbler...
Hemma i Luleå hade vi en videobutiksägare som gick lös på en kille med basebollträ för att han lutat sin mountainbike mot skyltfönstret.
Så oavsett om mopeder och cyklar orsakar skadegörelse eller inte så finns det de som har aversioner mot dem.
Till den det berör: det som du ser skrivet ovan är min åsikt. Den är inte nödvändigtvis sann, objektiv eller absolut. Jag skiter fullständigt i vad du tycker om hur den är formulerad.
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Mjauuu.... ;D
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Ghlargh wrote:Å andra sidan är det rätt sällsynt att mopeder på egen hand river upp rabatter, äter dammfiskar eller kissar på utemöbler...
Menar du att vi skall avliva folk som kommer hem aspackade från krogen? ;D
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Post by jb »

perhaven wrote:Och att din morfar grinar när han slog ihjäl sjuka/skadade husdjur är väl inte lustigt eller?
Grinade.. Han har varit död sedan innan jag föddes. Jag skulle säkert göra samma sak, skulle nog inte ens klara av att döda ett djur :). Fast ändå så äter jag kött utan att tycka synd om djuren ;D
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

jallabert wrote:Grinade.. Han har varit död sedan innan jag föddes. Jag skulle säkert göra samma sak, skulle nog inte ens klara av att döda ett djur :). Fast ändå så äter jag kött utan att tycka synd om djuren ;D
Det är en sak att dräpa djur för föda, en annan att döda för dödandets skull... eller för att man 'inte tycker om djuret'.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Longstock wrote:Ni debatterar om en katt. Fatta. Sjukt.

Säg om det där när du haft ett husdjur ett tag. Som fisk sa, det blir lätt att det känns som en i familjen.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

fisk wrote:Det är en sak att dräpa djur för föda, en annan att döda för dödandets skull... eller för att man 'inte tycker om djuret'.
Jag förstår inte hur du kan säga så här. I presentationstråden skrev du någonting om att du är "väldigt medveten" om att vad vi fått lära oss som barn inte är mycket att hänga i julgranen. Du har med all önskvärd tydlighet visat här att du inte har någon grund för vad du säger annat än din egen moral - du kommenterade inte ens mina frågor om din relativism etc. utan kom bara som ett annat obstinat barn med nya påståenden grundade i den rådande moralen, inte minst "en etisk man vet att det är fel att bedra sin fru, [...]". Jag vet inte hur du kan vara så blind för att det inte går ihop. Du har i andra trådar dessutom försökt mena att det inte kan ställas några beviskrav för moraliska påståenden eftersom de enligt dig inte är beskaffade som t ex "1+1=2". Trots att bevisbördan rimligtvis måste ligga på dig, då det skulle innebära att moraliska påståenden behandlas annorlunda än alla andra påståenden, så har du aldrig gett någon form av stöd för det. Det verkar tvärtom vara något som du tror på bara för att det ligger i tiden. Men om vi nu antar att du har rätt och det är omöjligt att bevisa dem, hur har du då kommit fram till att det är "fel" att döda djur för att man inte tycker om dem om inte genom din uppfostran?
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

För ett tag sen när min katt blev sjuk och dog var det ett svårt beslut i väntan på veterinär att be grannen skjuta katten, men det fanns inget annat man kunde göra, den var döende, det var bäst att avsluta lidandet direkt.
Kan inget om mycket
User avatar
Cervantes
Posts: 93
Joined: 2006-08-31 18:31:49

Post by Cervantes »

staretsen, tycker du att det är helt rättfärdigat att döda ett harmlöst djur för att den hänger på "din" tomt?
User avatar
Bad_and_ugly
Posts: 2295
Joined: 2004-05-16 21:46:13
Contact:

Post by Bad_and_ugly »

Cervantes wrote:staretsen, tycker du att det är helt rättfärdigat att döda ett harmlöst djur för att den hänger på "din" tomt?
Då är det bättre att ta den till ett katthem.
Kan inget om mycket
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Cervantes wrote:staretsen, tycker du att det är helt rättfärdigat att döda ett harmlöst djur för att den hänger på "din" tomt?
Kan du inte bara slå upp ordet "nihilism", jag orkar inte svara på den här frågan fler gånger än de fem jag kan räkna till.
Life's a joke, yuk it up.
User avatar
Cervantes
Posts: 93
Joined: 2006-08-31 18:31:49

Post by Cervantes »

staretsen wrote:Kan du inte bara slå upp ordet "nihilism", jag orkar inte svara på den här frågan fler gånger än de fem jag kan räkna till.
Sure.

Wikipedia wrote:Nihilism är en filosofisk inriktning som anser att världen - och speciellt mänsklig existens - saknar mening och värde. Nihilister anser att det inte finns någon objektiv grundvall för kunskap och moral. Man resonerar som följande: Det finns ingen gud, traditionell moral är falsk och etik kan inte definieras eftersom den är olik beroende på var i världen du befinner dig.
Så, om jag nu förstår rätt. Så finns det inget rätt eller fel i denna fråga. Om man känner för att skjuta katten så ska man göra det? efter som all traditionell moral är falsk. Om nu detta kattproblem anses vara något innan för dom ramarna, men oandra sidan. Spelar det någon roll?
staretsen
Avstängd
Posts: 5647
Joined: 2004-03-26 8:35:14

Post by staretsen »

Cervantes wrote:Så, om jag nu förstår rätt. Så finns det inget rätt eller fel i denna fråga. Om man känner för att skjuta katten så ska man göra det? efter som all traditionell moral är falsk. Om nu detta kattproblem anses vara något innan för dom ramarna, men oandra sidan. Spelar det någon roll?
Precis. Engelska Wikipedia har en bättre definition men du tolkade det helt riktigt för situationen. Fisk vill göra gällande att det är fel eller rentav "orättvist" att döda en katt för att den går på ens tomt eller för att man helt enkelt inte tycker om dem. Varför vill han inte säga, och jag gissar att det är för att det helt enkelt inte finns några grunder utan han bara har accepterat det som självklar sanning när han växte upp. Jag vill hävda att det finns lika mycket grunder för att det är fel att döda djur som man inte tycker om som att det är fel med sex före äktenskapet eller för den delen att stjäla eller mörda. Vi kan stifta lagar och ha en ordningsmakt för att straffa den som gör det och därmed skapa incitament från att avstå från det, vilket åtminstone när det gäller de två senare fallen är en förutsättning för att ett samhälle ska fungera, men det har bara att göra med hur attraktivt det är att begå brottet och har ingenting att göra med rätt eller fel. Få människor skulle till exempel få för sig att säga att det är fel att köra 2 km/h för fort för att vi har lagar mot det, men det ligger i statens intresse att skydda medborgarna. Vissa, inklusive fisk, verkar få för sig att jag hävdar att det är rätt att döda katter för att jag motsätter mig att det skulle vara fel, men min åsikt är alltså att det är helt värdeneutralt. Det behöver inte "rättfärdigas" inför några högre stående makt, men samhället har bestämt att om du åker fast kommer du bli åtalad och kanske hamna i fängelse. Kan du leva med det tillsammans med de instinkter som av naturen hindrar friska människor från att göra saker som skadar arten finns det inget som hindrar en förnuftig individ.
Life's a joke, yuk it up.
Dissident
Posts: 4796
Joined: 2003-01-24 21:57:32

Post by Dissident »

Jag får ont i huvudet av den här tråden, men staretsen har rätt.
User avatar
Cervantes
Posts: 93
Joined: 2006-08-31 18:31:49

Post by Cervantes »

staretsen, okej då är jag med. Jag personligen anser det ganska onördigt att skjuta katten eftersom det är mycket enklare att bära bort den. Men jag håller med dig att det inte är någon större skillnad på att döda en kossa eller en katt. Dock så äter jag kött och där med är jag en hycklare. Men jag klarar av att sova om nätterna, så det är lungt.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Cervantes wrote:staretsen, okej då är jag med. Jag personligen anser det ganska onördigt att skjuta katten eftersom det är mycket enklare att bära bort den. Men jag håller med dig att det inte är någon större skillnad på att döda en kossa eller en katt. Dock så äter jag kött och där med är jag en hycklare. Men jag klarar av att sova om nätterna, så det är lungt.
Skillnaden är att personen som äger kon har fött upp den i syfte att den skall ätas.

Att ha ihjäl någons katt på ens tomt är ungefär detsamma som att sparka sönder någons drake för att den flög in på ens tomt, och säga "Öööh! Jag får minsann visst det sparka sönder den, för den ligger på min tomt!"

Naivt småbarnsresonerande helt enkelt.
Aotearoa - tino rangatiratanga
Post Reply